تابوی ذهنی بیماری‌های روانی هنوز در ایران نشكسته و برای مراجعه به مشاور یا روانپزشك باید از خطوط قرمز رد شوند. این در حالی است كه افسردگی در ایران به‌ویژه در بانوان رو به افزایش است. عدم درمان به‌موقع این بیماری می‌تواند علاوه بر هزینه‌های هنگفتی كه به سبد خانواده اضافه می‌كند. در جامعه پزشكی و بین مراكز درمانی هم مشكلاتی مطرح است. كنترل بیماری‌های روانی ضریب امنیت جامعه را افزایش داده و درمان به‌موقع منجر به كاهش هزینه‌های تحمیلی بیش از حد به وزارت بهداشت و درمان، دولت و جامعه می‌شود. «طبق قانون باید 10درصد كلیه بیمارستان‌ها به بخش اعصاب و روان اختصاص یابد. متاسفانه مسوولان بیمارستان‌ها فكر می‌كنند وجود بخش اعصاب و روان جایگاه بیمارستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این درحالی است كه هر بیمارستان تازه تاسیسی كه 10درصد بیمارستان را به این بخش اختصاص ندهد، تخلف قانونی انجام می‌دهد. انجمن روانپزشكی باید اسامی این بیمارستان‌ها را منتشر كند و در اختیار مراجع قانونی (وزارت بهداشت) قرار دهد.

بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی، بخش روانی ندارند

سلامت نیوز: تابوی ذهنی بیماری‌های روانی هنوز در ایران نشكسته و برای مراجعه به مشاور یا روانپزشك باید از خطوط قرمز رد شوند. این در حالی است كه افسردگی در ایران به‌ویژه در بانوان رو به افزایش است. عدم درمان به‌موقع این بیماری می‌تواند علاوه بر هزینه‌های هنگفتی كه به سبد خانواده اضافه می‌كند. در جامعه پزشكی و بین مراكز درمانی هم مشكلاتی مطرح است. كنترل بیماری‌های روانی ضریب امنیت جامعه را افزایش داده و درمان به‌موقع منجر به كاهش هزینه‌های تحمیلی بیش از حد به وزارت بهداشت و درمان، دولت و جامعه می‌شود. «طبق قانون باید 10درصد كلیه بیمارستان‌ها به بخش اعصاب و روان اختصاص یابد. متاسفانه مسوولان بیمارستان‌ها فكر می‌كنند وجود بخش اعصاب و روان جایگاه بیمارستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این درحالی است كه هر بیمارستان تازه تاسیسی كه 10درصد بیمارستان را به این بخش اختصاص ندهد، تخلف قانونی انجام می‌دهد. انجمن روانپزشكی باید اسامی این بیمارستان‌ها را منتشر كند و در اختیار مراجع قانونی (وزارت بهداشت) قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز روزنامه تعادل در ادامه نوشت: بیمارستان‌های اعصاب و روان در جاهای خاصی قرار دارد، بنابراین طبیعی است كه این بخش از حد استاندارد پایین‌تر باشد. معتقدم با وجود اینكه بهترین متخصصان را داریم باز هم از استانداردها بسیار دور هستیم.» این را دكتر هادی معتمدی به روزنامه تعادل می‌گوید.

اما فقط جامعه و مسوولان بیمارستان‌ها نیستند كه در مشكلات بخش روانی تاثیر دارند. مسلما مسوولان تصمیم‌گیر نیز در پایین بودن حد استاندارد این حوزه تاثیر بسزایی دارند. دكتر معتمدی در ادامه می‌افزاید: «داروهای اعصاب و روان به راحتی در اختیار قرار نمی‌گیرند و جزو بیماری‌های خاص قرار نمی‌گیرد و بیمه‌ها زیر بار پرداخت درست هزینه‌های بیماری‌های اعصاب و روان مزمن نمی‌روند. ما همیشه این مشكل را داریم. تعرفه‌های این بخش بسیار زیاد است و فاصله زیادی بین درآمد یك روانپزشك و سایر متخصصین وجود دارد. حجم زیاد بیماران روانی كه بارسنگینی را هم بر مسائل اقتصادی كشور دارد، رسیدگی درستی نمی‌شود.» او در مورد آمار بیماران روانی هم می‌گوید: «ما هم مانند همه كشورها چیزی حدود 2 تا 3درصد روانپریش، یك درصد بیمار اسكیزوفرن، 15درصد افسرده و بیش از 20درصد مضطرب در جامعه ما زندگی می‌كنند. اكثر مردم یكی از بیماری‌های اعصاب و روان را در دوره‌یی از زندگی خود تجربه‌كرده‌اند. اگر هر بیمار اسكیزوفرن یك هفته بستری شدن در كل دوره درمان نیاز داشته باشد، به 700هزار تخت احتیاج داریم.»

وزیر بهداشت از بیمارستان روانپزشكی ایران دیدن كرد. دكتر سیدحسن هاشمی با بیان اینكه چندین برابر تخت‌های فعلی نیازمند ایجاد تخت و ساخت بیمارستان‌های استاندارد جدید روانپزشكی هستیم، می‌گوید: «بیمارستان‌های روانپزشكی در كشور ساخته می‌شود. متاسفانه به بیماران اعصاب و روان كم‌توجهی شده است. با وجود 40هزار بیمار اعصاب و روان در كشور متاسفانه تنها امكان بستری كمتر از 10هزار نفر از این تعداد را داریم و این درحالی است كه 50درصد این بیماران از بیماری خود مطلع نیستند یا اصلا برای درمان مراجعه نمی‌كنند.»

بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، وی با بیان اینكه باید بیمارستان‌های جدید روانپزشكی برای رفع كمبودها در كشور ساخته شود، عنوان كرد: اگرچه این امر در كوتاه‌مدت میسر نیست اما دولت درخصوص توجه ویژه به حوزه روانپزشكی و سوختگی اهتمام ویژه‌یی دارد و از هیچ نوع حمایتی دریغ نخواهد كرد. چندین برابر تعداد تخت فعلی نیازمند ایجاد تخت جدید برای بیماران اعصاب و روان هستیم. برای رفع كمبودها همه تلاش خود را به‌كار خواهیم گرفت.

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از موفقیت‌های علمی و كسب رتبه‌های برتر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی ایران و اساتید این بیمارستان، از آغاز اجرای ارائه مشاوره‌های سلامت روان برای هشت میلیون نفر جمعیت كشور خبر داد و ابراز امیدواری كرد: با اهتمام جدی دولت در مساله اشتغال و رفع مشكل بیماری به عنوان یكی از بروز بیماری‌های روانی، شاهد كاهش تعداد این بیماران در كشور باشیم.

دكتر سیدحسن هاشمی در مورد دارو و هزینه‌های درمانی بیماران اعصاب و روان نیز گفت: این بیماران باید دوره طولانی دارو مصرف كنند، داروهایشان بسیار پرهزینه است، حمایت‌های بیمه از آنان كم است و اخیرا بیمه‌ها تسهیلاتی را ایجاد كرده‌اند و امیدواریم حمایت‌ها در این بخش افزایش یابد.

 حضور خیرین بخش خصوصی در بخش روانی

با وجود تمام این تفاسیر باز هم بخش خیران از سرمایه‌گذاری در این بخش غافل نمانده‌ است. 250مركز خصوصی نگهداری بیماران مزمن 50 تا 100نفری در كشور وجود دارد. با وجود استقامتی كه در این حوزه داشتند اما آنها هم از بی‌مهری اختصاص بودجه‌یی رنج می‌برند. دكتر هادی معتمدی، در این مورد می‌گوید: «سرانه‌ ماهانه كه این مراكز از بهزیستی دریافت می‌كنند حدود 350 تا 500هزار تومان پولی است كه دولت برای بیماران روانی مزمن پرداخت می‌كند روزی 30هزار تومان است. بیمه‌ها فقط داروهایی كه از داروخانه تهیه می‌شود را تقبل می‌كنند. یك مركز برای ارائه خدمات استاندارد به

یك میلیون تا یك میلیون و نیم پول نیاز دارد كه هزینه‌هایشان به نقطه سر به سری برسد.»

 انگ‌زدایی در بیمارستان‌های جنرال

مسوول تقسیم بودجه بیمارستان‌های دولتی نیز در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: «مسوولیت ساماندهی و رسیدگی به بیماران روانی مزمن با بهزیستی است. در حال حاضر بیمارستان‌های روانپزشكی در كل كشور وجود دارد.»

دكتر رضا رضایی بااشاره به اینكه مردم حاضر نیستند بیماران روانی خود را در بیمارستان‌ بستری كنند، می‌افزاید: «بستری شدن بیماران روانی شغل و آینده افراد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اما اختلالات خلقی و روانپزشكی مانند سایر بیماری‌هاست. در بیمارستان‌های جنرال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ما برای انگ‌زدایی این بیماران 10 درصد بیمارستان‌ها را به این بیماران اختصاص دادیم.»

اما دكتر رضا رضایی بحث متفاوت‌تر از دكتر معتمدی مطرح می‌كند. به گفته وی 10درصد تخت‌های ICU و وی‍ژه باید به بخش روانپزشكی اختصاص یابد اما وزارت بهداشت به دنبال این است كه ظرفیت‌های خالی بخش‌های بیمارستان‌های جنرال به بخش‌های روانی تبدیل شود. برای این امر اعتبار هم اختصاص داده‌ایم. با این طرح هم ظرفیت‌های خالی بیمارستان‌ها پر می‌شود و هم نیازی نیست كه مردم با استرس و به صورت پنهان به بیمارستان روانپزشكی مراجعه كنند.

مسوول تقسیم بودجه بیمارستان‌های دولتی به صراحت اعلام می‌كند: «بخش خصوصی تمایلی به ورود به بخش روانپزشكی ندارد. ارتش و تامین اجتماعی هم یك بخش روانپزشكی در بیمارستان‌های خود نگنجانده است. بیمارستان‌های روانی جزو بیمارستان‌های ضررده هستند.»

دكتر رضا رضایی با بیان اینكه اكثر بیماران نمی‌تواند هزینه‌های خود را پرداخت كنند، می‌گوید: «سهمی كه باید بیماران به بیمارستان بدهند را ندارند. به همین دلیل ما در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی یك ردیف بودجه به این بخش اختصاص داده‌ایم و به بیمارستان‌های روانی كمك مالی می‌كنیم. اعتبار بخش روانی برای سال 93 در وزارت بهداشت 35میلیارد تومان است. این اعتبار در قالب سوبسید به بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود تا بیماران روانی را قبول كنند. وزارت بهداشت از محل اعتبارات خود این كار را شروع كردیم و موفق هم بودیم. ضمن آنكه در برنامه‌های خود گنجانده‌ایم كه بعد از ترخیص از بیمارستان، وضعیت بیمار را هر دو هفته یك‌بار چك كنیم و او را تحت كنترل داشته باشیم تا مشكل خاصی برایش پیش نیاید.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha