دوسوم ایرانیان در عمره مبتلا به آنفلوآنزای خوکی شده‌اند.

کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت و درمان پیشنهاد کرده که با توجه به افزایش مبتلایان به بیماری آنفلوآنزای خوکی (H1N1) نوع A، سفرهای عمره در ماه رمضان با محدودیت‌هایی جدی انجام و یا به‌کلی لغو شود.

او درباره دلیل ارائه این پیشنهاد از سوی وزارت بهداشت گفت که طول زمان اقامت زائران در ماه رمضان بیشتر از ماه‌های رجب و شعبان است و مسجدالحرام و مسجدالنبی بسیار شلوغ‌تر از ایام دیگر است. لنکرانی همچنین گفت که تصمیم‌گیری درباره اعزام زائران به مراسم حج تمتع به گروهی متخصص سپرده شده است. به گفته آقای لنکرانی تاکنون 61 مورد ابتلا به این بیماری در ایران شناسایی شده است که حدود دو سوم از مبتلایان از سفر عمره به ایران بازگشته بودند و تعدادی نیز در سفر به کشورهای دیگر از جمله عراق و سوریه به این بیماری مبتلا شده‌اند.

مسئولان مرکز بهداشت استان خراسان رضوی هم گفته‌اند که 10 مورد ابتلا به این بیماری در این استان شناسایی شده که همه آنها زائرانی بودند که از سفر عمره بازمی‌گشته‌اند. وزیر بهداشت گفت که بیش از 90 درصد از افراد به آنفلوآنزای خوکی نیازی به بستری شدن ندارند و به صورت سرپایی قابل درمان هستند. او گفت که داروهای لازم برای درمان این بیماری تهیه شده و به صورت رایگان به بیماران ارائه می‌شود.

لنکرانی گفت که ایران فعلاً در مرحله ابتدایی شیوع این بیماری است و با آغاز فصل سرما، حجم همه‌گیری این بیماری به اندازه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد که تعداد مبتلایان به آن قابل شمارش نخواهد بود.

همچنین دکتر حسینعلی شهریاری، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران پیش‌بینی کرده است که ظرف دو تا سه سال آینده حداقل 10 میلیون نفر در ایران به آنفلوآنزای خوکی مبتلا شوند و نسبت به احتمال تلفات بالای ناشی از آن در کشور ابراز نگرانی کرده است.

شهریاری این اطلاعات را پس از شرکت در جلسه‌ای در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور برخی از مدیران وزارت بهداشت ارائه کرد، با این حال نگفت که این پیش‌بینی بر چه اساسی به دست آمده است.

وزارت بهداشت ایران، پیشتر نیز اعلام کرده بود که اعزام کودکان زیر پنج سال، سالمندان بالای ۶۵ سال، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کلیوی و دیابت به عمره باید با حساسیت بیشتری صورت گیرد. پنج روز پیش گزارش شد که اولین بیمار مبتلا به آنفلوآنزای خوکی در عربستان سعودی درگذشت. مسئولان بهداشتی عربستان سعودی پیش‌تر اعلام کرده بودند که حدود ۴۰۰ نفر در آن کشور مبتلا به آنفلوآنزای خوکی هستند. چندی پیش شیخ علی جمعه، از مقام‌های ارشد مذهبی در مصر از امکان به تعویق افتادن مراسم حج تمتع امسال به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای خوکی خبر داده و گفته بود که در صورت لزوم برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی، می‌توان سفر به مکه برای برگزاری مناسک حج را برای مدتی به تعویق انداخت.

این مفتی مصری خواهان اجماع مراجع دینی جهان اسلام و صدور فتوای مشترک در مورد تعویق سفر به مکه و زمان مجاز برای تعویق این مراسم مذهبی شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha