وزیر بهداشت گفت: همیشه با افزایش سرمایه‌گذاری و خرید تجهیزات گرانقیمت شاهد بهبود شاخص‌های بهداشتی و درمانی نیستیم، نمونه‌هایی در آمریكا و چند كشور اروپایی وجود دارد كه با اعتصاب پزشكان و پرستاران مرگ و میر كاهش پیدا كرد.

كامران باقری لنكرانی، دیروز در مراسم افتتاح بخش جراحی قلب بیمارستان محب در جوار بیمارستان هاشمی نژاد تهران، افزود: مهمترین توصیه برای مدیریت در حدیثی از حضرت امام صادق(ع) آمده است كه فرمودند 3 شرط مدیریت تعریف چشم انداز درست، تدبیر و تصمیم درست و قاطع است.
وی گفت: نظام اقتصاد سلامت در اكثر كشورهای دنیا به خصوص در غرب اكنون با بحران مواجه است و امروز حتی انگلستان و كشورهای اسكاندیناوی كه ادعای نظام برتر سلامت را در جهان داشتند، پرچم سفید را به علت تسلیم بلند كرده‌اند.
وی ادامه داد: برنامه‌های اصلاحی در نظام سلامت از سال 80 میلادی با حمایت بانك جهانی در دنیا آغاز شد، تحلیل نقاط مثبت و منفی این اقدامات بسیار مفصل است و امروز بیش از 3 هزار كتاب درباره اصلاحات نظام سلامت در دنیا چاپ شده است و تعداد مقالات در این حوزه بسیار فراوان است. ما باید از این تجارب استفاده كنیم اما نظام بومی سلامت خودمان را طراحی كنیم.
وزیر بهداشت گفت: در نگاه كلان، تأمین سلامت مردم حتماً وظیفه دولت و حاكمیت است به همین علت هم طراحان قانون اساسی سلامت را مشمول اصل 43 این قانون كردند نه اصل 44 قانون اساسی، كه نگاه درستی بود البته در واگذاری مدیریت این بخش به بخش خصوصی باید تفكیك قائل شویم زیرا امروز واگذاری مدیریت بیمارستانها حتی در مناطق محرومی مثل خراسان جنوبی نیز موفقیت آ‌میز بوده است.
باقری لنكرانی ادامه داد: تلاش برای واگذاری مدیریت مراكز درمانی و بیمارستانهای دولتی به بخش خصوصی ادامه دارد البته گاهی مقاومتهایی از سوی برای دستگاه‌ها و افراد می‌شود كه معمولاً پس از توضیح رفع می‌شود.
وی گفت: اكنون با سیستم جدید مدیریتی بیمارستانها، فقط یك بیمارستان در كشور داریم كه درآمد و هزینه آن با هم همخوانی ندارد.
وزیر بهداشت افزود: مدل واگذاری مدیریت و خرید خدمت از بخش خصوصی در كشور ما موفق بوده است و اكنون با مدل هیئت امنایی این مدل تقویت می‌شود و وزارت بهداشت و دولت نیز مابه التفاوت درآمد و هزینه تمام شده خدمات این بیمارستانها را جبران می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha