چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 166540

یک فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه انسداد روده می‌تواند در روده باریک یا بزرگ ایجاد شود، گفت: انسداد روده به دو صورت کامل و نسبی و همچنین ناگهانی یا مزمن بروز می‌کند.

سلامت نیوز:یک فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه انسداد روده می‌تواند در روده باریک یا بزرگ ایجاد شود، گفت: انسداد روده به دو صورت کامل و نسبی و همچنین ناگهانی یا مزمن بروز می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیامک خالقی با اشاره به دلایل ایجاد انسداد روده باریک، گفت: وجود ضایعات تومورال داخل کولون، چسبندگی‌های داخل شکمی ناشی از جراحی‌های قبلی و گیر کردن قسمتی از روده در داخل سوراخ‌هایی که به عنوان فتق‌های جدار شکم تلقی می‌شوند، ایجاد انسداد می‌کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: ورود اجسام خارجی مانند مواد غذایی یا هسته بعضی میوه‌ها به داخل روده و در مواردی وجود ‌سنگ‌های صفراوی باعث انسداد روده باریک می‌شوند.


وی با اشاره به اینکه وجود تومورهای روده مهم‌ترین علت انسداد روده بزرگ است، گفت: این حالت اغلب در قسمت‌های انتهایی روده به وجود می‌آید و همچنین در مواردی پیچ خوردن روده به دور پایه ایجاد انسداد می‌کند.


خالقی با اشاره به گروه دیگری از انواع انسداد روده تصریح کرد: انسداد غیرمکانیکی یا فلجی در اثر کاهش پتاسیم بدن به‌ وجود می‌آید و همچنین هر اختلالی که در عصب‌رسانی روده اتفاق افتد، موجب کندی حرکت آن و بروز علائم انسدادی می‌شود که این مورد بیشتر در بیماران بستری در ICU دیده می‌شود.


خالقی با بیان اینکه علائم انسداد روده به محل ایجاد آن بستگی دارد، افزود: انسداد در ناحیه فوقانی سیستم گوارش، تهوع و استفراغ و انسداد در قسمت‌های میانی و یا انتهای روده، یبوست شدید، عدم دفع گاز و مدفوع، برجسته شدن و اتساع شکم را به همراه دارد.


این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: در تمامی حالات، انسداد روده یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود و بیمار به دنبال استفراغ، اختلال آب و الکترولیت پیدا می‌کند و اتساع روده می‌تواند منجر به کاهش خونرسانی به روده و در مواردی منجر به پارگی روده شود.
وی با بیان اینکه درمان انسداد روده به علت بروز مشکل بستگی دارد، افزود: در بیشتر موارد بیمار نیاز به بستری شدن دارد و احیا آب و الکترولیت و انجام اقدامات تشخیصی برای بررسی محل انسداد و سپس علت آن صورت می‌گیرد.


خالقی با اشاره به اینکه اولین روش تشخیص انسداد روده‌ها به‌ وسیله عکس ساده شکمی است، گفت: تصویربرداری به وسیله آندوسکوپی فوقانی، کلونوسکوپی و ... از دیگر راه‌های تشخیص محل انسداد روده هستند.


وی گفت: در نهایت در صورتی که محل دقیق انسداد روده مشخص نشود، جراحی به عنوان روش تشخیصی و درمانی در نظر گرفته می‌شود.
خالقی در پایان افزود: مراجعه افراد با علائم یبوست یا تشدید یبوست قبلی، مسئله انسداد روده بزرگ به وسیله ضایعات تومورال را مطرح می‌کند و ممکن است با تشدید آن، علائمی مانند خونریزی یا کاهش قطر مدفوع هم دیده شود و در این مرحله انجام کولونوسکوپی جهت تشخیص و درمان مناسب ضرورت دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha