رییس سازمان بهزیستی گفت: سالانه بیش از 30 هزار کودک معلول در کشور متولد می شود که عمده این معلولیت ها نیز نتیجه عوامل ژنتیکی است.

سالانه بیش از 30 هزار کودک معلول در ایران متولد می شود

سلامت نیوز: رییس سازمان بهزیستی گفت: سالانه بیش از 30 هزار کودک معلول در کشور متولد می شود که عمده این معلولیت ها نیز نتیجه عوامل ژنتیکی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه سمینار مشاوره ژنتیک و پیشگیری از معلولیت در مجموعه فرهنگی تلاش افزود: این معلولیت ها در حالی اتفاق می افتد که می توان با آزمایش به موقع از آنها پیشگیری کرد.

وی با اشاره به فعالیت 250 مرکز مشاوره ژنتیکی در سراسر کشور خاطرنشان کرد: با انجام اقدامات به موقع می توان آمار تولد کودکان معلول را از 30 هزار به صفر کاهش داد.رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: خدمات مشاوره ژنتیکی از سال 1376 در کشور اجرا می شود.

محسنی بندپی گفت: اگر مراکز مشاوره ژنتیک تشخیص دهند که فردی برای انجام آزمایش ژنتیک منابع مالی کافی ندارد او را از انجام آزمایش ها محروم نمی کنند زیرا بعدها هزینه نگهداری یک معلول در مراکز مربوطه در ماه بیش از یک ونیم میلیون تومان است.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از آزمایش های تشخیصی بیماری های ژنتیک تحت پوشش بیمه نیست و با همکاری شورای عالی بیمه تلاش می کنیم برخی آزمایش های ژنتیکی که مردم بیشتر با آن سر و کار دارند به تدریج تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به نقش رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در کاهش تصادفات و معلولیت ها گفت: امید است در سال های آینده با استاندارد کردن خودروها و رفع نقاط حادثه خیز جاده ها، آمار معلولیت ها کاهش یابد.محسنی بندپی افزود: قانون اجازه داده که اگر جنینی دچار مشکل منجر به معلولیت باشد قبل از دمیدن روح می توان عمل سقط را انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha