در پی اظهارات چند روز اخیر وزیر و همچنین معاون درمان وزارت بهداشت مبنی بر اینکه همه بیمارستانها این اختیار را دارند که پرستار، کمک پرستار، بهیار و نیروی اتاق عمل خود را تربیت کرده وبه خدمت گیرند، حمید چراغی ،رییس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران و شهرستانهای تابعه به انتقاد شدید از این موضع پرداخت و طرحهایی اینگونه را نشان از عدم وجود برنامه ای استراتژیک و کارآمد برای جبران کمبود نیروی پرستار در حوزه سیاستگذاری وزارت بهداشت قلمداد کرد.

اگر بیمارستانها توان تربیت پرستار دارند کمبود پزشک در مناطق محروم را هم از این طریق جبران کنید

سلامت نیوز:در پی اظهارات چند روز اخیر وزیر و همچنین معاون درمان وزارت بهداشت مبنی بر اینکه همه بیمارستانها این اختیار را دارند که  پرستار، کمک پرستار، بهیار و نیروی اتاق عمل خود را تربیت کرده وبه خدمت گیرند، حمید چراغی ،رییس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران و شهرستانهای تابعه به انتقاد شدید از این موضع پرداخت و طرحهایی اینگونه را نشان از عدم وجود برنامه ای استراتژیک و کارآمد برای جبران کمبود نیروی پرستار در حوزه سیاستگذاری وزارت بهداشت قلمداد کرد.


به گزارش سلامت نیوز چراغی گفت: تیم سلامت و بالین با دردی مزمن در خصوص کمبود پرستار روبرو بوده و متاسفانه با توجه به حاکمیت گروه اقلیت تیم درمان در سیستم وزارت بهداشت (که تمامی منابع در اختیار را در جهت منافع خود هدایت میکند) طی سالیان و دولتهای گذشته نتوانسته به درمان این مشکل بپردازد.


وی افزود:از سال گذشته با شروع طرح تحول سلامت این زخم کهنه سر باز کرده و بیش از پیش خود را نمایان ساخته است و جای تاسف است که مسئولین وزارت بهداشت همچنان اقدام به طرح و اجرای برنامه های غیرکارشناسی و فاقد بازدهی لازم روی می آورند،  که از جمله این طرحهای غیر کارآمد بعد از اجرای طرح تحول میتوان به بکارگیری دانشجویان پرستاری، جذب پرستاران شرکتی، برگزاری دوره های کمک پرستاری و طرح واگذاری تربیت نیروهای مورد نیاز در گروه پرستاری به بیمارستانها اشاره نمود، که تماما نشان از عدم وجود آینده نگری و درک صحیح از "جایگاه ارزشمند مراقبت از بیماران" در تیم سیاستگذار وزارت بهداشت می باشد که حتی جایگاهی برابر با تشخیص پزشکی برای آن در نظر گرفته شده است.


رییس هیات مدیره نظام پرستاری تهران و شهرستانهای تابعه که از منتخبین دوره چهارم شورای عالی نظام پرستاری نیز میباشد، در ادامه افزود: اگر از نظر جناب وزیر و معاون محترم ایشان بیمارستانها توان تربیت نیروهای مربوط به گروه پرستاری را دارند قطعا میتوان از این ظرفیت برای تربیت پزشکان در دوره های کوتاه مدت و تجربی نیز استفاده نمود و از این طریق کمبود پزشک در مناطق محروم کشور را مرتفع ساخت.


چراغی در پایان با بیان اینکه اینگونه طرحها نخواهد توانست کمبود پرستار در بیمارستانها را از بن بست ایجاد شده خارج نماید افزود:از عمده راهکارهایی که در این مقطع حساس (که دولت محترم اقدام به اجرای طرح ملی تحول سلامت نموده است) میتواند کمبود تیم پرستاری را از حالت بحران خارج نماید؛ اجرای قوانین مصوب و مغفول مانده حوزه پرستاری، توزیع عادلانه منابع و درآمد ورودی در تیم درمان ، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور و همچنین افزایش کیفیت زندگی کاری برای گروه پرستاری را می توان عنوان نمود تا از این طریق بتوان فارغ التحصیلان گروه پرستاری را که از ابتدای شروع به تحصیل در این رشته به فکر خروج از کشور،  فعالیت در سایر حوزه ها و یا ترجیح خانه  نشینی به اشتغال در حرفه پرستاری هستند را جذب این حرفه نمود چون با سیاستهای گذشته میتوان ادعا نمود در شرایط فعلی نیمی از فارغ التحصیلان پرستاری جذب این حرفه نمی شوند و این خود موجب بروز مشکلاتی که امروز سیستم درمان در رابطه با گروه پرستاری بالین روبروست، باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرامرز ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    1 3
    1. چرا از دامپزشکان در بهداشت و تابعه استفاده نمی شود 2. ادغام دامپزشکی د بهداشت و علوم پزشکی چرا صورت نمی گیرد
  • ایوب آریافرد ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    9 1
    واقعا اینگونه حرف زدن و استفاده از واژه تربیت بجای آموزش , و ارائه طرح های غیرکارشناسی و سیاستهای پوپولیستی و حضور در مراسم عزاداری و ... مایه شرم است واسؤالم از رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید این است چگونه ادبیات و مدیریت احمدی نژادی در وزارت بهداشت دولت تدبیر غوغا می کند و شما ساکت نشسته اید ؟! آیا تابحال به این فکر نکرده اید چرا با اینهمه اعتراض و تجمع علیه این وزیر محترم بهداشت نمایندگان اصولگرای مجلس و تندروان جبهه پایداری هیچ توجهی نشان نمی دهند ولی به ظریف این سیاستمدار زیرک و نیهن دوست و ولایتمدار بیهوده می تازند و حتی توهین می نمایند؟! شما را بخدا به این جماعت حاکم بر وزارن بهداشت دسنور دهید دست از ضربه زدن به ستون سلامت مردم یعنی شغل پرستاری دست بردارند و بخاطر مردم به خواسته های منطقی و بحق جامعه پرستاری تمکین نمایند . متشکرم
  • طه ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    واقعا برای دولت تدبیر و امید متاسفم که این گونه اشخاص را با این افکار قرون وسطایی به عنوان وزیر تحمیل وزارتخانه مهم بهداشت کرده است. آقای وزیر با این افکارشون مسئله آموزش رو به کل زیر سوال برده اند.