دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 16580

یک کمیته علمی سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد: تحقیقات جدید نشان می دهد، گاز بی رنگ و بی بوی "رادون" که در بسیاری از منازل یافت می شود، احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

مقامات کمیته علمی سازمان ملل در مورد آثار تشعشات اتمی (UNSCEAR) می گویند: این یافته ها نخستین شواهد در تایید خطر گاز رادون در خانه ها را فراهم می آورد.
دانشمندان مدتهاست که رادون را یک عامل خطرناک برای سلامتی می دانند.
سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمانها ، برپایه 20 تحقیقی که بر روی بر ده‌ها هزار بیمار مبتلا به سرطان ریه در آمریکای شمالی، اروپا و چین انجام داده اند، توصیه های ارایه شده در مورد حداکثر میزان رادون در منازل و محل های کار را مورد تجدید نظر قرار داده اند.
"ولفانگ ویس" معاون UNSCEAR می گوید: تاکنون گاز رادون به عنوان یک عامل خطرناک برای سلامتی تلقی شده است.
وی افزود: این گزارش از آن جهت چشمگیر است که تخمین‌های پیشین از خطرات گاز رادون برای عموم افراد، بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی کارگران معدن‌های اورانیوم که در معرض میزان زیادی از این گاز قرار می گیرند، صورت گرفته است.
وی افزود در همین حال، 20 تحقیق را در خانه ها که غلظت گاز رادون بسیار کم است و خطر هر چند به میزان کم وجود دارد انجام دادیم.
وی با اشاره به اینکه سیگار مهمترین عامل ابتلا به سرطان ریه است، افزود: می توانید تنها به اتخاذ یک تصمیم شخصی از سیگار کشیدن دوری کنید.
اما گاز رادون همه جا هست. از این رو باید راهبردهایی برای جلوگیری از هجوم گاز رادون به منازل اندیشیده شود. به طور مثال زیرزمین ها با ورقه های نازک پلاستیکی درز گیری شود تا گاز از زمین به دورن خانه نفوذ نکند.
رادون عنصر رادیو اکتیوی است که به سختی قابل شناسایی است. این گاز از واپاشی طبیعی اورانیوم منتشر می شود. این گاز می تواند در ساختمانها انباشته شود، از طریق شکاف های موجود در زیرزمین نشت کند و از چشمه های آب گرم متصاعد شود.
ویس می گوید: یافته های UNSCEAR موجب بازنگری در توصیه های سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمانهای سیاست گذار بهداشتی شده است.
به گفته وی، قوانینی در زمینه پایین آوردن سطح توصیه شده رادون در منازل و محیط کار ارائه خواهد شد.
برخی از کشورهای توسعه یافته مانند سوئیس و آلمان تحقیقاتی در زمینه تهیه نقشه های مشخص کننده مناطق دارای رادون زیاد و رادون کم انجام داده اند، اما بسیاری از کشورها چنین اطلاعاتی در اختیار ندارند.
در این گزارش آمده است، غلظت رادون در هوای محیط های سربسته در خاورمیانه در کمترین میزان و در برخی از کشورهای اروپا که دارای ذخایر زیاد اروانیوم در زیرزمین هستند در بیشترین میزان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha