عضو هیات علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همه افراد جامعه در هر سنی باید پنج علامت مهم و ناگهانی سکته مغزی را جدی بگیرند.

سلامت نیوز:عضو هیات علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همه افراد جامعه در هر سنی باید پنج علامت مهم و ناگهانی سکته مغزی را جدی بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر علی شعیبی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران این پنج علامت را شامل اختلال ناگهانی تکلم، اختلال ناگهانی دید و بینایی، سردرد شدید ناگهانی، افت ناگهانی سطح هوشیاری و ضعف ناگهانی بر اثر بی حسی اندامها عنوان کرد.وی از زمان ابتلا به سکته مغزی تا سه ساعت بعد را زمان طلایی دانست و افزود: اگر بیمار مبتلا به سکته مغزی طی این مدت به بیمارستان ارجاع داده شود، از ناتوانی و مرگ وی تا میزان زیاد پیشگیری می شود.

وی خاطر نشان کرد: به محض مشاهده علائم سکته مغزی، همراهان بیمار، پزشکان عمومی و یا کارکنان اورژانس 115 نباید با آمپول و دارو فشار خون بیمار را کاهش دهند چرا که این اقدام به دلایل تخصصی صدمه شدید و ضربه به رگ های مغزی را موجب می شود.این پزشک متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: سکته های مغزی به دو بخش اسکمیک یا انسداد رگ و سکته های خونریزی دهنده بر اثر پارگی رگ تقسیم می شوند.شعیبی سن شیوع سکته های مغزی را بالای 65 سال عنوان کرد و افزود: هم اکنون بروز سکته های مغزی در سنین جوانی و زیر 45 سال نیز که در گذشته نادر بود، بخش قابل توجهی از سکته های مغزی را شامل می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده سکته های مغزی در کلانشهر مشهد شیوع بیشتری دارد اظهار کرد: در این تحقیق که از سال 1388 آغاز شده و همچنان ادامه دارد حدود 450هزار نفر از مردم مشهد در ارتباط با بروز سکته مغزی مورد بررسی قرار گرفته اند.وی ادامه داد: جامع بودن این تحقیق در سطح کشور و خاورمیانه منحصر به فرد است و نتایج آن تاکنون نشان داده است که شیوع سکته مغزی در مشهد 139 درصد هزار نفر جمعیت بوده است که این میزان از میانگین جهانی بالاتر و میزان مرگ و میر آن هم بیشتر است .

به گفته وی بر این اساس 34 درصد از افرادی که به سکته مغزی مبتلا می شوند در سال اول فوت می کنند و 50 درصد از آنان بعد از پنج سال جان خود را از دست می دهند.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علل زیاد بودن سکته های مغزی در کلانشهر مشهد شناخته شده نیست اما ممکن است عواملی مانند دیابت و فشارخون کنترل نشده در این زمینه موثر باشد.

وی عوامل موثر در بروز سکته های مغزی را شامل افزایش سن، سابقه فامیلی و عوامل ژنتیکی، زیاد بودن فشار خون، افزایش قند خون، افزایش چربی خون، استرس، استفاده از قرص های لاغری، استفاده از قرص های پیشگیری، استعمال سیگار و مواد مخدر عنوان کرد.

وی ادامه داد: از طریق استرس متابولسیم بدن دچار اختلال می شود که بر اثر افزایش قند خون، چربی خون و ایجاد تصلب شرائین یا سختی رگها زمینه ایجاد سکته مغزی در فرد افزایش می یابد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: هم اکنون ماهیانه هشت هزار بیمار به بخش اعصاب بیمارستان قائم (عج) مشهد که مجهزترین مرکز درمان بیماریهای مغز و اعصاب در شمال شرق کشور به شمار می رود مراجعه می کنند و 70 درصد از بیمارانی که در این بخش بستری می شوند، مبتلا به سکته مغزی هستند.بر اساس گزارش سازمان نظام پزشکی ایران روزانه 250 تا 300 نفر در کشور دچار سکته مغزی می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha