پدیده فرونشست دشت ها و جلگه های کشور یکی از پدیده هایی است که به علت برداشت بی رویه از منابع آب‌ های زیر زمینی رخ می دهد. این پدیده که به عنوان یکی از تهدیدات جدید به شمار می رود و چند سالی است فرونشست در استان های مختلف از جمله دشت های اطراف تهران و جنوب کشور مشاهده می شود که با بی ‌توجهی و غفلت دستگاه ‌ها و نهادهای مربوط مواجه است.

سلامت نیوز: پدیده فرونشست دشت ها و جلگه های کشور یکی از پدیده هایی است که به علت برداشت بی رویه از منابع آب‌ های زیر زمینی رخ می دهد. این پدیده که به عنوان یکی از تهدیدات جدید به شمار می رود و چند سالی است فرونشست در استان های مختلف از جمله دشت های اطراف تهران و جنوب کشور مشاهده می شود که با بی ‌توجهی و غفلت دستگاه ‌ها و نهادهای مربوط مواجه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، در پدیده فرونشست زمین آب های میان بافتی خود را از دست می دهد و به اسفنجی که حالت جمع شده به خود گرفته تبدیل می شود که در این شرایط زمین فرو می رود و به اصطلاح می گویند زمین فرونشست کرده است که این پدیده مشکلات جدی را برای شهرها و محیط زیست کشور فراهم می کند.


افزایش فرونشست در مناطق جنوبی تهران و سایر دشت های کشور در واقع زنگ خطری است که باید مسئولان به آن توجه کنند. یکی از شهرهایی که به طور جدی با پدیده فرونشست روبرو شده جلگه شهرستان میناب است. به گفته محسن سلیمانی مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران باید پیش از وخیم تر شدن وضعیت، مسئولان تدابیری برای این مساله چاره اندیشی کنند.

جلگه میناب در معرض تهدید پدیده فرونشست


سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار پانا با بیان اینکه در اثر فرونشست زمین، باغ ها و منابع طبیعی از بین می رود، گفت: جلگه میناب هم که به عنوان یکی از حاصلخیز ترین جلگه های کشور محسوب می شود، در معرض تهدید پدیده فرونشست قرار دارد و اگر به موقع برای آن چاره اندیشی نشود باغ های اطراف این جلگه از بین می رود.

 مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران ادامه داد: فرونشست زمین در جلگه شهرستان میناب تا عمق 10 متر در زمین نیز مشاهده شده که این مساله تهدید جدی برای این شهرستان به شمار می رود که این مساله به دلیل مدیریت ناصحیح از منابع آب در منطقه و احداث سد در بالادست این دشت است که باعث به وجود آمدن فرونشست شده است و مسئولان این استان باید موضوع فرونشست دشت های میناب را جدی بگیرند.


سلیمانی تصریح کرد: خشک شدن بیش از حد مناطق ، بروز پدیده گرد و غبار و ورود ریزگردها به مناطق شهری از دیگر اثرات فرونشست زمین است.


او خاطرنشان کرد: همچنین دشت های اطراف تهران نیز به این معضل دچار شده اند و به دلیل حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق و برداشت آب های زیرزمینی برای کشاورزی و آب شرب موجب بروز این پدیده شده اند.


همچنین محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز پیشتر با اشاره به بحران جدی آب در تهران و نشست زمین در اطراف تهران به پانا گفت: کاهش آب ‌های زیرزمینی اثرات زیست محیطی مخربی بر جای می گذارد. بهره ‌برداری های بیش از حد از آب‌ های زیر زمینی در تهرات موجب شده تا زمین در شهر تهران نشست ‌‌کند و این مساله برای تهران تهدید جدی به شمار می رود.


کاهش 60 سانتی متری سفره‌های زیرزمینی در تهران


رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه لایه های زیرزمینی تهران دیگر قدرت تجدید پذیری ندارند، گفت: به دلیل برداشت زیاد از سفره های آب زیرزمینی سالانه 30 تا 60 سانتی متر سفره های آب زیرزمینی کاهش پیدا می کند.


دشت ورامین که از گذشته به عنوان یکی از کانون ها و قطب های تولید محصولات کشاورزی در استان تهران به حساب می آید در طول سال های گذشته با گسترش فعالیت های کشاورزی روبرو بوده به طوری که میزان مصرف آب از سفره های زیرزمینی افزایش قابل توجهی پیدا کرد، در حالی که این برداشت ها بدون هیچ مبنای علمی صورت می گرفت.


دشت ورامین در خطر نابودی


اما در خردادماه امسال خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران از فرونشست بیش از ۷۰۰ کیلومترمربع از اراضی شهرستان‌های ورامین پیشوا و پاکدشت خبر داده و گفته که این پدیده باعث ایجاد حفره‌های چندصد متری شده و این دشت را در خطر نابودی قرار داده است.


او با اعلام هشدار نسبت به فرونشست اراضی دشت ورامین اظهار داشت: در دشت ورامین طی ۱۳ سال گذشته، ۱۵ متر سطح آب افت کرده است که در مقایسه با سال ۵۰، این افت سطح آب بیش از یکصد متر است که باعث شده است آب از دسترس مردم خارج و برای دستیابی به آب لازم است که چاه‌ها کف‌شکنی شود.


بنا به گفته کارشناسان خسارت‌های ناشی از فرونشست‌ها و شکاف‌های زمین، عمدتا ترمیم‌ناپذیر، پرهزینه و مخرب است و باعث آسیب رسیدن به زیرساخت‌ های کشور می ‌شود. خطر آن حتی بیشتر از یک زلزله بزرگ خواهد بود. بنابراین با توجه به عمق این مساله متولیان باید نسبت به افزایش این پدیده و مقابله با آن جدی تر ورود کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha