نانومیله‌های طلا، جزو نویدبخش‌ترین نانومواد جدیدی هستند که برای کشتن تومورها توسعه یافته‌اند. آنها همانند آنتن‌هایی عمل می‌کنند که انرژی نور را به گرما تبدیل کرده و موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند.

هم‌اکنون یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی نشان داده ‌است که نانومیله‌های طلای روکش داده‌شده با پلیمر فقط با یک دوز، تمام تومورها را در یک مدل حیوانی از سرطان انسانی، تخریب می‌كنند.

این گروه پژوهشی به سرپرستی سانگیتا بهاتیا از مؤسسه فن‌آوری ماساچوست، نانومیله‌های طلای روکش‌داده‌شده با پلی‌اتیلن گلایکولی توسعه داده‌اند که رکورد جدیدی برای زمان باقی ماندن در گردش جریان خون، ثبت کرده‌اند.

این نیمه عمر بلند مدت گردش که حدوداً 17 ساعت است، موجب می‌شود که این نانومیله‌ها فرصت تجمع در تومورها را بدست آورند.

نانوذرات طلا می‌توانند بسته به شکل خود، فرکانس‌های متفاوتی از نور را جذب كنند. ذرات میله‌یی شکلی که برای این مطالعه ساخته شده‌اند، نور نزدیک به مادون قرمز را جذب می‌کنند که موجب گرم ‌شدن نانومیله‌ها می‌شود ولی بدون هیچ خطری از پوست انسان عبور می‌كند.

در این کار، تومورهای موجود در بدن یک موش که این نانومیله‌ها از راه تزریق وریدی وارد بدنش شده بودند، در اثر تابیدن نور لیزر نزدیک به مادون قرمز، طی مدت 15 روز از بین رفتند.

این موش‌ها به مدت سه ماه بدون هیچ اثری از عود بیماری و تا پایان مطالعه زنده ماندند، اما آنهایی که هیچ درمانی دریافت نکرده بودند یا فقط نانومیله‌ها یا لیزر را به تنهایی دریافت کرده بودند، طی چند هفته مردند.

طی یک بار قرارگرفتن در معرض لیزر نزدیک به مادون قرمز، این نانومیله‌ها تا دمای 70 درجه سانتی گراد گرم می‌شوند که برای کشتن سلول‌های سرطانی کافی است.

به علاوه گرم‌ کردن آنها تا دمایی کمتر، موجب ضعیف شدن سلول‌های سرطانی می‌شود به طوری که تأثیرپذیری از درمان‌های شیمیایی فعلی را افزایش می‌دهد و در نتیجه امکان استفاده از این نانومیله‌ها به عنوان مکملی در این‌گونه درمان‌ها، را افزایش می‌دهد. به گزارش ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو، این نانومیله‌ها همچنین می‌توانند برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقیمانده پس از عملیات جراحی مورد استفاده قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha