سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 16653

نتایج یک مطالعه نشان می دهد اختلالات خواب در افراد با سكته حاد قلبی، بیشتر از افراد سالم دیده می‌شود و به عنوان یك عامل خطر در بروز سکته قلبی محسوب می شود.

این پژوهش با هدف مقایسه شیوع اختلالات خواب در بیماران مبتلا به سكته قلبی حاد با همراهان سالم آنان که توسط جمعی از محققان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شده است.

بیماری‌های قلبی ـ عروقی یكی از شایع‌ترین علل مرگ و میر بشر در قرون اخیر بوده است. عوامل متعددی در بروز این بیماری‌ها نقش دارند كه یكی از این عوامل اختلالات خواب می‌باشد که این اختلالات در جامعه بسیار شایع هستند.

این مطالعه یك پژوهش تحلیلی به صورت مورد ‌ـ ‌شاهدی است كه روی 65 نفر بیمار مبتلا به سكته قلبی حاد بستری در بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج به عنوان گروه مورد و 65 نفر از همراهان سالم آنان به عنوان گروه شاهد انجام شد.

نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری آسان انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از دو پرسشنامه اختلالات خواب‌آلودگی و پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری و سپس تجزیه تحلیل شدند.

یافته‌های بررسی نشان می دهد که از موارد دیس‌سومینا، زمان بیدار شدن صبحگاهی، طول مدت خواب شبانه، اشكال در به خواب رفتن، انقطاع خواب و سندرم پاهای بی‌قرار در گروه مورد به طور معنی‌داری بیش از گروه شاهد مشاهده شد.

از نظر زمان به خواب رفتن شبانه و خوابیدن در طول روز بین دو گروه تفاوتی مشاهده نشد. در بین اختلالات پاراسومینا، شیوع فلج خواب، كابوس شبانه و راه رفتن در خواب در گروه مورد به طور معنی‌داری بیش از گروه شاهد بود، ولی از نظر دندان قروچه و صحبت كردن در خواب بین دو گروه اختلاف معنی‌داری مشاهده نشد.

نتایج نهایی این مطالعه حاکی است: اختلالات خواب در افراد با سكته حاد قلبی بیشتر از افراد سالم دیده می‌شود و می‌تواند به عنوان یك عامل خطر در بروز سكته‌های قلبی در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha