چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 165251

دانشمندان بریتانیایی روش تازه‌ای برای تعیین خطر ابتلا به سرطان پوست و تشخیص زودهنگام آن کشف کرده‌اند.

سلامت نیوز: دانشمندان بریتانیایی روش تازه‌ای برای تعیین خطر ابتلا به سرطان پوست و تشخیص زودهنگام آن کشف کرده‌اند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از آنا، پژوهشگران کینگز کالج لندن به رابطه‌ای مستقیم بین تعداد خال‌های روی بازو و احتمال ابتلا به سرطان پوست پی برده‌اند. بر اساس یافته‌های آنان افرادی که بیشتر از 11 خال در بازوی خود دارند، باید آن را به عنوان یک شاخص افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست تلقی کنند.پژوهشگران در این مطالعه اطلاعات مربوط به 3600 دوقلو که بین ژانویه 1995 و دسامبر 2003 جمع آوری شده است را مورد بررسی قرار داده‌اند. دوقلوها مورد معاینه پوست قرار گرفته‌‌اند و نوع پوست، مو و رنگ چشم، و کک و مک، و همچنین تعداد خال‌ها در 17 منطقه از بدن آنها ثبت شده است.

به گزارش گاردین، این پژوهشگران دریافتند که تعداد خال بر روی بازوی راست را می‌توان بهترین شاخص برای پیش‌بینی تعداد کل خال‌ها در کل بدن و شاخصی برای احتمال ابتلای به سرطان پوست در نظر گرفت.بر این اساس، افراد با بیش از هفت خال بر روی بازوی راست خود احتمالاً بیش از 50 خال بر روی کل بدن دارند و این احتمال برای کسانی که با بیش از 11 خال بر بازوی راست دارند، بیشتر از 100 خال در کل بدن است.

البته این مطالعه در انگلستان انجام شده است که در آن رانندگان در طرف راست خودرو می‌نشینند و در نتیجه بازوی راست آنها بیشتر متحمل است که از اشعه فرابنفش آفتاب بیشترین آسیب را ببیند. در ایالات متحده و سایر کشورها بازوی چپ ممکن است به‌عنوان شاخص در نظر گرفته شود. به نوشته یاهو هلث، با توجه به آمار آکادمی درماتولوژی آمریکا اکثر بزرگسالان بین 10 تا 40 خال بر روی بدن خود دارند.

بر اساس آماری که بنیاد سرطان پوست در ایالات متحده آمریکا ارائه داده است، از هر پنج آمریکایی یک نفر در طول عمر خود به سرطان پوست دچار می‌شود. تخمین زده می‌شود که در سال 2015 در این کشور 73780 مورد جدید ملانوم پیشرفته که از مرگبارترین انواع سرطان پوست است، تشخیص داده شود.به گفته کارشناسان مطالعه جدیدی که در لندن انجام شده، راهی ارائه می دهد تا تک تک افراد به آسان‌تر تعداد خال بر روی بدن و خطر ابتلا به سرطان پوست خود را ارزیابی کنند.به گفته مری لژر، پزشک و استادیار پوست در دانشگاه نیویورک با توجه به اینکه شمارش همه خال‌های بدن مشکل و وقت گیر است. این روشی آسان برای تشخیص آن است که آیا فرد در در معرض خطر قرار دارد یا نه.

دکتر جیل اس. وایبل بنیانگذار موسسه پوست و لیزر میامی به یاهو هلث گفته است که اگرچه ژنتیک نقش مهمی در ابتلای به سرطان پوست ایفا می کند، سبک زندگی مهم‌ترین عامل تعیین کننده در مورد ابتلا به ملانوما است و تعداد خال‌ها را می‌تواند شاخصی برای آن دانست.به گفته این پزشک «خال بر روی بازوی راست را می‌توان به خطر ابتلا به ملانوم برای یک پیوند داد، چرا که این امر میزان قرار گرفتن بدن او در معرض نور آفتاب را نشان می‌دهد.»محققان کشف کردند که بازو (بالاتر از آرنج) به‌طور خاص برای پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان پوست یک فرد است. دکتر وایبل می‌گوید این مسأله تعجبی ندارد. «اگر خال‌ها روی بازوی راست قرار دارند، این امر نشان می دهد که دست‌ها در بالقوه بدون توجه به پوشش محافظتی، کرم ضد آفتاب، یا اقدامات پیشگیرانه دیگر معرض نور آفتاب قرار گرفته‌اند. این واقعیت که بازوها از بیشترین تعداد خال برخوردارند، خود به‌خود از قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب و سوء‌رفتار با پوست حکایت دارد.

چگونه می‌توان خال را از کک ‌و‌ مک تشخیص داد؟خال‌ها اغلب لکه‌های قهوه ای کوچک و تیره‌ای هستند که از خوشه ای از سلول‌های رنگدانه ایجاد می‌شود. قطر آنها اغلب کمتر از ¼ اینچ (6 میلیمتر) است و می توانند صاف، چین و چروک خورده، تخت یا برآمده و دارای شکل‌های متفاوت از گرد تا بیضی باشند.کک و مک مسطح است و معمولاً قهوه ای کمرنگ، و ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محو شود. کک و مک شامل سلول‌هایی که از مواد رنگدانه ساخته شده در سلول‌های رنگی پوست نیست، در حالی که خال از این مواد تشکیل شده است.

افراد با پوست روشن که به راحتی می سوزد، موبورها یا موسرخ‌ها، مردان در سنین بالاتر از 50 سال و افراد دارای با سابقه خانوادگی ملانوما بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند اما اشخاص بدون این پیشزمینه‌ها نیز ممکن است مبتلا شوند.برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و پوشیدن لباس‌های محافظ در زمان قرار گرفتن در مقابل نور خورشید توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha