دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 165624

سکته مغزی از بیماری هایی است که در جهان رو به رشد است. بنا بر آمارها در آمریکا حدود ۷۰۰ هزار نفر در سال دچار این عارضه می شوند که حدود ۲۰ درصد از آنها می میرند و آنها که باقی می مانند دو سومشان به خدمات توانبخشی نیاز دارند.

سلامت نیوز: سکته مغزی از بیماری هایی است که در جهان رو به رشد است. بنا بر آمارها در آمریکا حدود ۷۰۰ هزار نفر در سال دچار این عارضه می شوند که حدود ۲۰ درصد از آنها می میرند و آنها که باقی می مانند دو سومشان به خدمات توانبخشی نیاز دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، استاد دانشگاه علوم پزشکی و مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: سکته مغزی بیماریی است که هزینه های زیادی را بر دوش دولت ها می گذارد. سالانه در ایران 300 هزار نفر دچار مرگ مغزی می شوند که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بیشتر است. علت آن هم به سبک زندگی انسان ها از جمله بی تحرکی، تغذیه نامناسب و فشارها و عوامل محیطی برمی گردد.

دکتر جغتایی درباره نحوه اتفاق افتادن این بیماری افزود: در سکته مغزی جدار رگ ها دچار سفتی می شود. وقتی جریان خون به شدت عبور می کند، یک جایی جدار را پاره می کند. علت دیگر آن این است که جدار رگ طوری بسته می شود که موجب سکته می شود.


در جهان سن ابتلا به سکته مغزی پائین آمده و در ایران بیشتر. مطالعات نشان می دهد علت آن سبک زندگی است. کم تحرکی و زندگی صنعتی و تغذیه نادرست از عوامل ابتلا به این بیماری است. در گذشته تحرک ذاتی زندگی مردم بود. افراد پیاده روی داشتند، کار فیزیکی و بدنی می کردند. امروزه با صنعتی شدن تحرک کم شده است. مصرف فست فود، انواع شیرینی موجب تشکیل آمبولی ها و لخته ها در رگ های بدن می شود.


او گفت: خدمات توانبخشی پس از ابتلا به بیماری سکته مغزی بسیار مهم است. باید به بیمار خیلی زود رسیدگی شود. خوشبختانه معاونت درمان وزارت بهداشت بخش هایی برای این امر تعبیه کرده است و در حال تصمیم گیری برای طراحی راهنماهای بالینی ارجاع و گسترش مراکز توانبخشی برای این دسته از بیماران است.
دکتر جغتایی تصریح کرد: بیمه ها برای افرادی موثر است که خدمات درمانی دراز مدت بخواهد. در همه جای جهان بیماران این گونه بیماری ها تحت پوشش قرار می گیرند. متاسفانه بیمه ها هنوز زیر بار این موضوع نرفتند. هم اکنون در حال بررسی تحت پوشش قرار دادن چند بیماری عمده از جمله سکته و خدمات توانبخشی در مراکز بیمارستان ها و مراکز جامع توانبخشی هستیم که مقداری پوشش بیمه بیشتر شود. بزرگترین مسئله توانبخشی خدماتی است که باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.
او به افراد به خصوص جوانان توصیه کرد مراقب سلامتی و آینده خودشان باشند و در همین دوره جوانی و نوجوانی تحرک داشته باشند و از استرس دوری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha