کمبود C ویتامین باعث خشکی و شکنندگی پوست و دیر بهبود یافتن زخم‌ها می‌شود. اگر پوستتان زخم شده‌اند ازمنابع ویتامین C از جمله مرکبات، فلفل دلمه‌ای بیشتر در رژیم روزانه‌تان استفاده کنید و اگر نمی‌توانید این رژیم را داشته باشید یا به‌دلیل بیماری دریافت غذایی کمی دارید از قرص یا آمپول ویتامین C بهره ببرید.

5 توصیه متخصصان تغذیه برای ترمیم زخم در بارداری

سلامت نیوز: کمبود C ویتامین باعث خشکی و شکنندگی پوست و دیر بهبود یافتن زخم‌ها می‌شود. اگر پوستتان زخم شده‌اند ازمنابع ویتامین C از جمله مرکبات، فلفل دلمه‌ای بیشتر در رژیم روزانه‌تان استفاده کنید و اگر نمی‌توانید این رژیم را داشته باشید یا به‌دلیل بیماری دریافت غذایی کمی دارید از قرص یا آمپول ویتامین C بهره ببرید.

به گزارش سلامت نیوز، هفته نامه سلامت نوشت: سارا می‌گوید برای نخستین‌بار است که باردار می‌شود. می‌گوید بارداری به خودی خود تجربه‌ای شگرف برای زنان است اما در کنار لذت‌هایی که دارد، گاه با ناراحتی‌هایی هم همراه می‌شود و سوالاتی را در ذهن خانم‌ها به‌وجود می‌آورد که پاسخ دادن به آنها مهم است. او مهمان این هفته «میزگرد زیبایی» است که به قول خودش قبل از بارداری، خوش‌زخمی‌اش زبانزد این و آن بوده اما در طول بارداری نه‌تنها زخم‌هایش بسیار کند بهبود می‌یابد بلکه جای آن هم تیره می‌شود. او می‌گوید مدتی است وقتی پوستش را فشار می‌دهد کمی طول می‌کشد تا فرورفتگی ایجادشده به حالت قبل برگردد و دلیل آن را نمی‌دانند. در این مطلب در رابطه با مشکلات پوستی این خانم با دکتر حسین ایمانی -عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگو کردیم.

عوامل تغذیه‌ای زیر در ترمیم زخم نقش دارند:

1. اسیدامینه ال آرژنین: اسید آمینه‌ها‌‌ واحدهای تشکیل‌دهنده پروتئین‌ها هستند. اسیدآمینه آرژنین در سنتز بافت‌های پروتئینی نقش دارد و کمبود آن در بدن می‌تواند باعث کندی ترمیم زخم شود. مغزهایی مانند بادام و بادام‌زمینی منبع غنی ال‌‌آرژتین هستند اما اگر فردی نتواند این مواد را مصرف کند می‌تواند از قرص‌های 1000-500 میلی‌گرمی موجود در بازار در این زمینه استفاده کند که به بهبود سریع‌تر زخم می‌کند.

2. ویتامین‌های گروه B از جمله 1‌B، 2‌B یا اسید پانتوتنیک و 6‌B: ویتامین گروه B باعث سنتر کلاژن شده و در افزایش پیوندهای ارضی کلاژن و بهبود سریع زخم نقش دارند. منابع غذایی 1‌B شامل سبوس غلات، نان سبوس‌دار و منابع ویتامین 2‌B شامل منابع حیوانی مثل لبنیات و گوشت است.

3. روی یا زینک: یکی از مهم‌ترین املاحی که در بهبود زخم نقش دارند، روی یا زینک است. روی نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی و عملکرد لنفوسیت‌ها و سنتز سلولی دارد. گوشت‌ها و مغزهایی مانند گردو، بادام، پسته و فندق منبع خوب روی و زنیک هستند. کمبود روی باعث تخریب سلول‌های اپیدرمی و بروز ضایعات پوستی و تاخیر در عملکرد سیستم ایمنی می‌شود.

4. ویتامین C: کمبود این ویتامین باعث خشکی و شکنندگی پوست و دیر بهبود یافتن زخم‌ها می‌شود. اگر پوستتان زخم شده‌اند ازمنابع ویتامین C از جمله مرکبات، فلفل دلمه‌ای بیشتر در رژیم روزانه‌تان استفاده کنید و اگر نمی‌توانید این رژیم را داشته باشید یا به‌دلیل بیماری دریافت غذایی کمی دارید از قرص یا آمپول ویتامین C بهره ببرید. ویتامین C آنتی‌اکسیدان مفیدی است که در سنتز کلاژن پوستی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود زخم نقش دارد.

5. ویتامین A: این ویتامین از فزایندهای التهابی و بیماری‌های پوستی پیشگیری کرده و باعث افزایش سنتز کلاژن و رشد فیبروبلاست‌ها می‌شود و روند بهبود زخم را تسریع می‌کند. بعد از اعمال جراحی نیز برای بهبود زخم معمولا مکمل ویتامین A تجویز می‌شود.

البته علاوه بر عوامل فوق، عوامل دیگری از جمله ویتامین E، کروم و مس‌ هم در بهبود زخم نقش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha