فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه یک درصد مردم ایران مبتلاء به «سلیاک» هستند، گفت: تنها راه درمان این بیماری، رژیم غذایی فاقد گلوتن است.

سلامت نیوز:فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه یک درصد مردم ایران مبتلاء به «سلیاک» هستند، گفت: تنها راه درمان این بیماری، رژیم غذایی فاقد گلوتن است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، اکرم پورشمس  در رابطه با بیماری سلیاک، اظهارداشت: سلیاک یک بیماری گوارشی مزمن است که در افراد حساس به گلوتن (نوعی پروتئین گندم) بروز می‌کند. همچنین این پروتئین در غلاتی مانند گندم، جو، چاودار و جوی سیاه بافت می‌شود.


وی افزود: تنها درمان بیماری سلیاک، رژیم غذایی فاقد گلوتن در تمام عمر است و مبتلایان باید با رعایت برنامه غذایی مناسب و حذف کامل غلات غیرمجاز از رژیم غذایی درمان شوند که این رژیم تا پایان عمر باید اجرا شود.


فوق تخصص گوارش و کبد مبتلا به سلیاک نسبت به پروتئین همه غلاتی که به طور معمول از آرد آن‌ها نان تهیه می‌شود حساس بوده و به هیچ وجه مجاز به مصرف چنین غلاتی از جمله انواع نان‌های معمولی، ماکارونی و اسپاگتی، انواع کیک و کلوچه نیستند و می‌توانند برای تهیه این مواد از آرد برنج یا ذرت استفاده کنند.
پورشمس در مورد نشانه‌های ابتلاء به سلیاک، گفت: خستگی، نازایی، اختلالات خلق، افسردگی، بیقراری، گزگز شدن اندام‌های بدن، کم خونی و فقر آهن همچنین اسهال از نشانه‌های ابتلاء به سلیاک یا حساسیت به گلوتن است.


وی با بیان اینکه غربالگری این بیماری از طریق آزمایش خون انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: برای اثبات بیشتر ابتلاء به سلیاک آندوسکوپی از روده باریک انجام می‌ شود ولی به طور کلی افرادی که در خانواده خود فردی مبتلاء به این بیماری بوده، احتمال ایجاد آن در سایر افراد خانواده به صورت ژنی وجود دارد.


فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: ابتلاء به سلیاک سبب سرطان روده نمی‌شود و احتمال آن بسیار اندک است ولی افراد مبتلاء به این بیماری باید رژیم غذایی مناسب را جهت درمان رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha