پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 165319

مردان 50 درصد بیشتر از زنان دچار خروپف می‌شوند. رئیس پنجمین کنگره بین‌المللی انجمن راینولوژی ایران با بیان این خبر می‌گوید: خروپف کردن به علت ارتعاش کام نرم یا همان بخش نرم سقف دهان در هنگامی که ریه‌ها در مقابل مجاری هوایی مسدود شده و هوا را به درون می‌کشند به‌وجود می‌آید.

سلامت نیوز: مردان 50 درصد بیشتر از زنان دچار خروپف می‌شوند. رئیس پنجمین کنگره بین‌المللی انجمن راینولوژی ایران با بیان این خبر می‌گوید: خروپف کردن به علت ارتعاش کام نرم یا همان بخش نرم سقف دهان در هنگامی که ریه‌ها در مقابل مجاری هوایی مسدود شده و هوا را به درون می‌کشند به‌وجود می‌آید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه «ایران» دکتر ابراهیم رزم‌پا در حاشیه افتتاحیه پنجمین کنگره بین‌المللی انجمن راینولوژی ایران  با تأکید بر اهمیت یافتن علل بروز اختلال خواب می‌افزاید: بی‌خوابی یک مشکل رایج است، اما متأسفانه در بیشتر موارد جدی گرفته نمی‌شود و بیمار هنگامی که با عوارض جدی این اختلال روبه‌رو می‌شود به پزشک مراجعه می‌کند.
این جراح و متخصص گوش، حلق و بینی  با تأکید بر اهمیت سبک زندگی در ابتلا به این اختلال می‌گوید: با تشخیص علل ایجاد کننده بی‌خوابی، در بسیاری موارد درمان‌های ساده‌ای نظیر تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند اختلال خواب را برطرف کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تحقیقات انجام شده درباره اختلالات خواب و تأثیرات آن بر رانندگان و پرستاران اشاره کرده و‌عنوان می‌کند:  شب کاری و عدم استراحت مناسب شبانه در بسیاری از موارد باعث تغییر در خلق و خو و بروز اختلالات شخصیتی می‌شود. همچنین بیماری‌های جسمی مختلف که از عوارض کم خوابی به شمار می‌رود در میان این گروه‌های شغلی بسیار شایع است.
دکتر رزم پا درباره علل ایجاد خروپف تصریح می‌کند: در برخی مواقع خروپف کردن می‌تواند علامت یک بیماری خطرناک باشد که از جمله آنها می‌توان به آپنه یا قطع تنفس انسدادی هنگام خواب اشاره کرد. در این بیماری فرد از چند ثانیه تا دو دقیقه دچار قطع تنفس می‌شود، که این امر می‌تواند باعث آسیب‌های  جبران ناپذیری به مغز شود.
وی در ادامه می‌گوید: اضافه وزن، بد خوابیدن، مصرف الکل، غذاهای چرب و داروهای آرام بخش از جمله عواملی است که باعث خروپف کردن می‌شود. به همین خاطر به افراد توصیه می‌کنیم این عوامل را از بین ببرند.
رئیس پنجمین کنگره  بین‌المللی انجمن راینولوژی ایران ادامه داد: کاهش وزن، به پهلو خوابیدن و مصرف نکردن الکل،‌ پرهیز از غذاهای چرب و داروهای آرام بخش می‌تواند در کاهش خرخر مؤثر باشد. البته امروزه با استفاده از دستگاه‌هایی مانند دستگاه RF یا رادیوفرکانسی می‌توان با ایجاد امواج رادیویی تغییراتی در بافت بدن ایجاد کرد که این مشکل برطرف شود. در واقع امواج رادیویی  شبیه امواجی هستند که در سونوگرافی به کار می‌رود. نوع، شدت و طول موج مورد استفاده در این دستگاه به گونه‌ای انتخاب شده است که نه تنها مشکل بیمار را رفع می‌کند بلکه عوارض استفاده از روش‌هایی مانند استفاده از لیزر را نخواهد داشت. هرچند خروپف و آپنه با اصلاح سبک زندگی یا حتی با استفاده از RF قابل درمان است اما گاهی برخی از مبتلایان نیز به دلیل پیشرفت اختلال برای درمان به راهکار نهایی یعنی عمل جراحی نیاز پیدا می‌کنند.
وی در خاتمه با اشاره به برخی افراد که دارای گردن چاق و کوتاه هستند می‌گوید: این دسته از افراد بیشتر در معرض خروپف کردن قرار دارند. آنها برای جلوگیری از این مشکل بهتر است کاهش وزن را مورد توجه قرار دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha