یک متخصص کلیه و مجاری ادراری به افراد مبتلا به دیابت و فشارخون توصیه کرد که هر شش ماه یکبار سلامت کلیه‌های خود را با انجام آزمایش و سونوگرافی بررسی کنند.

سلامت نیوز: یک متخصص کلیه و مجاری ادراری به افراد مبتلا به دیابت و فشارخون توصیه کرد که هر شش ماه یکبار سلامت کلیه‌های خود را با انجام آزمایش و سونوگرافی بررسی کنند.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر جواد نصیری، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری، مدرس دانشگاه و دارای بورد تخصصی اورولوژی در ایران و اروپا در گفت‌وگو با سلامانه، با اشاره به شیوع نارسایی مزمن کلیه به دنبال دیابت و پرفشاری خون و... در کشور گفت: «مهم‌ترین علامت این بیماری بی‌علامت بودن آن است و به همین خاطر پزشکان و متخصصان کلیه پیشگیری از ابتلا به این بیماری را مهم‌تر از درمان می‌دانند.»


وی افزود: «ما به همه افرادی که دچار دیابت یا فشارخون یا کسانی که دارای سابقه خانوادگی بیماریهای کلیوی هستند، توصیه می‌کنیم که هر شش ماه یکبار با انجام آزمایش خون و ادرار برای اندازه‌گیری کراتینین، اوره، میکروآلبومین و پروتئین و همچنین سونوگرافی از سلامت کلیه‌های خود اطمینان حاصل کنند.»


این مدرس دانشگاه با بیان اینکه نارسایی مزمن کلیه در صورت تشخیص زودرس قابل‌درمان است، تصریح کرد: «تا زمانی که علت بروز بیماری از بین نرفته باشد، ما نمی‌توانیم نارسایی کلیه را درمان کنیم. بنابراین افرادی که به دلیل افزایش قند یا فشارخون دچار آسیب کلیه شده‌اند، در گام اول باید برای پایین آوردن این دو فاکتور اقدام کنند.»


وی همچنین بر داشتن یک برنامه غذایی متعادل و متنوع برای پیشگیری از نارسایی مزمن کلیه تاکید کرد و گفت: «پیروی از یک رژیم غذایی سالم نه‌تنها در پیشگیری از بیماری مفید است بلکه در درمان آن نیز اهمیت دارد. علاوه بر این توصیه می‌شود افراد مبتلا به این بیماری، مصرف نمک را در برنامه غذایی خود محدود و مصرف پروتئین‌های گیاهی را جایگزین گوشت قرمز یا پروتئین‌های حیوانی و در مصرف میوه‌های پرپتاسیم نظیر موز و خرما، پرتقال و کیوی هم احتیاط کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha