پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲
کد خبر: 165284

زباله های عفونی جزء خطرناکترین زباله ها به شمار می روند که دپو و امحای درست و اصولی این زباله ها برای جلوگیری از ایجاد تهدیدات جدی به طبیعت و جامعه انسانی ضروری است که این مساله در قائمشهر وضعیتی خلاف آنچه می بایست رخ دهد ، است .

سلامت نیوز: زباله های عفونی جزء خطرناکترین زباله ها به شمار می روند که دپو و امحای درست و اصولی این زباله ها برای جلوگیری از ایجاد تهدیدات جدی به طبیعت و جامعه انسانی ضروری است که این مساله در قائمشهر وضعیتی خلاف آنچه می بایست رخ دهد ، است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،زباله های عفونی بیش از400 درمانگاه ، کلینیک ، مراکز جراحی محدود ،آزمایشگاه ، مرکز ترک اعتیاد ، مطب پزشکان و دندانپزشکان قائمشهر به همراه دیگر زباله ها در محل فعلی دپوی زباله های شهری بدون لحاظ کردن شرایط لازم برای اینگونه زباله ها دپو می شود .
مکان فعلی دپوی زباله قائمشهر در مسیر جاده قائمشهر به سیمرغ در نزدیکی روستای دهکلا قرار دارد که رودخانه تلار نیز از نزدیکی این محل عبور می کند .
پسماندهای عفونی، پاتولوژیک، اجسام تیز و برنده، پسماندهای دارویی، شیمیایی و پسماندهای حاوی فلزات سنگین جزو خطرناکترین نوع زباله هایی هستند که در مراکز درمانی تولید شده و در صورت جمع آوری غیراصولی می توانند باعث بروز بیماری های بسیاری از جمله ایدز، هپاتیت B و C شوند.
با وجود مخاطرات بهداشتی و انسانی زباله های مراکز درمانی و نیاز به دقت در جمع آوری و دپوی آنها ، اما این زباله ها سرانجامشان همچون زباله های شهری قائمشهر است و تفاوتی با دیگر زباله ها ندارند .
برای امحای زباله های عفونی مراکز درمانی وبیمارستانی می بایست ابتدا سوزن و سایر اشیای نوک تیز خرد و پس از ضدعفونی به زباله معمولی تبدیل شوند که این روش را اتوکلاو می نامند .
ولی این روند تبدیل زباله های مراکز درمانی و بهداشتی خصوصی قائمشهر به زباله های بی خطر وجود ندارد و زباله های عفونی با زباله های شهری در محل دپوی زباله تجمیع می شود که این امر در کنار آلودگی های زیست محیطی همچون آب های زیرزمینی، خطر گسترش برخی از بیماری ها را در پی دارد.
معاون فرماندار قائمشهر از انباشت زباله ها عفونی مراکز درمانی در محل فعلی دپوی زباله این شهر خبرداد و گفت : این مکان دپوی زباله درنزدیکی رودخانه تلار که آبشخور شالیزارها و زمین های کشاورزی روستاها است ، قرار دارد .
ایمان پویامهر ادامه داد : رودخانه تلار نه تنها آبدهی به زمین های کشاورزی روستاهای قائمشهر بلکه در ادامه مسیر زمین های کشاورزی شهرستان های همجوار جویبارو سیمرغ را نیز مشروب می کند .
وی گفت: قرارداشتن مکان فعلی دپوی زباله قائمشهر در نزدیکی رودخانه تلار و روان شدن شیرابه زباله ها به نوبه خود مشکلات وآسیب های زیست محیطی زیادی را به همراه دارد .
به گفته معاون فرماندار قائمشهر اما اینکه همراه با زباله های شهری ، زباله های عفونی مراکز درمانی همچون مطب پزشکان و کلینیک ها نیز در این محل دپو می شود ، دغدغه بیشتری را ایجاد می کند .
وی ادامه داد : ورود شیرابه زباله عفونی مراکز درمانی و بهداشتی در آب رودخانه تلار را نمی توان نادیده انگاشت و می بایست برای رفع این مساله اقدامات لازم صورت بگیرد .
معاون فرماندار قائمشهر با اشاره به اینکه در اثر انباشت زباله ، آلودگی زیست محیطی بسیار زیادی در منطقه ایجاد شده است ، گفت که اهالی منطقه براثر آلودگی زیست محیطی باخطرات بسیاری مواجه هستند.
وی ادامه داد : زباله های عفونی مراکز درمانی نیز در مجاورت رودخانه تلار دپو می شود و قرار گرفتن این زباله ها به تنهایی برای شهروندان می تواند بیماری زا باشد .
احسان اسمعیلی نجار یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قائمشهر با اشاره به اینکه دو بیمارستان رازی و ولیعصر این شهر مجهز به سیستم اتوکلاو زباله های عفونی است ،گفت:مراکز بهداشتی و درمانی خصوصی قائمشهر فاقد امکانات و تجهیزات برای امحای بهداشتی زباله های عفونی هستند .
وی ادامه داد: بدلیل هزینه دار بودن خرید و نصب سیستم اتوکلاو برای امحای زباله های عفونی ، مراکز بهداشتی ودرمانی خصوصی از انجام این کار سرباز می زنند .
این عضو شورای اسلامی شهر قائمشهربه شیوه متداولی که از سوی مراکز بهداشتی ودرمانی خصوصی برای جابجایی و حمل زباله توسط شهرداری انجام می دهند ، اشاره کرد و گفت: این مراکز زباله های عفونی را در نایلون های تیره رنگ قرار می دهند که ماموران شهرداری قادر به شناسایی این نوع زباله ها نیستند .
وی میزان تولید و جمع آوری زباله در یک شبانه روز در قائمشهر را 200 تا 250 تن اعلام کرد و ادامه داد : براساس آمار غیر رسمی 200تا 300 کیلوگرم از این میزان زباله عفونی است که در بیمارستان های این شهر تولید می شود که با احتساب تعداد زیاد فعالیت مراکز خصوصی بهداشتی ودرمانی میزان تولید زباله این مراکز بیشتر از میزان بیمارستان ها است .
اسمعیلی نجار از تصمیم شورای اسلامی شهر قائمشهر برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء اشاره کرد و افزود: با اجرایی شدن این تصمیم و تفکیک زباله بخش عمده ای از این معضل مرتفع خواهد شد .
وی همچنین به ساخت کارخانه کمپوست قائمشهر بعنوان راهکار دیگر برای رفع این معضل نام برد و ادامه داد : با تکمیل و بهره برداری این کارخانه ، پس از جداسازی زباله های تر و خشک ، زباله های بدون داشتن آلایندگی برای محیط زیست دفن می شوند .
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران گفت :تمامی 23 بیمارستان دولتی استان مجهز به سیستم امحای زباله های عفونی و تبدیل به زباله بی خطر است .
محمد سلطان تویه ادامه داد : همچنین زباله های عفونی مراکز بهداشتی دولتی مازندران نیز از طریق سیستم های امحای موجود در بیمارستان های دولتی انجام می شود .
وی در خصوص زباله بیمارستان ها، مراکز درمانی وبهداشتی خصوصی مازندران نیز گفت : با اطلاعات موجود این مراکز فاقد سیستم امحای بهداشتی زباله های عفونی هستند .
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران ادامه داد :با توجه به فراهم نبودن زیر ساخت های لازم برای امحای بهداشتی زباله های عفونی در مراکز بهداشتی و درمانی ، شهرداری ها بالاجبار می بایست زباله های عفونی این مراکز را به همراه زباله های شهری جمع آوری و دپو بکنند .
وی این روند دپوی زباله عفونی را غیر بهداشتی دانست و افزود: می بایست مراکز خصوصی بهداشتی و درمانی برای امحای زباله های عفونی بدنبال فراهم کردن بستر لازم باشند .
به گفته سلطان تویه بخش خصوصی سازنده دستگاه های امحای زباله های عفونی در مازندران فعالیت دارند که مراکز بهداشتی و درمانی می توانند با عقد قراردادی این بسترها را فراهم بکنند .
برغم پیگیری های انجام شده برای انجام مصاحبه با مسوولان محیط زیست ، این امر محقق نشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha