یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 16626

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تولید واکسن آنفلوآنزای نوع A توسط پنج شرکت در دنیا گفت: کمیته کشوری آنفلوآنزا در مورد خرید این واکسن هنوز به تصمیم نهایی نرسیده اما ممکن است به صورت محدود خریداری شود.

دکتر کامران باقری لنکرانی ظهر شنبه در نشستی به مناسبت 17 مرداد گرامیداشت روز خبرنگار در وزارت بهداشت افزود: پنج شرکت در دنیا واکسن آنفولانزای نوع A را تولید کرده اند اما نتوانسته اند مطالعاتی در زمینه اثرگذاری و ایمنی این واکسن به صورت طولانی انجام دهند که همین نکته موجب می شود با احتیاط بیشتری این موضوع را دنبال کنیم.

گروههای در معرض خطر از واکسن آنفولانزای موجود استفاده کنند

وزیر بهداشت در مورد خریداری این واکسن گفت: تصمیم در این مورد به صورت محدود گرفته شده و تعداد محدودی واکسن پیش بینی شده است که خریداری شود اما به دلیل اینکه اطمینان کامل وجود ندارد به صورت وسیع خریداری نمی شود. اما در عین حال گروههای در معرض خطر از جمله افراد بالای 65 سال و بیماران قلبی و ریوی می توانند در پاییز از واکسن آنفولانزا که در داروخانه موجود است، استفاده کنند.

وی از راه اندازی سایت آنفولانزای نوع A خبر داد و گفت: در این سایت اطلاعات مورد نیاز، دستور العمل ها و آیین نامه های مربوط به این موضوع در این سایت جمع آوری شده است که پزشکان و سایر گروه ها می توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

لنکرانی با اشاره به اطلاع رسانی به پزشکان یادآور شد: کتابی برای اطلاع پزشکان در حال تهیه است. همچنین خلاصه ای از دستورالعمل های کشوری تهیه شده و به کلیه مجلات علوم پزشکی کشور ارائه شده است.

مورد مرگ بر اثر آنفولانزای نوع A در ایران نداشته ایم

وی گفت: هر موردی که در ایران به طور قاطع از آن به عنوان بیمار آنفولانزای نوع A نام برده می شود، ابتدا مورد تست اولیه قرار می گیرد و پس از آن تست قطعی PCR از آن صورت می گیرد. این تست، تست طلایی استاندارد وزارت بهداشت محسوب می شود و در دو مورد مرگی که در رسانه اعلام شده است نیز تست ها مثبت نبوده است و این دو به دلیل ابتلا به آنفولانزای نوع A نمرده اند.

لنکرانی با اشاره به همه گیری بیماری آنفولانزای نوع A در دنیا تاکید کرد: در منطقه مدیترانه شرقی دو هزار مورد ابتلا شناسایی شده و تاکنون هفت مورد مرگ داشته که مربوط به عربستان و مصر بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به ممنوع شدن عمره مفرده در ماه رمضان اظهار داشت: قصد ما این نیست که این بیماری وارد کشور ما نشود بلکه قصد این است این بیماری در کشور پیشرفت زیادی نداشته باشد و با توجه به اینکه بیش از 60 درصد افراد مبتلا در ایران به دلیل بازگشت از عمره و یا تماس با مسافران عمره بیمار شده اند این موضوع به طور جدی پیگیری شد.

وضعیت وزیر بهداشت آینده تا 27 مرداد مشخص می شود

وی در مورد ماندن و ادامه کار در دولت دهم با تاکید بر این نکته که تا زمان معرفی کابینه از سوی رئیس جمهور هیچ موضوعی مشخص نیست، گفت: ممکن است کابینه زودتر از موعد مقرر به مجلس معرفی شود تا انشاءالله در هفته دولت کار خود را آغاز کنند اما وضعیت نهایی تا 27 مرداد مشخص می شود.

لنکرانی در برابر اصرار کلیه خبرنگاران مبنی بر اینکه چه کسی سکان وزارت بهداشت را بر عهده می گیرد، پاسخ داد: 27 مرداد روزی است که همه چیز مشخص می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha