چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 165850

اختلاف‌ها بین بیمه‌ها و وزارت بهداشت چند هفته‌ای است که علنی شده است.در این چند هفته كمتر روزی است كه یكی از طرفین در رسانه‌ها مصاحبه و مشكلات حوزه خود را به دیگری مربوط نكرده باشد. شاید ساده‌ترین راه این باشد كه توصیه‌ای از بالا برسد و مسئولان این دو حوزه را ملزم كند تا حرف‌های خود را رسانه‌ای نكنند! در این صورت آرامش برقرار می‌شود اما مشكل مردم همچنان پابرجا باقی می‌ماند.

سلامت نیوز: اختلاف‌ها بین بیمه‌ها و وزارت بهداشت چند هفته‌ای است که علنی شده است.در این چند هفته كمتر روزی است كه یكی از طرفین در رسانه‌ها مصاحبه و مشكلات حوزه خود را به دیگری مربوط نكرده باشد. شاید ساده‌ترین راه این باشد كه توصیه‌ای از بالا برسد و مسئولان این دو حوزه را ملزم كند تا حرف‌های خود را رسانه‌ای نكنند! در این صورت آرامش برقرار می‌شود اما مشكل مردم همچنان پابرجا باقی می‌ماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، نگاهی به سابقه وزیر كنونی بهداشت نشان می‌دهد كه او چهره‌ای سیاسی نیست و طبیعی است كه ملاحظات متداول در میان چهره‌های سیاسی را نداشته باشد از این‌رو مشكلات حوزه خود را خیلی زود با رسانه‌ها در میان می‌گذارد. با مرور رسانه‌ها در ماه‌های اخیر می‌توان دریافت كه وزارت بهداشت در اجرای وظایف خود با نهادهای دیگر كشور اختلاف جدی دارد. ازجمله این اختلافات می‌توان به اختلاف با سازمان استاندارد، اختلاف با سازمان دامپزشكی، اختلاف با نهادهای مالك داروخانه‌های بزرگ و در جدیدترین نمونه به اختلاف با بیمه‌های درمان اشاره كرد.

تحول در نظام درمانی كشور مطابق قانون برنامه پنجم منوط به 3 طرح بزرگ شده است: پرونده الكترونیك سلامت، پزشك خانواده و تجمیع بیمه ها. هیچ‌یك از این طرح‌ها تاكنون به‌صورت كامل اجرا نشده است چون اجرای آنها به وزارتخانه دیگری وابسته است و وزارت بهداشت معتقد است آن وزارتخانه كوتاهی كرده است.

به عنوان مثال وزارت بهداشت، پرونده الكترونیك سلامت را منوط به انجام تعهدات وزارت ارتباطات می‌داند. از سوی دیگر بخش بزرگی از امكانات و تجهیزات درمانی كشور در حیطه مدیریت نهادهایی است كه ارتباط مستقیم با حوزه درمان ندارند؛ وزارت نفت بیمارستان اداره می‌كند، آموزش و پرورش درمانگاه می‌سازد، نیروهای مسلح پزشك تربیت می‌كنند، یك شركت خصوصی بدون مجوز بیمه مركزی خدمات بیمه تكمیلی میلیون‌ها كارمند دولت را ارائه می‌كند، هلال احمر دارو می‌فروشد و... .

مسئولیت باید با اختیارات همراه باشد و ساده لوحانه است اگر كسی را مسئول كاری بدانیم كه برای انجامش اختیار كافی ندارد.

جای تعجب نیست كه در این آشفتگی مدیریتی وزرای بهداشت و رفاه هم به مصاحبه با خبرنگاران مشغول شوند و مردم برای وزن‌كردن نوزاد خود از ساعت 6صبح در صف خانه‌های بهداشت منتظر باشند و آخر سرهم نوبت به آنان نرسد! حل اختلاف میان دستگاه‌ها وظیفه مقام بالاتر آنان است و طبیعی است كه اگر 2 وزیر با هم اختلاف دارند رئیس‌جمهور در اسرع وقت این اختلاف را حل كند. در غیراین‌صورت عمر دولت می‌گذرد و بودجه‌ها هم هزینه می‌شوند اما رضایت مردم به‌دست نخواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha