جزیره زیبا و مرجانی کیش که به خاطر آب و هوای خاص، ساحل زیبا و وصف ناپذیر آن همواره مورد توجه توریست‌ها و گردشگران بوده، امروز با یک مسئله اساسی مواجه شده است. مسئله‌‌ای که شاید به طور مستقیم به اقتصاد و موضوع گردشگری در کشور هم مربوط است. اگر چه طی دو سال اخیر با گشایش‌های مختلف در عرصه سیاسی، حوزه گردشگری و توریست دچار تحولات مثبتی شده، اما واقعیت این است که کیش، بخشی از جذابیت و بکر بودن خود را به واسطه ساخت و سازهای بی رویه در دولت قبل از دست داده است.

شاهکارهای دولت پاکدست در جزیره مرجان ها

سلامت نیوز: جزیره زیبا و مرجانی کیش که به خاطر آب و هوای خاص، ساحل زیبا و وصف ناپذیر آن همواره مورد توجه توریست‌ها و گردشگران بوده، امروز با یک مسئله اساسی مواجه شده است. مسئله‌‌ای که شاید به طور مستقیم به اقتصاد و موضوع گردشگری در کشور هم مربوط است. اگر چه طی دو سال اخیر با گشایش‌های مختلف در عرصه سیاسی، حوزه گردشگری و توریست دچار تحولات مثبتی شده، اما واقعیت این است که کیش، بخشی از جذابیت و بکر بودن خود را به واسطه ساخت و سازهای بی رویه در دولت قبل از دست داده است.

ساخت و سازهای کیش برای توسعه توریسم نبود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزان نیوز، نگاهی به گذشته کیش بیانگر این امر است که جزیره با توجه به پتانسیل‌های طبیعی خود نظیر آفتاب، ساحل، آب و هوا و صد البته شکل بکر آن مورد توجه قرار گرفته، اما امروز کافی است یک گشت کوچک در جزیره بزنید تا تعداد زیادی از ساختمان‌های سر به فلک کشیده توجه شما را جلب کند. ساختمان‌هایی که عموما به دلیل رکود اقتصادی در حالت نیمه تعطیل قرار دارند و گاها در همان شرایط اسکلت بندی باقی مانده اند. جالب اینجاست که بیش از 70 درصد این ساخت و سازها صرفا برای منازل مسکونی است و هیچ ربطی به مسئله گردشگری یا کمک به صنعت توریست ندارد. حقیقت این است که این ساختمان‌ها صرفا در جهت درآمدزایی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش در دولت قبل واگذار شده که در نتیجه به افزایش قیمت زمین در این جزیره انجامیده است.

زور فعالان محیط زیست به منطقه آزاد نرسید

ظاهرا در دولت گذشته ساخت و سازها و اهدای مجوز به افراد مختلف یکی از راه‌های درآمدی سازمان منطقه آزاد کیش بوده است به نحوی که علاوه بر ساخت و سازهای مختلف درون محوطه جزیره، حریم دریا نیز نشانه رفت و بخش مهمی‌از این ساخت و سازها به آنجا رسید. این مسئله به جایی رسید که برخی از پروژه‌ها، حریم زندگی حیوانات وحشی را نشانه رفتند و عملا آن را از بین بردند. از بین رفتن حریم زندگی آهوها در کیش، پیامد ساخت و ساز یکی از این پروژه‌ها بود که بعدها تکذیب شد. البته واقعیت این است که این آهوها به خاطر ساخت چنین پروژه‌‌ای از آن منطقه رانده شدند اگر چه تعداد بسیار اندکی بودند اما اعتراضات دوستداران محیط زیست و مردم نتوانست در برابر قدرت سازمان در دولت قبل برای اهدای این زمین‌ها به پروژه‌های ساخت و ساز مقاومت کند. رونق ساخت و سازهای کیش در دولت قبل آن هم در حریم دریا به حدی شدت یافت که بسیاری از فعالان گردشگری و محیط زیست به آن اعتراض کردند اما نتیجه‌‌ای حاصل نشد.

نیاز به کارشناسی پسابها و غلظت نمک در آب دریا

رضا ارجمندی، مدیر گروه محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات تهران، در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت زیست محیطی جزیره کش، با اشاره به اهمیت توجه به پساب‌ها در این منطقه به روزان می‌گوید: از آنجایی که با این وضعیت، استفاده از آب شیرین کن‌ها در کیش یک الزام است لذا باید به نوع ورود نمک داخل آب توجه لازم شود.

به گفته وی غلظت و شوری نمک در خلیج فارس حدود 35 تا 47 گرم در لیتر است که بسته به تغییر فصل و محل ریزش آب رودخانه‌ها به دریا تغییر می‌کند لذا باید توجه کنیم که نوع ریختن این نمک‌ها به آب چگونه است زیرا برخی از آبزیان این منطقه نمی‌توانند در دریای شور زندگی کنند.

ارجمندی تصریح می‌کند: هر عاملی که شوری بیش از حد برای آب دریا ایجاد کند باید مهار و مدیریت شود تا حیات موجودات در خطر قرار نگیرد کما اینکه دریاچه ارومیه امروز با غلظت 400 گرم در لیتر به شوره زار تبدیل شده است لذا باید به پیشگیری درست بیندیشیم.

ساخت و سازهای کیش باید با تراکم مناسب باشد

وی با اشاره به نحوه ساخت و سازها در جزیره کیش می‌گوید: ساخت و سازها باید با تراکم مناسب در جزیره‌‌ای نظیر کیش انجام شود زیرا این منطقه محدود است. باید ردپای اکولوژیک را در ساخت و سازها مد نظر قرار دهیم این مسئله همان ظرفیت زیستی است که اگر بیش از اندازه شود خطرات زیست محیطی بسیاری را در بر دارد. کیش به واسطه توسعه صورت گرفته مورد اقبال توریست‌ها در فصول مختلف قرار گرفته است لذا باید ساخت و سازها را با ضوابط     سخت گیرانه تری دنبال کنیم و سازندگان را ملزم به استفاده از مصالح پاک کنیم. این مسئله به حدی مهم است که امروزه در دنیا برای آن الزاماتی تعریف شده است.

ضرورت استفاده از مصالح پاک در ساخت و ساز

به گفته ارجمندی استفاده از مصالح پاک باعث سالم ماندن زنجیره زندگی در منطقه می‌شود؛ مثلا تا سالها در کشور از لوله آزبست استفاده می‌شده که اثرات سرطان زایی دارد لذا باید مسائل سلامت و زیست محیطی را لحاظ کنیم. قطعا سازمان منطقه آزاد کیش برنامه هایی برای مدیریت ساخت و سازها و مشکلات پسماندها دارد اما پیشنهاد من این است که این مدیریت را به روز و با اطلاعات روز دنیا دنبال کنیم.

صدور مجوز ساخت و ساز در حریم دریا در دولت قبل

حمیدرضا مخملباف، مدیر کل پارک دولفیناریوم کیش، وضعیت جزیره را در دوره اخیر مثبت ارزیابی کرده و در این باره به روزان می‌گوید: ساخت و سازها در کیش نه تنها آثار منفی و مخرب ندارد بلکه رونق اقتصادی را نیز در پی دارد؛ البته در دولت قبل متاسفانه مجوزهایی در حریم دریا صادر شد که سبب ساز ایجاد مشکلاتی شد زیرا در حریم دریا نباید به جز تاسیسات گردشگری ساخت و سازی انجام شود. به گفته وی روند پیشرفت جزیره در دولت اخیر بعد از 8 سال تاریکی یک افق جدید یافته و من معتقدم که روند نامناسب ساخت و سازها مدیریت شده و ما در حال حاضر شاهد یکی از بهترین شرایط شهرسازی هستیم.

باید پوشش گیاهی جزیره افزایش پیدا کند

مخملباف با اشاره به اهمیت ایجاد فضای سبز در محیط جزیره بیان کرد: من معتقدم که با اهتمام مسئولان باید پوشش گیاهی جزیره را افزایش دهیم. با الزام سازندگان ساختمان‌ها در کیش به ایجاد فضای سبز می‌توانیم هم شرایط زیباتر و بهتری در جزیره فراهم کنیم و هم آب و هوای این منطقه را تحت الشعاع قرار دهیم.

کیشوندان ناراضی از چهره ساخت و سازها

ساختمان‌های سر به فلک کشیده، بیش از هر چیزی اعتراضات کیشوندان را به همراه داشته است. کیشوندان که عموما مهاجر هستند و با هدف داشتن زندگی آرام و به دور از شلوغی شهرهای بزرگ به اینجا آمده اند، از دیدن ساختمان‌های بلند و ساخت و سازهای آنچنانی بخصوص در حریم دریا چندان راضی نیستند. مهدی، مهندس و 45 ساله، معتقد است ساخت و سازها به چهره و نمای ظاهری جزیره آسیب وارد کرده است. وی با اشاره به اهمیت بکر بودن جزیره برای جذب توریست و گردشگر در اینباره به روزان می‌گوید: متاسفانه ساخت و سازها طی دهه اخیر شدت عجیب وغریبی داشت.

افزایش خانه‌های شبانه به جای هتل‌ها در کیش

به گفته مهدی، بخش مهمی از ثروتمندان برای داشتن یک خانه به سمت کیش متمایل شدند. همین امر باعث شد که سازمان با فروش زمین اقدام به تامین این نیاز کند که نتیجه آن ساخت و ساز تعداد زیادی آسمان خراش شد. در حالیکه جزیره نیازمند ساخت هتل است. وی ادامه داد: قطعا ثروتمندان توان تامین هزینه هتل‌های مجلل را دارند اما متاسفانه این ساخت و سازها باعث شد که به اقتصاد هتل‌ها نیز آسیب برسد و تعداد خانه‌های شبانه افزایش پیدا کند. این کیشوند تصریح کرد: افزایش خانه‌های شبانه یا سوئیت‌های اجاره‌‌ای که هیچ نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد باعث شده که زندگی کردن برای خانواده‌ها سخت شود و مسائل مختلفی را به وجود آورد که باب میل کیشوندان نیست.

ساختمان‌های بلند ساحل کیش را محصور کرده

محبوبه، 22 ساله که کارمند یک شرکت خصوصی است نیز با اشاره به ساخت وسازها در این باره به روزان می‌گوید: دیدن این همه ساختمان بلند در حریم دریا حس خوب و مثبتی به همراه ندارد زیرا این حس تداعی می‌شود که زیباترین مناظر صرفا مختص ثروتمندان است و ما به عنوان قشر متوسط هیچ سهمی در آن نداریم. وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از خانه هایی که ساخته شده است، کاملا خالی هستند و صرفا برای سکونت یک ماه در سال استفاده می‌شوند این در حالی است که این ساخت و سازها قیمت مسکن را به شدت افزایش داده است. همین مسئله برای ما کیشوندان ایجاد مشکل کرده است زیرا ما مجبوریم کرایه‌های سنگینی را متحمل شویم در حالیکه سطح درآمد چندان بالایی نداریم.

 به نظر می‌رسد که جزیره مرجانی کیش نیازمند یک بازنگری درست در زمینه جذب توریست است. چرا که قطعا گردشگران صرفا به خاطر آب و هوا و طبیعت خاص آن، این منطقه را برای صرف زمان و هزینه انتخاب می‌کنند لذا توجه به این بخش‌ها بیش از هر مسئله دیگری مهم می‌نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha