سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 16597

دبیر پنجمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران با هشدار نسبت به شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش گفت:‌بقایای سموم و كودهای شیمیایی در محصولات كشاورزی، سلامت ایرانیان را به خطر انداخته و ضروری است كه از به كارگیری كودهای ازت ممانعت به عمل آید.

دكتر پیام آزاده كه به مناسبت برپایی پنجمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران كه 28 تا 30 مهرماه در تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام این خبر افزود: پژوهش‌های مبتنی بر شواهد،‌نشان داده كه «نیترات» باعث سرطان گوارش می‌شود. وی با اشاره به اینكه استفاده از كودهای اوره - فسفر سبب بزرگ و سنگین شدن سیب زمینی‌ها می‌شود، تصریح كرد: كود ازت به عنوان یك عامل سرطان‌زا شناخته شده و در حالی مردم را به خوردن سبزی و صیفی‌جات به منظور مقابله با سرطان ترغیب می‌كنیم كه به دلیل استفاده از كود ازت این سبزیجات منشأ سرطان‌ها هستند.
دكتر آزاده یادآور شد: گیاهان غده‌ای مانند سیب‌زمینی بیشتر كودهای اوره - فسفر جذب می‌كنند و دلیل تیره و سیاه شدن سیب‌زمینی پس از برش خوردن و در معرض هوا قرار گرفتن وجود نیترات است كه همان گونه كه اشاره شد، ماده‌ای سرطان‌زاست. وی اظهار داشت: مصرف بیش از حد سموم دفع آفات در شمال كشور باعث افزایش روزافزون سرطان‌های دستگاه گوارش در این مناطق شده است.
دبیر پنجمین كنگره انجمن سرطان ایران با تاكید بر این كه سالهاست كه كشورهای توسعه یافته به ویژه آمریكا، ‌بهره گیری از كودهای ازت را به دلیل سرطان‌زا بودن آنها برای مردم ممنوع اعلام كرده‌اند، یادآور شد: این در حالی‌ است كه در كشور ما برای واردات این كودها یارانه پرداخت می‌شود كه ضروری است مسوولان امر این هشدار را جدی گرفته و در جهت كاهش آمار سرطان در كشور گام‌های اساسی بردارند.
وی گفت: پنجمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران كه طی روزهای 28 تا 30 مهرماه در مركز همایش‌های رازی تهران برپا می‌شود امسال محوریت خود را بر سرطان‌های دستگاه گوارش متمركز ساخته و قصد دارد موضوع فوق را به بحث و هم‌اندیشی میان متخصصان و مسوولان امور بهداشتی كشور گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha