رئیس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به توانمندی محققان ایران در شبیه سازی تعداد بیشتری از حیوانات مزرعه ای که دارای ارزش اقتصادی هستند از کاربرد این توانمندی در دستکاری ژنتیکی و بیان ژنهای مورد نظر برای تولید داروهای نوترکیب خبر داد.

دکتر حمیدرضا گورابی در گفتگو با مهر افزود: این توانمندی که بتوانیم از یک حیوان کپی های ژنتیکی متعددی داشته باشیم موضوعی است که می تواند در حوزه بیان یک ژن خاص مهم باشد. این موضوع در زمانی بسیار ارزشمند خواهد بود که در آن حیوان یک دستکاری ژنتیکی صورت گرفته باشد و با شبیه سازی این حیوان می توان آن ژن را تکثیر کرد.

وی افزود: در واقع کار ساده تر و مطمئن تر از زمانی خواهد بود که برای دستکاری ژنتیکی یک حیوان، روند شبیه سازی از ابتدا انجام گیرد.

گورابی اظهار داشت: به این ترتیب می توان گله ای از حیوانات شبیه به هم در اختیار داشت که در صورتی که ژن مورد نظر در آنها بیان شود، آن نتیجه مورد نظر حاصل شود.

وی اضافه کرد: البته ممکن است شبیه سازی به منظور تولید حیواناتی شبیه به هم با یک خاصیت خاص به طور نمونه شیر زیاد صورت گیرد. این توانمندی اکنون در محققان ایرانی وجود دارد که این موضوع را نیز پیگیری کنند چرا که آن خاصیت می تواند هم با ارزش باشد و هم تکرارپذیر باشد.

رئیس پژوهشکده رویان در پاسخ به این پرسش که آیا در رویان شبیه سازی سایر حیوانات نیز در دستور کار قرار دارد یا خیر به مهر گفت: برخی حیوانات از جمله خرگوش و موش ارزش تحقیقاتی دارند اما حیوانات مزرعه ای علاوه بر ارزشهای تحقیقاتی دارای ارزش اقتصادی نیز هستند.

وی ادامه داد: ما علاقمند هستیم که بر روی حیواناتی که دارای ارزش اقتصادی هستند و می توانند ما را به تولید فرآورده های نوترکیب دارویی برسانند کار تحقیقاتی بیشتری انجام دهیم چرا که پروسه دستکاری ژنتیکی و بیان ژن در حیواناتی که مدنظر هستند یک پروسه طولانی است.

گورابی گفت: در حال حاضر شبیه سازی بر روی حیوانات مزرعه ای صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: در مجموعه حیوانات شبیه سازی که به دنیا آمده اند باید صبر کرد زیرا تنها پس از آزمایشات متعدد می توان از دستکاری ژنتیکی و بیان شدن ژن مورد نظر اطمینان کسب کرد. به هر حال ممکن است به هر دلیلی ژن مورد نظر ما در حیوانی که تولید شده، بیان نشده باشد و یا تغییری در آن ایجاد شده باشد که تمام این موارد تنها پس از انجام تحقیقات کامل قابل دستیابی است.

به گزارش مهر، گوساله های "بنیانا" و "تامینا" از سلولهای بدن یک راس گوساله نر ممتاز در شرکت دامپروری فکا متعلق به سازمان تامین اجتماعی شبیه سازی شده اند و بنیانا در روز 20 تیر و تامینا در روز 3 مرداد در اصفهان بدنیا آمدند. البته بنیانا پس از چهار روز به دلایل نامشخص تلف شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha