سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 165768

برای سنگ‌های صفراوی بدون علامت، احتیاجی به اعمال جراحی نیست؛ مگر در موارد خاص. از طرفی اگر سنگ کیسه صفرا بزرگ‌تر از سه سانتی‌متر باشد، حتی در صورت نداشتن علامت باید کیسه صفرا به طور کامل برداشته شود چون خطر سرطان کیسه صفرا بالا می‌رود.

چرا کیسه صفرا را برمی‌دارند؟

سلامت نیوز:برای سنگ‌های صفراوی بدون علامت، احتیاجی به اعمال جراحی نیست؛ مگر در موارد خاص. از طرفی اگر سنگ کیسه صفرا بزرگ‌تر از سه سانتی‌متر باشد، حتی در صورت نداشتن علامت باید کیسه صفرا به طور کامل برداشته شود چون خطر سرطان کیسه صفرا بالا می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز ،دکتر ناصر ابراهیمی دریانی-‌ فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در روزنامه جام جم نوشت: احتمالا تا به حال، نام بیماری سنگ کیسه صفرا را شنیده‌اید، اما با این بیماری تا چه اندازه آشنا هستید؟ بد نیست بدانید، کولیک صفراوی اولین علامت ابتلا به سنگ کیسه صفراست. در این حالت، وقتی فرد غذای چرب مصرف می‌کند، احساس درد شدید کبد به سراغ او می‌آید که ممکن است باعث شود پشت، قلب و شانه راستش تیر بکشد. در چنین شرایطی،‌ بیمار تصور می‌کند دچار حمله قلبی شده، اما علت ابتلای او به درد قلبی، سنگ کیسه صفراست. با این حال، 40 درصد موارد ابتلا به سنگ کیسه صفرا بدون علامت است.

وقتی پای التهاب در میان است

کولیک صفراوی از 15 دقیقه آغاز می‌شود و تا شش ساعت ادامه پیدا می‌کند. حتی گاهی سنگ کیسه صفرا با التهاب کیسه صفراوی همراه می‌شود.

از گردش صفراوی در بدن چه می‌دانید

بر اثر مصرف غذای چرب، کیسه صفرا منقبض شده، باعث می‌شود تا ماده صفرا وارد روده شود. در این میان، بیشتر از 98درصد ماده صفراوی در قسمت انتهایی روده باریک دوباره جذب و وارد یک حوضچه صفراوی می‌شود و سیکل ریختن صفرا داخل روده و جذب دوباره در انتهای آن و برگشت به کبد در طول روز تکرار می‌شود. حالا اگر به دلایل مختلف، گردش صفراوی به هم بخورد و صفرا جذب نشود، غلظت اسیدهای صفراوی کاهش می‌یابد و فرد در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا قرار خواهد گرفت.

کلانژیت را جدی بگیرید

گاهی سنگ تولید شده از کیسه صفرا در مجرای میان کیسه تا روده می‌افتد. در این صورت گاه ماده صفرا از مجرا وارد روده شده، باعث می‌شود چشم بیمار کاملا زرد شود و بیمار تب کند. این حالت کلانژیت نامیده می‌شود که اگر به موقع درمان نشود، احتمال دارد بیمار به علت عفونت شدید، جان خود را از دست بدهد. زرد شدن رنگ چشم، تغییر رنگ ادرار، تهوع و استفراغ از جمله علائم کلانژیت است. گاهی نیز سنگ کیسه صفرا داخل روده باریک می‌افتد و فرد با علائم درد، تهوع و استفراغ شدید به دنبال انسداد روده باریک به پزشک مراجعه می‌کند. این اتفاق به‌ویژه در زنان مسن رخ می‌دهد.

چه موقع جراحی لازم است

برای سنگ‌های صفراوی بدون علامت، احتیاجی به اعمال جراحی نیست؛ مگر در موارد خاص. از طرفی اگر سنگ کیسه صفرا بزرگ‌تر از سه سانتی‌متر باشد، حتی در صورت نداشتن علامت باید کیسه صفرا به طور کامل برداشته شود چون خطر سرطان کیسه صفرا بالا می‌رود. همچنین اگر جداره کیسه صفرا آهکی شده باشد (به علت خطر سرطان)، عمل جراحی ضرورت می‌یابد. برخلاف باور عام، برداشتن کیسه صفرا در چنین مواردی نه‌تنها خطرناک نیست بلکه جان بیمار را نجات می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha