چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کشف ۳۶۶ تن مواد مخدر در ۷ ماه در کشور گفت: از این مقدار ۶۹ کیلوگرم را سازمان زندان‌ها از زندانیان کشف کرده است.

سلامت نیوز: سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کشف ۳۶۶ تن مواد مخدر در ۷ ماه در کشور گفت: از این مقدار ۶۹ کیلوگرم را سازمان زندان‌ها از زندانیان کشف کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد مبارزه با مواد مخدر، پرویز افشار معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر که به تازگی به عنوان این ستاد معرفی شده است، در اولین نشست خبری خود و ارائه آمار 7 ماهه عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت.

وی با بیان اینکه در 7 ماه گذشته 366 هزار و 577 کیلوگرم مواد مخدر کشف شده است، گفت: 80 درصد کشفیات توسط پلیس، 10 درصد توسط سربازان گمنام امام زمان (عج)، 2 درصد بسیج، نیم درصد گمرک و 0.2 درصد توسط سازمان زندان‌ها صورت گرفته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اگر چه در سال 94 شاهد کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان بودیم اما کشفیات ما 21 درصد افزایش داشته است.

وی به افزایش قیمت مخدر شیشه به علت مبارزات ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های ذیربط با روانگردان‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون قیمت هر کیلو شیشه به صورت میانگین از 18 میلیون تومان به 58 میلیون تومان افزایش یافته که پیش‌بینی می‌کنیم قیمت این مخدر به همراه قیمت هروئین همچنان افزایش یابد.

افشار در این ارتباط گفت: کشفیات شیشه و روانگردان‌ها نیز در سال 94 نسبت به 93، 10 درصد کاهش داشته و امسال 1243 کیلوگرم شیشه کشف شده است که این کاهش کشفیات به علت کنترل پیش‌سازها و انهدام وسیع لابراتورهای تولید شیشه بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به متلاشی شدن 1767 گروه و باند قاچاق مواد مخدر نیز اشاره کرد و گفت: در 7 ماه گذشته 133 مورد کارگاه تولید شیشه نیز منهدم شده است البته خوشبختانه با عملیات‌های هوشمندانه که بر اساس اطلاعات انجام می‌شود تعداد شهدای ما نسبت به سال گذشته 10 نفر کاهش یافته و در این 7 ماه دو نفر از نیروهایمان به فیض شهادت نائل شدند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به افزایش قیمت شیشه خطر تزریق هروئین و به تبع آن شیوع بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت را شاهد خواهیم بود، گفت: اگر توسعه مناطق درمانی، مدیریت مصرف و توسعه مراکز کاهش آسیب صورت بگیرد و سرنگ و وسایل پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی میان معتادان صورت بگیرد این شیوع کمتر خواهد بود در غیر این صورت شاهد شیوع ایدز خواهیم بود.

افشار همچنین نسبت به مصرف شیشه به صورت تزریق هشدار داد و گفت: اگر مواد مخدر سنتی 10 ساله معتاد را به آخر خط می‌رساند و روانگردان‌ها 3 تا 5 سال این کار را می‌کنند تزریق شیشه یک ساله هر دو معتاد را تا آخر خط می‌رساند و عوارض بسیار جدی خواهد داشت.

وی همچنین با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 59 هزار و 181 قاچاقچی زندانی شدند، گفت: آمار دستگیری‌ها فراتر از این اعداد است اما این تعداد محکوم و روانه زندان شده‌اند و ما در مجموع شاهد هستیم که ورودی زندانیان مرتبط با مواد مخدر یک درصد کاهش داشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سؤال که آیا کراک به بازار مصرف ایران بازگشته است، گفت: گزارشی از بازگشت هروئین فشرده یا همان کراک به صورت مستدل نداریم اما طبیعتاً وقتی روانگردان‌ها گران شده و دسترسی به آن سخت می‌شود معتادان به سمت چنین موادی می‌روند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد علت پایین بودن کشفیات حشیش، گل و گراس نسبت به میزان مصرف آن در کشور گفت: از ابتدای سال 53 کیلو حشیش کشف شده است که شاید کشفیات پایین این ماده مربوط به این موضوع شود که نحوه مصرف آن شک ‌برانگیز نبوده و کشفیات نیز سخت باشد.

وی در ادامه به مرگ و میر معتادان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: اگر چه زنان 10 درصد تعداد معتادان را تشکیل می‌دهند اما ما شاهد هستیم که مرگ زنان معتاد نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش یافته است که این موضوع حکایت از این دارد که اعتیاد زنان را زودتر به آخر خط می‌رساند و دیگر اینکه زنان اعتیاد خود را از روانگردان‌ها آغاز می‌کنند.

افشار ادامه داد: در حالی که تا 5 ماه ابتدایی امسال مرگ معتادان تنها 0.3 درصد افزایش داشت اما میزان مرگ‌های رخ داده در شهریور ماه آنقدر بالا بود که افزایش مرگ معتادان نسبت به سال قبل را یک درصد بالا برد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر علت مرگ بر اثر مصرف مواد مخدر را به 3 دسته تقسیم کرد و گفت: اوردوز، عوارض مزمن ناشی از مصرف و بیماری‌های ناشی از سوءمصرف مانند ایدز و هپاتیت سبب مرگ معتادان می‌شود.

وی در ادامه به موضوع تولد نوزادان معتاد اشاره کرد و گفت: در مناطق آسیب‌پذیر برای زنان و کودکان معتاد مراکزی راه‌اندازی شده که ما نمونه‌هایی از آن را در استان سیستان و بلوچستان می‌بینیم که در حال حاضر در حال فعالیت هستند و خدمات ارائه می‌کنند.

افشار خاطرنشان کرد: اما نوزاد مبتلا به اعتیاد یعنی نوزادی که از مادر معتاد متولد می‌شود و در دوران جنینی از مواد مخدر تغذیه شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: این نوزادان دچار سندرم یا نشانگان محرومیت نوزادی هستند که برای درمان آنها دستورالعمل نحوه مدیریت نوشته شده و به تمام بیمارستان‌های زنان و زایمان ابلاغ شده است این نوزادان باید حتماً در مراکز مراقبت‌های ویژه یا همان NICU نگهداری شوند تا به تدریج اعتیادشان برطرف گردد.

افشار در ادامه با رد آمار تولد 70 هزار نوزاد معتاد در کشور گفت: اگر ما طبق آمار از یک میلیون و 400 هزار معتاد 10 درصد را زنان معتاد داشته باشیم و این عدد 120 هزار نفر شود غیر عقلانی است که این تعداد زن در سال 70 هزار زایمان انجام دهند.

وی تأکید کرد: اگر چه ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولیت قانونی در مورد سندرم محرومیت نوزادی ندارد اما نسبت به آن حساس است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان در پاسخ به سؤالی در مورد بیمه معتادان نیز گفت: اساسنامه این بیمه مشکل داشت و مورد اصلاح قرار گرفت و هم اکنون در 16 استان کشور در حال اجرا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha