یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 166210

معاون رییس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از توزیع بنزین یورو 4 ظرف یک ماه آینده در سراسر شهر اهواز و بازپس‌گیری فسیل‌های ایرانی از آمریکا پس از چند دهه مناقشه خبر داد.

سلامت نیوز:معاون رییس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از توزیع بنزین یورو 4 ظرف یک ماه آینده در سراسر شهر اهواز و بازپس‌گیری فسیل‌های ایرانی از آمریکا پس از چند دهه مناقشه خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر معصومه ابتکار روز یکشنبه در جلسه "گروه مدیران رسانه و دانشجویان علوم‌سیاسی"، با اشاره به دو خبر خوش محیط زیستی دولت برای مردم، ضمن ابراز خرسندی از بازپس‌گیری فسیل‌های مراغه پس از سال‌های طولانی، گفت: این فسیل‌ها متعلق به دوران‌های مختلف زمین‌شناسی است و از جمله ارزشمندترین فسیل‌های جهان است که پیش از پیروزی انقلاب برای مطالعه به آمریکا فرستاده شده بود و در دانشگاه هاروارد نگهداری می‌شد، ولی بنا به دلایلی بازپس‌گیری آن‌ها با مشکل مواجه شده بود.


معاون رئیس جمهور افزود: مناقشه محیط زیستی طولانی مدت ایران و آمریکا در خصوص استخراج، جمع آوری و کدگذاری نمونه های سایت فسیلی مراغه منجر به تنظیم و پیگیری شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه و طی روند حقوقی بسیار پیچیده و دشواری برای بازپس‌گیری این فسیل ها شد که خوشبختانه این موضوع پایان خوشی داشت.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بااعلام اینکه بزودی این فسیل ها به ایران آورده خواهد شد، ادامه داد: در نظر داریم برای رونمایی از این فسیل‌ها مراسمی با حضور محققان ایرانی و آمریکایی (دانشگاه هاروارد) برگزار کنیم .
وی تصریح کرد: بخشی از فسیل های بازپس گیری شده که طی هفته های آینده به ایران می رسد به موزه تاریخ طبیعی و بخشی به مرکز تحقیقات فسیل شناسی مراغه منتقل خواهد شد.


ابتکار با بیان اینکه در آمریکا، کارهای نمایشگاهی، تحقیقاتی و پژوهشی بسیاری بر روی فسیل های مراغه صورت گرفت و حتی مقالات متعدد علمی در این خصوص در نشریات معتبر آمریکا و جهان به چاپ رسید، گفت: برخی از کار تطبیق و بررسی کنونی کارشناسان ایرانی برای بازپس گیری فسیل های مراغه بر اساس همین مقالات و تصاویر و کارهای پژوهشی صورت گرفته است.


وی تعداد فسیل های سایت مراغه را 3000 فسیل اعلام و اظهار کرد: از این تعداد، 1500 فسیل برای بررسی و تحقیق به آمریکا فرستاده شده بود و 1500 فسیل نیز در موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی ایران حفظ و نگهداری شده است.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به رغم اینکه سایت مراغه یکی از ارزشمندترین سایت‌های تحقیقات فسیلی است و در دولت هشتم اقدامات زیادی برای تبدیل شدن آن به یک مرکز تحقیقاتی صورت گرفته بود، متاسفانه سال ها با غفلت و بی توجهی مواجه شد ولی خوشبختانه در حال حاضر اقدامات جدیدی برای ایجاد این مرکز تحقیقاتی در حال پیگیری و انجام است.


ابتکار ضمن تاکید بر این موضوع که ایران دارای سایت‌های فسیلی بسیار ارزشمندی است، تصریح کرد: این فسیل‌ها می تواند مبنای کار مشترک تحقیقی میان دو کشور یا ایران و جامعه بین‌المللی باشد.


توزیع بنزین یورو 4 از ماه آینده در اهواز

ابتکار همچنین با اشاره به برنامه‌های دولت برای کاهش آلودگی هوا در استان خوزستان به ویژه بهبود کیفیت هوای اهواز، اعلام کرد: روز گذشته برنامه‌ریزی نهایی برای انتقال و توزیع سوخت بنزین یورو 4 از ماه آینده در شهر اهواز صورت گرفت.
معاون رئیس جمهور اظهار کرد: به دلیل عدم برخورداری از زیرساخت های مناسب در حوزه پالایشگاهی تا کنون توزیع بنزین یورو 4 در اهواز مقدور نبود و اکنون با تلاش بسیار این امکان میسر شده است.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این در حالی است که توزیع گازوئیل یورو 4 در اهواز، همچون گذشته ادامه خواهد داشت.
ابتکار با یادآوری تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با آلودگی هوا در کشور به ویژه در راستای توزیع بنزین استاندارد در کشور به ویژه پس از مصوبه 10 اردیبهشت ماه 1393 هیات دولت، گفت: با حذف بنزین آلوده پتروشیمی در کشور و تلاش و همراهی وزیر نفت و مجموعه های مرتبط به ویژه پالایشگاه ها، تا کنون کلانشهرهای بسیاری از بنزین یورو 4 برخوردار شده اند.


رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خاتمه ابراز امیدواری کرد: بزودی سراسر کشور از بنزین یورو 4 استاندارد بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha