متخصصان بهداشت عمومی در پنسیلوانیا هشدار دادند: مصرف نوشیدنی‌های حاوی كافئین باعث بروز كم خوابی و مشكلات خواب در نوجوانان می‌شود.

پژوهشگران تاكید می‌كنند: نوجوانانی كه عادت كرده‌اند شب‌ها از اینترنت استفاده كنند، با تلفن همراه خود پیام كوتاه بفرستند و یا از نوشیدنی‌های حاوی كافئین مصرف نمایند، در طول روز بیشتر دچار خواب آلودگی می‌شوند و شبها خواب ناكافی و نامناسب دارند.

در این تحقیق، متخصصان كالج پرستاری دركسل در فیلادلفیا روی نوجوانانی مطالعه كردند كه در ساعات پایانی شب به اشكال مختلفی از فناوری سرگرم می‌شوند و درعین حال هم از نوشابه‌های حاوی كافئین استفاده می‌كنند.

دكتر كریستینا كالامارو و دستیاران وی در این پژوهش روی 100 دانش آموز در گروه سنی 12 تا 18 سال مطالعه كرده و دریافتند: 66 درصد از آنها در رختخواب تلویزیون تماشا می‌كنند، 30 درصد با رایانه مشغول می‌شوند،90 درصد خود را با تلفن همراه سرگرم می‌كنند و 79 درصد نیز از MP3‌ دیجیتال استفاده می‌كنند.

محققان توصیه می‌كنند كه هرچند می‌دانیم نوجوانان برنامه زمانی متفاوتی با بزرگسالان دارند اما والدین باید مراقب باشند كه شبها فرزندانشان كمتر با این قبیل فناوری‌ها مشغول شوند تا بتوانند خواب كافی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha