ظهر امروز زلزله ای به قدرت ۷.۵ ریشتر شمال شرقی افغانستان را لرزاند. از مشهد و نقاط مرزی شمال شرق ایران خبر رسید این زلزله را احساس کرده اند. حتی برخی مراکز زمین شناسی بین المللی هم مشهد را یکی شهرهای تحت تاثیر این زمین لرزه دانسته اند، اما دلیل چیست؟

سلامت نیوز: ظهر امروز زلزله ای به قدرت ۷.۵ ریشتر شمال شرقی افغانستان را لرزاند. از مشهد و نقاط مرزی شمال شرق ایران خبر رسید این زلزله را احساس کرده اند. حتی برخی مراکز زمین شناسی بین المللی هم مشهد را یکی شهرهای تحت تاثیر این زمین لرزه دانسته اند، اما دلیل چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرِآنلاین؛ فاصله بدخشان در شمال شرقی افغانستان با مشهد در شمال شرقی ایران، حدود هزار کیلومتر است، اما زلزله ۷.۵ ریشتری ظهر امروز، در مشهد هم احساس شد.

دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله دراین باره به خبرآنلاین می گوید: قدرت زلزله بدخشان افغانستان بالا بود و عمق بسیار زیادی هم داشت؛ بیش از ۲۴۰ کیلومتر، به همین دلیل طبیعی است که وسعت زیادی داشته باشد و در کیلومترها دورتر هم احساس شود.

اما این زلزله برای مشهد هم خطرناک است؟ دکتر زارع دراین باره می گوید: زلزله در كشورهای مختلف از جمله در ایران حس شد، این به معنی فعال شدن منطقه مشهد به دلیل زلزله بدخشان نیست. منطقه مشهد و نیشابور به دلیل وجود گسلهای فعال در همان منطقه (از جمله گسلهای نیشابور و بینالود) به لحاظ لرزه خیزی فعال هستند، ولی این موضوع ربطی به زلزله در بدخشان ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha