رئیس دفتر تحقیقات كاربردی راهنمایی و رانندگی گفت:پژوهش‌ها نشان می‌دهد نقش عامل انسانی در تصادفات رانندگی كاهش یافته، در سال 87 نقش عامل انسانی 51 درصد است. پیش از این نقش عامل انسانی 80 درصد اعلام شده بود.

سرهنگ عباس‌علی موحدی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس افزود: در پژوهشی كه توسط دفتر تحقیقات كاربردی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی صورت گرفت مشخص شد كه نقش عامل انسانی در تصادفات كاهش یافته است.
سرهنگ موحدی‌نژاد گفت: پژوهش مذكور با هدف بهره‌گیری از داده‌های برگرفته از اطلاعات و آمار موجود و ارائه سهم هر یك از عوامل سه گانه موثر در تصادفات جاده‌ای ایران و تشخیص دقیق سهم هر یك از عوامل به منظور اتخاذ تدابیر لازم و توزیع سرمایه‌های مورد نیاز در زمینه ارتقاء ایمنی ترافیك و در پی آن كاهش تصادفات است.
رئیس دفتر تحقیقات كاربردی راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: مسئولان ذیربط همواره نقش عامل نیروی انسانی، راه و خودرو را به ترتیب مهم ترین عامل بروز سوانح رانندگی معرفی می‌كنند و در اظهارات خود 70 تا 80 درصد عوامل بروز تصادفات را نقش انسان می‌دانند.
وی افزود: بر اساس یافته‌های به دست آمده از این تحقیق در سال 85 نقش عامل راه 36 درصد، عامل انسان 49 درصد و نقش خودرو 15 درصد را تشكیل می‌دادند.
سرهنگ موحدی‌نژاد اظهار داشت: بر اساس یافته‌های به دست‌ آمده در سال 86 نقش عامل راه35 درصد، عامل انسان 51 درصد و خودرو 14 درصد بود.
رئیس دفتر تحقیقات كاربردی راهور گفت: در سال 87 نقش راه 34 درصد، انسان 51 درصد و خودرو 12 درصد است.
وی افزود: در سال 1997 تحقیقی در اروپا انجام شد كه نتیجه قابل تامل است.یافته‌های این تحقیق نشان داد كه در كشورهای اروپایی نقش عامل راه 24 درصد ، انسان 67 درصد و خودرو 9 درصد است.
سرهنگ موحدی‌نژاد تاكید كرد: نتایج تحقیق بعمل آمده نشانگر مثمر ثمر بودن اقدامات فرهنگی و آموزشی پلیس و دیگر دستگاه‌های فرهنگی است كه با افزایش فرهنگ ترافیك و رعایت قوانین راهنمایی از طرف مردم بوده است.
سرهنگ موحدی‌نژاد گفت: طبق آمار، سالانه بالغ بر 1 میلیون و 200 هزار نفر در دنیا بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و با روند رو به رشد تصادفات پیش بینی می‌شود تا سال 2020 بیش از 3 میلیون نفر از جمعیت جهان سالانه قربانی حوادث جاده‌ای شوند.
وی اظهار داشت: در بین كشورهای مختلف هندوستان با 106 هزار كشته در سال بیشترین آمار قربانیان حوادث جاده‌ای در جهان را داراست و پس از آن چین با 81 هزار كشته در سال در رتبه دوم قرار دارد.
رئیس دفتر تحقیقات كاربردی راهنمایی و رانندگی گفت: این آمار در برخی كشورهای دیگر نظیر آمریكا به 43 هزار كشته ، روسیه 33 هزار كشته، مصر 13 هزار كشته، امارات 6 هزار و 900 كشته، بلغارستان هزار و 6 كشته، نروژ 541 كشته و بلژیك 383 كشته می‌رسد.
وی افزود: جمهوری اسلامی با ثبت آمار 27 هزار كشته در سال در مقایسه با جمعیت 70میلیون نفری خود به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی دارای رتبه اول در دنیا است.
سرهنگ موحدی‌نژاد گفت: بالا بردن ضریب ایمنی جاده‌ها، نصب علائم هشداردهنده، ارتقاء سطح فرهنگ رانندگی و اقدام به رعایت حق تقدم و حضور ماموران پلیس و نیروهای امدادی نقش بسیار مهمی در پیشگیری و كاهش حوادث رانندگی دارد.
رئیس دفتر تحقیقات كاربردی راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: مسئولان ذی‌ربط همواره نقش عامل نیروی انسانی راه و خودرو را به ترتیب مهم ترین عامل بروز سوانح رانندگی معرفی می‌كند و در اظهارات خود 70 تا 80 درصد عوامل بروز تصادفات را نقش انسان معرفی می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha