نامه ای که یک خبرگزاری وابسته به جناح منتقد دولت منتشر کرده، دستاویزی بود که بار دیگر صدا و سیما درباره موفقترین طرح اجتماعی دولت، اختلاف افکنی بین وزارتخانه را در دستور کار خود قرار دهد. آن هم در گفتگوی ویژه خبری!

اختلاف افکنی صداوسیما بین دو وزارتخانه: وزارت رفاه دستور داده کسی درباره تجمیع بیمه‌ها صحبت نکند؟

سلامت نیوز: نامه ای که یک خبرگزاری وابسته به جناح منتقد دولت منتشر کرده، دستاویزی بود که بار دیگر صدا و سیما درباره موفقترین طرح اجتماعی دولت، اختلاف افکنی بین وزارتخانه را در دستور کار خود قرار دهد. آن هم در گفتگوی ویژه خبری!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، مسئله تجمیع بیمه ها، موضوع ساده ای نیست. از یک سو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تامین هزینه های طرح تحول سلامت نیاز به منابع مالی بسیار زیادی دارد که فعلا در اختیار دولت نیست و بخش عمده ای از آن در صندوقهای بیمه گر عمومی مانند سازمان تامین اجتماعی است و از سوی دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که حوزه نظارت عمومی بر این صندوقها را بر عهده دارد می گوید در صورت دادن اموال سازمان تامین اجتماعی که حاصل دسترنج کارگران و کارفرمایان است به سازمانهای دیگر مانند سازمان بیمه سلامت، ممکن است تبعات اجتماعی و بحران های زیادی به دنبال داشته باشد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه ای به صراحت بحث بحرانهای اجتماعی را مطرح کرد و گفت: در صورت تجمیع بیمه ها و دادن سرمایه هایی که متعلق به کارگران و کارفرمایان است به سایر سازمان های بیمه گر، بحرانهای اجتماعی به وجود می آید.

شاید این بحث با توجه به تعصب خاص کارگران و کارفرمایان بر مالکیت اموال این سازمان از جمله بیش از ۵۰ بیمارستان بزرگ، نوساز و مجهز که با پرداخت حق بیمه های آنان ایجاد شده و برپا مانده موضوع غریبی نباشد‌ ولی بهانه اختلاف افکنی صدا و سیما بین وزارت بهداشت و درمان و کار و رفاه، این موضوع نبود. بلکه در گفتگوی ویژه خبری دیشب، صدا و سیما با نشان دادن نامه ای که یک خبرگزاری منتقد دولت منتشر کرده، اینطور عنوان کرد که معاون وزیر رفاه به معاون وزیر بهداشت گفته شما با تجمیع بیمه ها به مردم خیانت می کنید و در پس پرده دنبال تسلط بر بیمه ها هستند.

این نامه منسوب به مسئولان وزارت رفاه باعث شد تا خانم دکتر میرسیدی، مجری حوزه سلامت صدا و سیما، بارها درباره کلمه خیانت از معاون وزیر بهداشت که در استودیو گفتگوی ویژه خبری حاضر بود سئوال کند و البته در مقدمه این گفتگو هم عنوان کند: ما از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستیم در این میزگرد حاضر شوند ولی آنها حضور پیدا نکردند. او گفت که وزارت رفاه حضور در این برنامه را برای همه مسئولان ممنوع کرده است.

به هر صورت، دیشب دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مقابل دکتر میرسیدی قرار گرفت تا در یک میزگرد یک طرفه، نظرات خود را درباره تجمیع بیمه ها بیان کند. البته دکتر علی کاییدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به صورت تلفنی در این گفتگو حضور داشت که نام او توسط مجری برنامه به اشتباه کایینی خوانده شد.

نامه دکتر میدری معاون وزارت رفاه، به شما منتشر شده و در آن نوشته اند شما به مردم خیانت می کنید. این موضوع را تایید می کنید؟
حریرچی: خدمت همکاران وزارت رفاه که برادران ما در دولت هستند، عرض احترام دارم. واقعیت این است که همه می دانند موقعیت ما در دانشگاه چگونه بود. اینها را ول نکرده ایم بیاییم به مردم خیانت کنیم. قانون در این جا و سیاستهای ابلاغی محوریت دارد و بعد هم معیارهای علمی را دنبال می کنیم. خداوکیلی بررسی شود از شورای معاونان وزارت بهداشت علمی تر داریم؟ ۳ تن از معاونان ما جزء یک درصد برترین دانشمندان جهان هستند و استادتمام دانشگاه های تهران و شهید بهشتی هستند. کار علمی می کنند که مبتنی بر مصالح و منافع مردم است. همین که جناب آقای سلامی فرمودند کلیدی ترین پروژه دولت و به گفته آقای دکتر ربیعی بزرگترین پروژه اجتماعی دولت است. بعضا در سطوح رده ۲ و ۳ و ۴ و ۵ اتفاقی می افتد. این بزرگترین پروژه اجتماعی دولت است که آقای دکتر روحانی در انتخابات به سلامت و بیمه مردم توجه فرمودند.

وزارت بهداشت اعتقاد به تجمیع بیمه ها دارد؟

حریرچی: این اعتقاد وزارت بهداشت یا وزارت رفاه به تنهایی اهمیت ندارد. قانون برنامه تبیین کرده و تاکید ما در اجرای قانون است. تصمیم گیری در این سطح نیز در سطوح بالای دولت و مجلس انجام می شود. در قانون به دولت تکلیف شده که ۱۷ صندوق فرعی و ۴ صندوق اصلی و تعدادی بیمه تکمیلی را در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام کند. بعضا مغالطه می کنند که اجازه داده شده. بله، ولی بعد تصویب اساسنامه را به هیات دولت واگذار کرده. این اساسنامه در سال ۹۰تصویب شده.

امسال که این برنامه تمام می شود؟

حریرچی: این حکم، تاسیسی می شود و فقط در طی برنامه نیست. در یکی از تبصره های این قانون اجازه می دهد که دولت متناسب با استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده، خدمات پایه را برای همه به صورت یکسان اجرا کند. یکسان بودن قطعی است و نمی تواند از این وظیفه شانه خالی کند.

دکتر علی اکبر کاییدی عضو کمیسیون بهداشت مجلس به صورت تلفنی وارد گفتگو شد.


مگر شما مسئول نظارت بر اجرای این قانون نیستید که ۵ سال پیش تصویب شد؟
کاییدی: مجلس نه نماینده وزارت بهداشت است نه نماینده رفاه و نه سازمانهای بیمه گر. ما وکیل مردم هستیم و قانونگذاریم و وظیفه مان تصویب و نظارت بر قانون است. وزیر بهداشت، رفاه و روسای سازمانهای بیمه گر خواهیم رفت ولی مهم است اجرای قانون است. در مملکت مشکل اینجاست که وزارتخانه ها قانون را اجرا نمی کنند. در برنامه توسعه پنجم و در سبد تحول این را داریم که بیمه هاد باید تجمیع شوند. این به نفع مردم است. تجمیع بیمه ها باید انجام شود.

وزیر رفاه گفته تجمیع بیمه ها بحران اجتماعی به دنبال دارد؟
کاییدی: قانون را باید داشته باشیم. فکر نمی کنیم بحرانی به وجود بیاید. به نظر شما اجرای قانون بحران ایجاد می کند؟ قانونی که مجلس تصویب کرده و دولت موظف به اجراست. در سال ۱۴۰۴ باید در منطقه اول در سلامت شویم.

شاید قانون شما محکم نبوده که اجرا نشده؟
کاییدی: برنامه توسعه پنجم در همه زمینه ها اجرا نشده. در دو سه سال اخیر ما حدود ۱۰ میلیون نفر را بیمه کردیم ولی خیلیها هنوز بیمه نشدند. ولی ما بیش از جمعیت بیمه داریم. این بحران اجتماعی است. ما بیمه شده مان بیش از جمعیت است. علتش نداشتن برنامه و عدم اجرای بیمه است. هر کسی از ۴ بیمه استفاده می کند.

وزیر رفاه می گوید تجمیع بیمه ها بحران به وجود می آورد. نظر شما چیست؟
حریرچی: ایشان فرمودند اگر قرار باشد همه مردم به یک اندازه از بیمه پایه بهره مند شود، باید منابع را تجمیع کنیم. بنده با تجمیع منابع و استانداردسازی موافق هستم. یک اصل کلیدی در بهداشت و درمان داریم که هر کسی به اندازه توانش پرداخت کند و به اندازه نیازش خدمت بگیرد. ما بیمه بازنشستگی نیستیم. هیچ مکتب فکری مدیریتی قبول نمی کند بیمار بر اساس حق بیمه پرداختی درمان بگیرد. طبق قانون در برنامه پنجم در ماده ۳۸ میزانی که می گیریم پیش رونده است. از کارکنان دولت ۶ درصد می گیریم و اگر حقوقش بالا رفت، رقم درشت تر می شود. در سازمان تامین اجتماعی برخی از اقشار را دولت پرداخت می کند. کل روستاییان هیچ حق بیمه ای نمی دهند و دولت پرداخت می کند. هر وقت قانون عوض شد، که روشش مشخص است، این کار را نمی کنیم. قانون با مبانی علمی این قانون را تصویب کرده اند.

نامه ای که توسط معاون وزیر رفاه به آقای دکتر حریرچی فرستاده شده را خوانده اید؟
کاییدی: نه، ما باید این اختلاف بین وزارت بهداشت و رفاه را فیصله دهیم. برنامه پنجم و مجلس نهم دارد تمام می شود. امشب حضور نمایندگان وزارت رفاه می توانست این ماجرا را فیصله بدهند. همه از ملت رای اعتماد گرفته اند و ما دنبال حل مشکلات مردم هستیم.

پس به این بحث ورود می کنید؟

کاییدی: بله، حتی شخص رئیس جمهور هم می تواند دخالت کند. همه ایرانیها یک سفره داریم و همه باید یک بیمه پایه داشته باشیم. کسی که بیشتر دارد می رود از بخش خصوصی استفاده کند. کسی می تواند از بخش خصوصی استفاده کند و به بخش دولتی نیاید. این را باید مجلس و دولت وارد شود. در مجلس طرح تحول سلامت مصوب شد و دولت اجرا کرد. در برخی کشورها شخص اول قوه اجرایی، وارد شده و این مشکل را حل کرده. نتیجه این است که مجلس موظف است از قانونی که خود تصویب کرده حمایت کند. قطعا باید همه بپذیرند و باید مشکل را حل کنیم.

شما نشستی با وزارت رفاه داشتید؟

دکترحریرچی: همین امروز صبح کمیسیون اجتماعی دولت درباره همین مسئله بحث بود. در کمیسیون های فرعی تشخیص مصلحت و مرکز تحقیقات استراتژیک این بحثها هست.

شما در جلسه دیماه ۹۳ که در نامه آقای مدیری به آن اشاره شده چرا نظر ندادید؟
دکترحریرچی: در نامه کم لطفی شده.

یعنی نقل آقای میدری از سکوت شما در جلسه ای که دیماه ۹۳ داشته اید، درست نیست؟
دکترحریرچی: آن موقع یک طرحی داده شد که وارد جزئیات نمی شویم.

تا وارد نشوید که مشکل حل نمی شود؟
دکترحریرچی: آن هم یک برنامه است. ما یک کتاب مانیفیست داریم که سیاستهای کلی سلامت است. این را اعلام کردیم و هر کس با این مخالف است باید این را به ما بگوید. ما طبق سیاستهای ابلاغی سلامت، تولیت داریم. وظیفه ما تولیت و حکمرانی خوب است. تجمیع جزئی از تولیت است. سیاستهای کلی سلامت می گوید تعیین جامع بسته خدمات بهداشتی توسط وزارت بهداشت و درمان و خرید توسط نظام بیمه ای و نظارت بر اجرای دقیق بسته ها. بند ۷ نیز می گوید مدیریت بر سلامت جامعه با محوریت وزارت بهداشت. این محوریت را وزارت بهداشت و درمان بخواهد انجام دهد، ابزارش مشخص شده که تجمیع است.

کاش وزارت رفاهی ها بودند و این صحبت شما را می شنیدند؟
دکترحریرچی: نظر ما این است که دو کار می شود کرد یکی نامه بنویسیم و سایتها بنویسیند و یکی هم کار در اتاق در بسته است که برای هر دو تا آماده هستیم.

رئیس جمهور خواستار تشکیل هیاتی برای حل این موضوع شده اند؟
دکترحریرچی: قطعا دولت از بزرگترین طرح خود در حوزه اجتماعی پاسداری می کنند. این هیات تشکیل شده و از وزارت بهداشت، رفاه هستند. از ما پرسیده می شود که نظرتان چیست. اینها چون رسمی ابلاغ نشده، وارد نمی شوم. الان بیش از یک ایام کوتاه مدت که قاعدتا به امسال قد می دهد این مسئله حل می شود. دولت طرحی را اجرا کرده و موجب رضایت مردم شده. وزارت بهداشت از لحاظ رضایت مردم، ته لیست بوده الان با وزارت خارجه در صدر لیست است.

فقط رئیس هیات را بگویید؟
دکترحریرچی: یک گروهی هستند. وارد جزئیات نمی شوم. سطح تصمیم گیری در سطح مجلس و دولت است. ما مطمئنیم این تصویب می شود. طرحی که دولتهای پس ازانقلاب تصویب کردند طرح مشابهی از لحاظ قطعیت مانند طرح تحول سلامت نداریم. وزیر بهداشت گفته پاشنه آشیل این طرح می تواتند بیمه ها باشد. رفتار تبعیض آمیز بیمه ها را داریم. سازمان تامین اجتماعی هم بیمه گر است و هم تولید کننده سلامت. ما انتقاد داریم چرا بیمارستانهای خود را به روز پول می دهد ولی برای ما دیر می دهد.

دکتر ربیعی در ۱۶ مهر در همین گفتگوی ویژه خبری گفتند که ما همه بدهی ها را پرداخت کردیم؟
دکترحریرچی: متاسفانه سال ۹۳ هنوز تسویه نشده است. بالاخره اوایل مهر که میزان تسویه در حد ۸۳ الی ۸۹ درصد بود. الان تتمه یکی دو درصدی مانده. کار پزشکان تمام وقت پرداخت نشده. در سال ۹۴ ما ۱ الی ۶ درصد هزینه ها را دریافت کردیم که جزئی است. ما ۴۹۰۰ میلیارد تومان سند ارسالی داریم و حدود ۶ تا ۷ هزار میلیارد سندهای ما تا آخر مهر است. ولی ۴۰ تا ۵۰ میلیارد گرفتیم که اصلا در حد محاسبه نیست.

کاییدی: طرح تحول سلامت را همه مردم منتفع شده اند. هدف ما افزایش رضایتمندی مردم است. این طرح باید ادامه یابد و وزارت رفاه هم باید کمک کند تا این رضایتمندی بماند. اگر طرح تحول سلامت که اصلاحاتی در بهداشت و آموزش باید بشود، شکست بخورد در کشور بحران ایجاد می شود. من تعلقی به وزارت بهداشت ندارم نماینده و وکیل مردم هستم. مراجعات مردم به ما این را می گوید که طرفدار طرح تحول سلامت با اصلاحات بعدی شوم. مردم راضی اند از این طرح. وزارت بهداشت و رفاه بدنه اصلی سیستم سلامت کشور هستند.

دکتر حریرچی: استدعا دارم این شیرینی که در کام مردم ایجاد شده و رضایتمندی از کل نظام دارند و لبخند بر گوشه لب مردم پایدار باشد. اشتباهات حتما تصحیح می شود. امیدواریم با همدلی و همزبانی جلو برویم و به مردم خدمت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha