سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 16581

یك متخصص تغذیه گفت: بوقلمون كلسترول بد خون را كاهش می‏‏دهد كه آرامش و سرحالی ایجاد می‏كند، از سرطان جلوگیری می‏كند و سیستم ایمنی را تقویت می‏كند.

مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: بوقلمون در گروه ماكیان قرار دارد و از نظر تركیبات بیشتر به گوشت مرغ شبیه است. گوشت بوقلمون بدون پوست به طور طبیعی چربی كمی دارد و معادل یك گرم چربی در هر 30 گرم گوشت آن است و كسانی كه دارای رژیم غذایی كم‏ چرب هستند، می‏توانند از آن استفاده كنند.
وی گفت: 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسید فولیك مورد نیاز روزانه را تأمین می‌كند و منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، روی و پتاسیم و ویتامین‏های B1 ، B3 ، B6 و B12 و اسید آمینه تریپتوفان است.
این متخصص تغذیه افزود: بوقلمون كلسترول بد خون را كاهش می‏‏دهد كه آرامش و سرحالی ایجاد می‏كند، از سرطان جلوگیری می‏كند، ترشح هورمون تستسترون را افزایش می‏دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‏كند.
صفوی گفت: گوشت سفید و بدون پوست بوقلمون یك ماده غذایی با پروتئین بالا و چربی كم است كه برای كسانی كه باید غذاهای كم چرب مصرف كنند می‌تواند مفید باشد.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون كه بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و كلسترول كمتری از گوشت مرغ و گاو است. اسید آمینه تریپتوفان برای فعالیت سلول‏های T لازم است و سلول‏های T یك نوع از سلول‏های سیستم ایمنی بدن هستند كه سلول‏های سرطانی را از بین می‏برند و در فقدان تریپتوفان، سلول T فعال می‏میرند.
صفوی گفت: ناقلان عصبی از اسیدهای آمینه تشكیل می‏شوند و ناقل عصبی به نام «سروتونین» از اسید آمینه تریپتوفان تشكیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن می‏شود به همین علت مصرف غذاهایی مثل بوقلمون باعث سرحالی می‏شود.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: اسیدآمینه تریپتوفان نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن به عهده دارد و مطالعه‌ای كه بر روی موش‏ها نشان داد كه متابولیت‏های تریپتوفان (مولكول‏های ناشی از تجزیه تریپتوفان در بدن) اثر داروهایی را دارند كه برای كاهش علائم بیماری ام اس استفاده می‏شوند.
صفوی گفت: كمبود پروتئین در برنامه غذایی مردان مسن، منجر به افزایش گلوبولین باند شده با هورمون جنسی و كاهش فعالیت هورمون تستسترون می‏شود كه كاهش اثر تستسترون باعث كاهش عملكرد جنسی و توده عضلانی و گلبول‏های قرمز خون می‏شود و منجر به پوكی استخوان می‏شود.
این متخصص تغذیه افزود: اسید آمینه تریپتوفان نقش مهمی در خواب دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‏خوابی مزمن می‏شود. گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است كه مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی كم مصرف كنند.
وی اضاففه كرد: گوشت بوقلمون دارای مقدار كمی اگزالات است و بیماران مبتلا به سنگ كلیه اگزالاتی خیلی كم باید آن را مصرف كنند كه بوقلمون‏هایی كه به طور طبیعی و ارگانیك پرورش داده می‏شوند، هیچ نوع هورمون و آنتی بیوتیكی در بدن خود ندارند.
صفوی افزود: تقریباً تمام چربی بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری از گوشت روشن‏تر (سفید) آن دارد كه قبل از پختن گوشت بوقلمون تمام پوست آن را جدا شود و افراد مبتلا به چربی خون بالا،‌ بهتر است از گوشت روشن‏تر آن استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha