طبق نتایج یک مطالعه جهت کاهش مشکلات روانی بارداری به روش رحم جایگزین، استفاده از مشاوره های تخصصی قبل، حین و بعد از بارداری توصیه می‌شود.

این تحقیق با هدف مرور بر مطالعات انجام شده در مورد رحم جایگزین، تجارب روانی مادران میزبان جنین، مشكلات و مسائل مرتبط با استفاده از این روش در زندگی زناشویی، روابط اجتماعی و خانوادگی زنان میزبان جنین توسط گروهی از محققان جهاد دانشگاهی انجام شده است.

بارداری با استفاده از رحم جایگزین برای زنانی كه به دلیل مشكلات پزشكی، به‌خصوص نداشتن رحم، قادر به بارداری نیستند روشی انتخابی است.

این روش درمانی به آنها كمك می‌كند تا بتوانند فرزند بیولوژیك خود را داشته باشند. این روش در هنگام از دست دادن رحم، سقط مكرر، شكست مكرر IVF و شرایط خاص پزشكی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یكی از موارد چالش‌ برانگیز در حیطه‌ درمان‌های كمك‌ باروری است.

به‌طور كلی، استفاده از رحم جایگزین، تجربه مثبتی برای زنان می‌باشد و در اغلب موارد با انگیزه كمك به زوجی كه صاحب فرزند نمی‌شوند و همچنین به دلایل نوع دوستی و احساس ارزشمندی انجام می‌شود. با این حال، این روش با چالش‌های روانشناختی و اجتماعی متعددی روبرو است.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد تحویل جنین به زوج صاحب نوزاد پس از زایمان ممكن است موجب بروز اضطراب در مادر میزبان شود و مشكلات روانی ایجاد كند. زنانی كه پس از زایمان، نوزاد را تحویل می‌دهند در معرض خطر افسردگی پس از زایمان و احساس خشم و گناه هستند.

از طرفی، ممكن است زن میزبان جنین، به‌ دلیل نیاز مالی به وجه توافق شده برای پرداخت از سوی زوج صاحب نوزاد، بدون آگاهی از جنبه‌های مختلف مساله، اقدام به این عمل كند. مساله مهم دیگر این است كه وارد شدن در این روش درمانی ممكن است اثرات نامطلوبی بر همسر و فرزندان زن میزبان جنین باقی گذارد و زندگی خانوادگی او را تهدید كند.

آگاهی كامل همسر و مادر میزبان و حمایت كامل او در حین بارداری از اهمیت فراوانی برخوردار است. از طرفی، مطالعات دیگر نشان می‌دهد كه براساس تجربه زنان میزبان و همچنین زوج صاحب جنین، مشكل حاد روانی در استفاده از این روش وجود ندارد و میزان افسردگی پس از زایمان هم بیشتر از بارداری طبیعی نمی‌باشد؛ لذا به نظر می‌رسد با انجام مشاوره‌های دقیق و حمایت یك تیم تخصصی، بسیاری از زنان می‌توانند این دوران را به‌صورت یك تجربه كاملاً مثبت سپری كنند.

نتایج این بررسی بیان کننده این مطلب است که با توجه به مسائل یاد شده، بارداری به روش رحم جایگزین باید به عنوان تجربة روانی پرخطری تلقی شود. مشاوره كامل و دقیق و دادن اطلاعات كافی قبل از ورود به مراحل درمان، حین بارداری و پس از آن، به مادر میزبان جنین و زوج صاحب نوزاد دارای اهمیت فراوانی است و در صورت دسترسی زنان به خدمات و مشاوره‌های روانشناسی، مشكلات روانی استفاده از رحم جایگزین كاهش می‌یابد.

خلاصه این مقاله در فصلنامه باروری و ناباروری جهاد دانشگاهی پژوهشگاه ابن سینا به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha