یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 16541

بیش از یک ششم از تمامی سیگارهای مصرف شده در سراسر کشور انگلیس، تقلبی و قاچاق است.

اکثر این سیگارهای تقلبی در کشور چین تولید می شود و بسیار شبیه به سیگارهای اصل است، به نحوی که برای مردم عادی سیگارهای جعلی و اصل به هیچ وجه از یکدیگر قابل تمایز و تشخیص نیست.

بنا بر این گزارش گرچه مأموران گمرک انگلیس برای جلوگیری از قاچاق انواع کالا به این کشور بسیار تلاش می کنند، در حقیقت با توجه به حجم بسیار زیاد واردات به این کشور، مأموران گمرک فقط قادر اند، یک درصد از هشت میلیون کانتینری را که کشتی های باری هر ساله به بنادر این کشور حمل می کنند، بازرسی کنند.

حتی دستگاههای مدرن که از درون کانتینرها با اشعه ایکس تصویر برداری می کند، قادر به تشخیص سیگارهای تقلبی از انواع اصلی آن نیست. از همین رو از کشورهای مبداء، به خصوص چین، خواسته شده که با این مشکل از ریشه آن برخورد کند.

با وجودی که گهگاه مأموران دولتی چین به کارگاه های تولید سیگارهای تقلبی در این کشور یورش می برند و تجهیزات و محتویات آن را مصادره و برخی از تبهکاران را بازداشت می کنند، این صنعت، آنچنان برای قاچاقچیان سودآور است که بزودی در نقطه ای دیگر در چین کارگاهی مشابه، به صورت غیرقانونی تأسیس می شود.

از آن جایی که قیمت سیگار در انگلیس، به علت وضع مالیات بالا بر آن، گرانتر از تمامی کشورهای اروپایی است، این کشور، بیش از هر کشور دیگر در اتحادیه اروپا، مورد هدف قاچاقچیان و تولید کنندگان سیگارهای تقلبی است.

آستین روان، از دفتر مقابله با تقلب و قاچاق در اتحادیه اروپا گفت: یکی از مشکلات اصلی این است که در دادگاه های اتحادیه اروپا، مجازاتهای بسیار ضعیفی برای قاچاقچیان سیگار، در مقایسه با سوداگران مواد مخدر، در نظر گرفته شده است، و این باعث تشویق گروههای تبهکاری به تجارت غیرقانونی مواد دخانی تقلبی می شود.

 به علاوه، در اکثر موارد، رهبران این گروه ها در کشورهای دیگر مخفی هستند، و فقط رانندگان کامیون ها و امثال آن در مرزها دستگیر و سپس به سرعت آزاد می شوند.

دومینیک هیوز، خبرنگار این شبکه در خاتمه افزود قاچاق گسترده سیگارهای تقلبی به انگلیس و سایر کشورهای اروپایی، برای شرکت های تولید کننده دخانیات اصل و همچنین برای مالیات پردازان اتحادیه اروپا، هر ساله، میلیاردها دلار هزینه های ناخواسته در بر دارد و همچنین ادامه این روند، باعث کاهش قابل ملاحظه درآمدهای مالیاتی دولت های کشورهای عضور این اتحادیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha