درباره سرانجام برگزاری حج عمره در ماه مبارك رمضان، اظهار كرد: در این ایام جمعیت حاضر در حرمین الشرفین افزایش می‌یابد و گاهی به سه میلیون نفر می‌رسد، این در حالیست كه در این ایام مدت توقف و اقامت تا 20 روز هم می‌رسد، از این رو با افزایش احتمال ابتلا روبروئیم. بنابراین پیشنهاد وزارت بهداشت برای برگزاری مراسم حج در ماه مبارك رمضان اعمال محدودیت شدیدتری است كه حتی می‌تواند به ممنوعیت منجر شود.

تصمیم‌گیری نهایی درباره عمره رمضان درهفته آینده

به گزارش ایسنا، دكتر كامران باقری لنكرانی در حاشیه جشن بزرگداشت اورژانس درباره سرانجام برگزاری حج عمره در ماه مبارك رمضان، اظهار كرد: در این ایام جمعیت حاضر در حرمین الشرفین افزایش می‌یابد و گاهی به سه میلیون نفر می‌رسد، این در حالیست كه در این ایام مدت توقف و اقامت تا 20 روز هم می‌رسد، از این رو با افزایش احتمال ابتلا روبروئیم. بنابراین پیشنهاد وزارت بهداشت برای برگزاری مراسم حج در ماه مبارك رمضان اعمال محدودیت شدیدتری است كه حتی می‌تواند به ممنوعیت منجر شود.

وی، به تشكیل كارگروه ویژه كشوری برای تصمیم‌گیری در این باره اشاره كرد و افزود: هم اكنون پیشنهادات وزارت بهداشت به این كار گروه ارسال شده است.

وزیر بهداشت، با اشاره مجدد بر اینكه تصمیم‌گیری نهایی درباره اعزام زائر به مراسم حج عمره در ماه مبارك رمضان به كارگروه ویژه و فعالی واگذار شده است، افزود: تاكنون پیشنهادات وزارت بهداشت برای محدودیت و یا حتی لغو مراسم حج ارایه شده و قاعدتا تصمیم نهایی طی هفته آینده از سوی این كارگروه اعلام می‌شود.

دكتر لنكرانی، درباره حج تمتع و تصمیم‌گیری‌ها در این باره گفت: بنابر اظهار نظر كمیته علمی كشوری با توجه به فاصله زمانی باقی مانده تا مراسم حج تمتع تصمیم‌گیری‌ها باید متناسب با شرایط و موقعیت آن زمان باشد.

وی، افزود: طی این مدت با برقراری ارتباط جدی با دولت و وزارت بهداشت عربستان سعودی و نیز سازمان بهداشت جهانی تلاش می‌شود، شرایط برای تصمیم‌گیری بهتر سنجیده شود.

وزیر بهداشت، در ادامه به هموطنان توصیه كرد: چنانچه حج واجبی برای ادا ندارند به قصد حج مستحب هم عازم مكه مكرمه نشوند. از سوی دیگر، وزارت بهداشت عربستان اعلام كرده است در حج تمتع امسال به افراد بالای 65 سال و كودكان زیر 10 سال ویزایی داده نمی‌شود.

دكتر لنكرانی، در ادامه افزود: همچنین وزارت بهداشت هم دستورالعمل‌هایی را برای معاینات حجاج تهیه و به هیات پزشكی حج و زیارت ابلاغ كرده است تا برآن اساس ممنوعیت‌هایی نظیر اعزام نكردن بیماران پیوندی، مبتلایان به نارسایی كلیه كبد و تنفسی اعمال شود.

وزیر بهداشت: اثرگذاری قطعی واكسن آنفلوانزای نوع آ هنوز معلوم نیست

وی، با بیان این كه واكسن آنفلوانزای نوع آ توسط پنج شركت دنیا تولید شده و هم اكنون در حال پیش فروش است، افزود: دولت عربستان سعودی هم تعداد فراوانی از آن را خریداری كرده است (كل ظرفیت تولید 700 میلیون دوز).

وزیر بهداشت، افزود: هر چند سازمان بهداشت جهانی اعلامی مبنی بر اثرگذاری احتمالی آن داشته است اما هنوز اثرگذاری قطعی آن معلوم نیست.

دكتر لنكرانی، با بیان این كه از سوی دیگر هنوز از عوارض این واكسن اطلاعی در دسترس نیست، گفت: در نتیجه تجربه تلخ دهه 70 میلادی (سال 1976) 40 میلیون دوز واكسن در ایالات متحده آمریكا استفاده شد كه از این میزان 536 نفر به نوعی بیماری عصبی و فلج اندام و ارگان‌های تنفسی مبتلا شدند كه مرگ بیش از 30 نفر را رقم زد.

وی، تاكید كرد: از این رو تا پیش از كسب اطمینان از بی‌خطری واكسن و اثرگذاری مطمئن آن سفارش ورود واكسن آ آنفلوانزای نوع آ موسوم به خوكی را نخواهیم داد.

وزیر بهداشت، با بیان این كه طی سه هفته اخیر سازمان بهداشت جهانی كمتر شمار مبتلایان به آنفلوانزای نوع آ در كشورهای گوناگون را اعلام می‌كند، گفت: چون در اغلب كشورها تعداد مبتلایان از شمارش خارج شده است ،‌به نحوی كه در كشور انگلستان تعداد مبتلایان را حدود یك میلیون نفر برآورد كرده‌اند. این در حالی است كه این عدد در سه هفته پیش 40 هزار نفر بوده است. ( رشد تصاعدی طی سه هفته)

دكتر لنكرانی، با اشاره به گزارش‌های مرتب دولت عربستان سعودی از شمار مبتلایان تا پیش از این گفت: اخیرا یكی از مسوولان بهداشتی عربستان شمار بیماران را بیش از 300 نفر و با 4 مورد مرگ اعلام كرده است.

وی، افزود: هر چند روند بیماری در ایران هم رشد فزاینده‌ای داشته، اما شتاب آن در مقایسه با بسیاری از كشورها كمتر بوده است.

وزیر بهداشت، شمار بیماران را تا پایان روز گذشته را 105 نفر برشمرد و افزود: 55 درصد از مبتلایان مسافران حج عمره بودند و مابقی بر اثر سفر به كشورهای خارجی به ویژه «تایلند» بوده‌اند و فقط یك نفر بر اثر تماس با فرد مبتلا گرفتار شده است.

دكتر لنكرانی، با بیان این كه تاكنون گزارشی از مرگ یا فوت در كشور نداشته‌ایم، افزود: موارد شدیدی هم گزارش نشده، اما برخی افراد ناگریز به بستری كوتاه مدت بودند كه پس از بهبودی ترخیص شده‌اند و هم اكنون دو نفر برای دریافت درمان‌های لازم در بیمارستان بستری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha