پژوهشگران پارک علم و فناوری شیخ بهایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، موفق به تهیه و تولید گز بدون قند با شیوه ای نو برای بیماران مبتلا به دیابت شد.

شرکت فناوری های نوین سکه از واحد های فناوری خصوصی مستقر در پارک علم و فناوری شیخ بهایی توانسته است با استفاده از گیاه استویا که قند سالم در طبیعت است، گز بدن قند تولید کند.
به گفته قاسم مصلحی، رییس شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان، برگ های خام گیاه استویا و پودر گیاهی سبز رنگ آن 10 تا 15 برابر شیرین تر از شکر است و شیرینی مواد استخراجی تصفیه شده حاصل از استویا که به نام استویوسید معروف است، 200 تا 300 برابر شیرین تر از شکر است.
وی افزود: استویوسید یک پودر سفید و بلوری است که از برگ های گیاه استویا استخراج می شود و خواص شیمیایی و ترکیب موجود در این درختچه، باعث جلب توجه این واحد برای تولید گز بدون قند شده است.
مصلحی اظهار داشت: از مرحله کشت بافت تا استحصال مواد قندی گیاه استویا در این واحد فناوری انجام می شود و گز تولید شده علاوه بر بی ضرر بودن برای افراد دیابتی، در آینده نزدیک با ویتامین های دی، ث و کلسیم غنی می شود.
مدیر عامل این واحد فناوری به خواص و مزیت های برتر استویا نسبت به شکر اشاره کرد و گفت: استویا ضد پوسیدگی دندان، بدون انرژی (کالری) و 250 تا 300 بار شیرین تر از شکر است؛ اثر نامطلوب بر فشار خون و دیابت نمی گذارد؛ ضد میکروب بوده و طبیعی است.
رییس شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه یک ذره کوچک از پودر استویا به قدری شیرین است که اکثر مردم طاقت خوردن آن را ندارند، گفت: استویا بر خلاف شکر باعث افزایش قند خون نمی شود و به همین دلیل پس از مصرف، قند خون را افزایش نمی دهد.
گز یکی از فرآورده های سنتی ایران است که به جهت پاره ای ویژگی ها در عرصه محصولات غذایی جهان منحصر به فرد می باشد.
در ساخت گز از هیچ نوع مواد و افزودنی های غیر طبیعی مانند انواع نگهدارنده ها، رنگ و اسانس استفاده نمی شود و تنها افزودنی معروف این محصول، گزانگبین است که به علت کاهش چشمگیر برداشت آن در سال های اخیر، جایگزین های دیگری چون ترنجبین و شیر خشت پیدا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha