رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت گفت: 98 درصد مبتلایان به بیماری آنفلوانزای خوکی همانند آنفلوانزای فصلی به صورت سرپایی درمان می شوند و باید از دو درصد باقیمانده مبتلایان که وضعیت وخیم تری دارند مراقبت بیشتری به عمل آید.

دکتر محمد مهدی گویا ظهر شنبه در سمینار یکروزه آنفلوانزای خوکی در ساری افزود: آنفلوانزای خوکی که هم اکنون به یک ویروس انسانی تبدیل شده است یک بیماری با همه گیری سریع بوده که ممکن است تا دو میلیارد نفر را در جهان آلوده کند.

وی گفت: گسترش جغرافیایی این بیماری چهار برابر همه گیری های اولیه سال 1918 بوده و 98 درصد مبتلایان به این بیماری همانند آنفلوانزای فصلی به صورت سرپایی درمان می شوند و باید دو درصد باقیمانده مبتلایان که وضعیت وخیم تری دارند مراقبت بیشتری به عمل آید.

گویا علائم بیماری آنفلوانزای خوکی در بزرگسالان را تب بیشتر از سه روز، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه و گیجی، استفراغ شدید، برگشت بیماری و علائم این بیماری در کودکان را تغییر رنگ صورت، نخوردن مایعات و شیر، بی حالی، بی قراری، تحریک پذیری، تب و سرفه شدید عنوان کرد و افزود: تقویت نظام مراقبت سلامت از طریق آموزش و اطلاع رسانی در میان اعضای خانواده، اماکن عمومی، مدارس، پادگان ها و مراکز درمانی و بهداشتی از راههای مهار گسترش این بیماری است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه آنفلوانزا ویروسی سرمادوست است و در ماههای سرد سال بیشتر روی می دهد، گفت: باید مراقبت و اقدامات بیشتری در فصل های پاییز و زمستان صورت داد.

گویا ظرفیت سازی تولید دارو و واکسن آنفلوانزی خوکی و ذخیره سازی، تامین واکسن آنفلوانزای فصلی و تامین تخت های بیمارستانی ویژه این بیماری را از اقدامات انجام شده در کشور عنوان کرد و افزود: با برنامه ریزی دقیق و علمی در جامعه به راحتی می توانیم از گسترش این بیماری در کشور جلوگیری کنیم.

دکتر سبحان بهرامی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با تاکید بر وضعیت منحصر به فرد شمال کشور به علت وجود بیماری آنفلوانزای پرندگان گفت: با آغاز فصل پاییز و زمستان، همزمان با فعالیت مدارس و دانشگاهها، برای مقابله با شیوع آنفلوانزای پرندگان و آنفلوانزی خوکی آمادگی کامل وجود دارد و با برنامه ریزی دقیق و رعایت استانداردهای پیشگیری می توانیم خطر این بیماری را به حداقل ممکن برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha