هزینه درمان هر درصد سوختگی پنج میلیون تومان است

سلامت نیوز:رئیس مرکز آموزشی درمانی سوختگی شهید مطهری با اشاره به اینکه هزینه درمان هر درصد سوختگی 5 میلیون تومان است که به میلیارد هم می‌رسد،گفت:نیمی از خدمات سوختگی بیمه نیست، درحالیکه لباسهای سوختگی و فیزیوتراپی گران است،حتی تخت سوختگی استاندارد نیز اندک است. 

به گزارش تسنیم، مصطفی ده مرده ئی درباره عوارض، هزینه های درمان و مشکلات عدیده ای که بیماران سوخته شده با آن در کشور مواجه هستند، گفت: مدتهاست در کار درمان بیماران سوخته هستم و با مشکلات این بیماران از نزدیک آشنا هستم، سعی می کنم در این مختصر علاوه بر بیان مشکلات بیماران سوخته آماری از وضعیت سوختگی در کشور ارائه کنم. سوختگی طبق تعریف عبارتست از هر گونه آسیبی که به لایه های خارجی پوشاننده بدن یعنی پوست وارد شود. این آسیب ها می توانند علل مختلفی داشته باشند، از آن جمله سوختگی با آتش، آب جوش، اسید و غیره. علیرغم ظاهر ساده این تعریف؛ ولی انبوهی از مشکلات به دنبال این تعریف به سراغ فرد سوخته می آید.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: بسته به درصد و عمق سوختگی مشکلات متفاوت است. فعلاً به بیان این مشکلات نمی پردازم تا در جای خودش باب بحث را باز کنم. نخستین مسئله قابل بحث در این مورد فقدان سیستم آمار و اطلاع رسانی صحیح در مورد بیماران سوخته کشور است. طبق بررسی های اجمالی سوختگی سیزدهمین بار بیماری در ایران را بردوش دارد.


ده مرده ئی گفت: سالانه حدود 150 تا 200هزار نفر دچار سوختگی می شوند، این آمار مشابه کشورهای سطح پایین و به اصلاح جهان سوم است. وقتی آمار و اطلاعات صحیحی از یک بیماری نداشته باشیم بدین مفهوم است که نمی شود هیچگونه برنامه ریزی صحیحی در مورد آن موضوع داشت. آنچه که از همین بضاعت اندک برداشت می شود، این است که علت اکثر سوختگی ها در کشور عدم رعایت موازین ایمنی و اصول پیشگیری است. هر چند وقت در خبرها اعلام می شود که خودروها به دلیل نقص فنی آتش گرفته، مدارس به دلیل عدم استفاده از امکانات استاندارد دچار آتش سوزی می شوند، کارگران حین کار در پروژه های ساختمانی با برق فشار قوی دچار سوختگی می شوند و از این قبیل فراوان است.


این فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی ادامه داد: پُر واضح است که آمار سوختگی در کشور باید از نخستین سطح بهداشتی درمانی یعنی خانه های بهداشت و درمانگاه های روستائی و شهری گزارش شود تا بتوان برای آینده تصمیم گیری کرد. پیشگیری اصل عمده درمان بیماران سوختگی است چرا که اگر سوختگی به همین منوال در کشور ادامه داشته باشد تمام بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کفاف درمان این بیماران را نخواهد داد.


ده مرده ئی تصریح کرد: پیشگیری به معنی آنچه که در سایر موضوعات صدق می کند در این جا مصداق پیدا نمی کند. 90 درصد اقدامات پیشگیری از سوختگی مربوط به ارگانهایی غیر از وزارت بهداشت و درمان است. می توان به کمک رسانه ها و آموزش اصول پیشگیری بروز حوادث را به حداقل رساند. بهینه سازی سیستم سوخت خودروها، عایق کردن سیستم برق فشار قوی در محدوده ساخت و سازهای شهری، تبدیل سوخت آشپزخانه ها از گاز به برق و امثال این که در کشورهای دیگر انجام شده و نتایج آن نیز در پیشگیری به اثبات رسیده می تواند کمک بزرگی به جلوگیری از ایجاد حوادث کند.


وی ادامه داد: حال می رسیم به اتفاقاتی که بعد از سوختگی با آن سرو کار داریم. پذیرش در بیمارستان آغاز راه است. بیماران سوخته درد زیادی را متحمل می شوند. سوختگی های با درصد پائین مشکلات ناشی از ناتوانی هایی مانند محدودیت حرکتی و اسکا رهای (زخم های) سوختگی را تجربه می کنند. سوختگی های می تواند با در صد بالا خطر از دست دادن حیات را در بر داشته باشد. همچنین هزینه های درمانی بیماران سوخته از چند صد میلیون تا گاهی میلیارد تومان متفاوت است. هر چند در ایران این هزینه توسط وزارت بهداشت و بیمه ها پرداخت می شود. اما بیمارستان های سوختگی همیشه مشکل هزینه و درآمد دارند.
ده مرده ئی عنوان کرد: بیش از نیمی از خدمات ارائه شده به بیماران سوخته در سیستم بیمه قابل پرداخت نیست و از ردیف های سوختگی پرداخت می شود. هزینه درمان سوختگی در بیمارستان خصوصی پنج میلیون تومان به ازای هر درصد سوختگی است و این یعنی صد میلیون تومان به ازای سوختگی 20 درصد؛ این فاجعه است چون بیماران سوخته اکثراً از اقشار ضعیف جامعه هستند.


رئیس مرکز آموزشی درمانی سوختگی شهید مطهری گفت: در بیمارستان های سوختگی دولتی این خدمات به صورت بیمه ای ارائه می شود و پرداختی بیمار بسیار ناچیز است اما جبران این هزینه ها برای بیمارستان های سوختگی دشوار است. سالها کار در بیمارستان های سوختگی خاطرات بسیار ناراحت کننده ای را برایم تداعی می کند که فقط به خاطر انگیزه های اخلاقی و انسانی می شود به ادامه آن فکر کرد.


ده مرده ئی ادامه داد: یکی از بیماریهایی که تلخ ترین خاطره ها را برای بیمار و درمانگر باقی می گذارد سوختگی است. از مصائب درمان که بگذریم عوارض سوختگی تا سال ها و یا پایان عمر گریبان گیر فرد سوخته است. لباس های سوختگی گران قیمت، فیزیوتراپی وقت گیر و گران و عوارض روانی از جمله این موارد است. تمام بضاعت سوختگی چند صد تخت سوختگی است که تعداد کمی از آنها استاندارد است. هر چند طرح تحول سلامت کمک زیادی به این بیماران کرده است و بیمارستانهای سوختگی را از ورشکستگی نجات داده است اما راهی طولانی در پیش است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: ساخت بیمارستان سوختگی استاندارد به ازای هر تخت یک تا دو میلیارد تومان هزینه دارد. هزینه درمان این بیماران نیز به ازای هر بیمار بسیار بالاتر از سایر بیماران است، نکته مهم اینکه در مقایسه با سایر بیماران؛ نجات بیمار سوخته نکاتی را به همراه دارد که از آن جمله اینکه این بیماران در سنین جوانی و تولید معمولاً دچار سوختگی می شوند و سالیان درازی را با معلولیت سپری می کنند، سوختگی صورت این بیماران آنان را گوشه گیر می کند و دچار بیماریهای روحی روانی می شوندف بنابراین درمان به موقع خیلی از این عوارض را کاهش می دهد.


ده مرده ئی خاطرنشان کرد: عزم جدی و ملی لازم است تا بتوان بیماران سوخته را به زندگی نزدیک به مطلوب رساند. دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات سوختگی، انجمن حمایت از بیماران سوخته و سایر نهادهای خیریه مردم نهاد به این امر مهم همت گماشته و جلساتی را به این منظور ترتیب دادند و نور امید در دل بیماران و درمانگران روشن شده است. امید که به همت دولت و وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی و یاری انجمن های خیریه پروژه بیمارستان سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران هر چه سریعتر به اتمام برسد و کمک های خیرین در این زمینه یاری گر بیماران سوخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha