مدیر عامل کانون هموفیلی ها گفت: فیلترهای پلاکت خون بیماران هموفیلی تحت پوشش بیمه قرار ندارد و این دسته از بیماران به دلیل هزینه زیاد فیلتر پلاکت خون، قادر به تهیه آن نیستند.

"احمد قویدل" روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیماران هموفیلی به دلیل آنکه توانایی تهیه فیلتر برای پلاکت خون ندارند، مجبور به استفاده از پلاکت خون بدون فیلتر هستند و استفاده از این نوع پلاکت های خون سبب بروز عارضه در بیماران هموفیلی می شود.
وی گفت: چند سالی است که بیماران هموفیلی نیازمند پلاکت خون، از پلاکت های خون بدون فیلتر استفاده می کنند. هر فیلتر برای پلاکت 250 هزار ریال برای فرد بیمار هزینه دارد.
مدیر عامل کانون هموفیلی ها گفت: فیلترهایی که برای استفاده از پلاکت خون توسط بیماران هموفیلی استفاده می شود، فاقد پوشش بیمه ای است و به همین علت، بیماران نمی توانند این فیلتر ها را در هر نوبت مصرف پلاکت خون استفاده کنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که اگر این بیماران از پلاکت های بدون فیلتر استفاده کنند، گلبول سفید اهدا کننده، همراه با پلاکت وارد بدن بیمار هموفیلی می شود که این عنصر غریبه و غیر ضروری (گلبول های سفید)،‌ آنتی بادی در بدن بیمار ایجاد می کند و بیماران را طی سالیان بعد با عارضه گسترده در رابطه با ضد پلاکت شدن بدن آن ها مواجه می کند.
وی گفت: این موضوع به این معناست که خون بیمار هموفیلی با تزریق پلاکت، بند نمی آید و در نتیجه به پلاکت های خاصی تحت عنوان "پلاکت همنام"‌ نیاز دارد که یا مجبور است این پلاکت را به دلیل آنکه دیگر بدنش به پلاکت معمولی جواب نمی دهد، فقط از اقوام و نزدیکان خود مثل خواهر یا برادر دریافت کند و یا سازمان انتقال خون، آن را تهیه کرده و با قیمت گران به بیمار بدهد.
وی گران بودن پلاکت همنام (دو میلیون و 500 هزار ریال است) را به علت فرایند آزمایشات مختلفی عنوان کرد که بر روی پلاکت انجام می شود تا به دست بیماری برسد که نمی تواند از پلاکت معمولی استفاده کند.
قویدل اظهارداشت: استفاده از پلاکت همنام توسط بیمار هموفیلی یعنی دقت نکردن و کم توجهی مسوولان در رابطه با به مصرف رساندن پلاکت های بدون فیلتر است این موضوع باعث می شود نه تنها بیمار از پلاکت عادی نتواند استفاده کند بلکه هزینه های گزافی را هم باید بابت استفاده از پلاکت همنام، متحمل شود.
به گفته قویدل هر واحد پلاکت همنام دو میلیون و 500 هزار ریال هزینه دارد.
وی به معضل نگهداری پلاکت که باید مدام از لحظه تولید تا زمان مصرف در یک دستگاه تحت عنوان "شیکر" تکان بخورد و این تکان خوردن بسیار ضروری است اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی باید مراکزی را که در آن پلاکت ها برای مصرف بیمار نگاهداری می شود مورد بازبینی قرار دهد.
وی گفت:‌ ‌متاسفانه این پلاکت ها در برخی مراکز، به صورت ساکن بوده و تا زمان مصرف، تکان نمی خورند. این موضوع باعث کاهش اثر بخشی پلاکت در کنترل خونریزی می شود.
در این راستا خبرنگار ایرنا از مسوولان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در خصوص موضوع فیلتر ها و پلاکت های همنام جویا شد که یک کارشناس معاونت غذا و داروی این وزارتخانه اظهارداشت: مسوولیت بیمه این محصولات بر عهده معاونت غذا و دارو نیست.
دکتر "خطیبی" گفت: بیمه فیلترها و پلاکت های همنام را باید از معاونت سلامت وزارت بهداشت جویا شوید زیرا آنها در نهایت بیمه محصولات و داروها را با سازمان های بیمه گر مطرح می کنند.
دکتر "محمد عقیقی" رییس اداره پیوند و بیماری های خاص معاونت سلامت وزارت بهداشت در خصوص فیلتر پلاکت و پلاکت همنام به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این موضوع به سازمان انتقال خون ارتباط دارد زیرا آنها این تجهیزات و محصولات را تهیه می کنند.
دکتر "صدیقه امینی" معاون فنی سازمان انتقال خون در گفتگو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید فیلتر نداشتن پلاکت های معمولی گفت: این پلاکت ها یک کیسه مخصوص نیاز دارند که در این کیسه فیلتر وجود دارد و فیلتر نیز باعث کاهش ورود گلبول سفید به خون بیمار هموفیلی می شود.
دکتر امینی سازمان انتقال خون تا الان درخواستی مبنی بر بیمه کردن فیلترها به بیمه ارایه نداده اما برای پلاکت های حاصل از روش پلاکت فرزیس به بیمه درخواست پوشش داده و منتظر جواب است.
وی گفت: اینکه فیلترهای یاد شده باعث شود گلبول سفید اصلا وارد خون هموفیلی نشود صحیح نیست فقط میزان گلبول های سفید را کاهش می دهد.
اول تا هفتم مرداد ماه تحت عنوان "هفته حمایت از بیماران هموفیلی" نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha