یک متخصص بیماری‌های عفونی خطاب به زائران عمره گفت : مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال عفونت آنفلوآنزای خوکی، شستن مکرر دست حتی پیش از صرف غذا است.

درحال حاضر بیش از 400 نفر در عربستان به این بیماری مبتلا و درکشور نیز 16 نفر از هموطنان که 12 نفر آنها عمره گزار بودند دچار این بیماری واگیردارشدند.
دکتر عبدالرضا سودبخش در گفت وگو با خبرنگاران راه انتقال این نوع آنفلوآنزا را قطرات تنفسی از طریق دست دادن و روبوسی عنوان کرد و افزود: از این رو مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال عفونت آنفلوآنزای خوکی، شستن مکرر دست حتی پیش از صرف غذا است.
سازمان حج و زیارت پیشتر اعلام کرده بود که تا پایان زمان عمره سال جاری قریب به 800 هزار نفر از ایران برای انجام مناسک عمره مفرده به عربستان اعزام می شوند که با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی در این کشور گروههای پر مخاطره شامل کودکان زیر 5 سال و سالمندان بالای 65 سال ، زنان باردار، بیماران کلیوی،دیابتی، قلب وعروقی ازجمله افرادی بودند که ازاین اعزام کنار گذاشته شدند.
وی با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی، استراحت به میزان کافی برای به حداقل رساندن تماس با اطرافیان و افزایش سرعت بهبودی بیماری الزامی دانست و یادآور شد: اگرچه میزان کشندگی آنفلوآنزای خوکی یک تا دو درصد است اما نباید فراموش کرد که این میزان در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی- ریوی، سالمندان و زنان باردار بیشتر می‌شود.
این متخصص عفونی گفت: هرچند ممکن است منشا این نوع آنفلوآنزا، خوک باشد اما اکنون راه اصلی سرایت آن انسان به انسان است و درعین حال نباید احتمال ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان را هم از نظر دور داشت.
دکتر سودبخش با توصیه به مدیران کاروان‌های زیارتی مبنی بر فراهم آوری مقادیر فراوان آب برای شست‌وشوی مداوم دست‌ها در ادامه بر پرهیز از روبوسی و دست زدن به ضریح و حتی سنگ حجرالاسود تاکید کرد.
این متخصص عفونی، در پایان تلقیح واکسن را از دیگر راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی عنوان کرد و یادآور شد: اما اکنون واکسن مورد نیاز با میزان عوارض کم و اثر بخشی فراوان به مرحله تولید نرسیده است.
پیشتر متخصصان دیگری نیز از مستقبلین عمره گزاران خواستند تا با توجه به سرعت بالای انتقال این ویروس از روبوسی و دست دادن با این افراد بشدت خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha