کلنگ سایت شرکت سامان داروی هشتم با هدف اصلی تولید داروی فاکتور هشت انسانی نوترکیب، روز گذشته در مشهد به زمین زده شد.

مهندس مجید طبسی، مدیرعامل شركت سامان داروی هشتم در این مراسم گفت: با تولید داروی «فاکتور 8» به روش نوترکیب ایران به خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک خواهد رسید.

وی افزود: فاکتور 8 عامل انعقاد خونی است که فقدان یا کمبود آن موجب بیماری هموفیلی نوع A می‌شود که یکی از مهمترین اختلالات ژنتیکی است و 80 درصد بیماران هموفیلی دارای نوع A هستند.

طبسی اظهار داشت: تعداد بیماران مبتلا به هموفیلی چهار هزار و 86 نفر است كه تا سال 1390پیش‌بینی می‌شود این تعداد به چهار هزار و 200 نفر افزایش یابد.

وی گفت: روند استفاده از فاكتور8 در جهان هر ساله رو به افزایش است؛ به طوری كه سه چهارم از فاكتور هشت تولید شده در كشورهای اروپایی و آمریكا مورد استفاده قرار می‌گیرد و كشورهای آفریقایی به لحاظ برخورداری از فقر اقتصادی و بهداشتی عدد ناچیزی از این فاكتور را بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل شركت سامان داروی هشتم با بیان این که میزان مصرف فاكتور هشت در ایران نیز در حد استاندارد می‌باشد به طوری كه این دارو از خارج از كشور تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: ایران تاکنون وارد کننده داروی فاکتور 8 که محصولی ضد انعقادی برای بیماران هموفیلی است بوده، اما با دستیابی محققان ایرانی به دانش فنی به خودکفایی رسیده است.

وی گفت: در تولید این دارو از روش نوترکیب بر محور مهندسی ژنتیکی و تکنیک‌های مهندسی ژنتیک استفاده شده است، لذا تولید داروی فاکتور 8 به روش نو ترکیب در دنیا کم نظیر است.

مدیرعامل شرکت سامان داروی هشتم با اشاره به صرفه جویی ارزی سالانه 40 تا 50 میلیون دلار با تولید داخلی این دارو، سرمایه گذاری این پروژه را 15 میلیارد تومان دانست.

وی با بیان اینکه دستیابی به دانش تولید فاکتور 8 نوترکیب حدود سه تا چهار سال زمان خواهد برد، افزود: با تولید 200 هزار ویال پانصد واحدی این دارو در سال، شاهد تولید انبوه و عرضه آن به بازار تقاضا تا اوایل سال 90 خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: با تولید داروی فاکتور 8 به روش نوترکیب، ایران در تولید این محصول استراتژیک به خودكفایی می‌رسد و در رتبه پنجم جهانی بعد از چهار شرکت آمریکایی اروپایی در تولید این دارو قرار خواهد گرفت.

مهندس طبسی با اشاره به این که در سال گذشته چهار هزار و 86 نفر به بیماری هموفیلی در ایران مبتلا بودند، اظهار داشت: به طور متوسط از میان هر 100 هزار نفر حدود شش نفر به بیماری ژنتیکی مبتلا هستند که پیش‌بینی می‌شود تا سال 1390 تعداد مبتلایان این بیماری به چهار هزار و 200 نفر برسد.

وی افزود: این شركت با هدف تولید داروی فاكتور هشت انسانی نوتركیب در نیمه دوم سال 1387 تاسیس شد.

وی تصریح کرد: ظرفیت اولیه تولید 200 هزار ویال پانصد واحدی است و سرمایه اولیه ثبت شده شركت، 10 میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری ثابت آن 150 میلیارد ریال می‌باشد.

مدیرعامل شرکت سامان داروی هشتم با بیان این که تولید انواع مواد موثره‌ فرآورده‌های دارویی نوتركیب از اهداف توسعه‌ای این شركت است و فرایند تولید مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی می‌باشد، گفت: شروع عملیات این پروژه از مرداد ماه بوده و مركز رشد دانشگاه تهران و پارك علم و فناوری از سازمان‌های پشتیبان این پروژه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha