یكی از موضوعاتی كه در كشور ما با آن مواجه هستیم گسترش وجود جرایم و آسیب‌های اجتماعی است. از جمله ویژگی‌هایی كه می‌توان درباره این موضوعات به آن اشاره كرد این است كه آسیب‌های اجتماعی و جرایم، مرز سنی نمی‌شناسند و بالاترین فراوانی افراد درگیر آسیب‌های اجتماعی و جرایم هم در سنین جوانی و بالاتر از آن است. اما بروز بعضی اتفاقات نشان می‌دهد كه باید نگران گسترش آسیب‌های اجتماعی و جرایم در سنین پایین‌تر باشیم.

قمه كشی و خودكشی كودكان ١١ ساله یك نشانه است

سلامت نیوز:یكی از موضوعاتی كه در كشور ما با آن مواجه هستیم گسترش وجود جرایم و آسیب‌های اجتماعی است. از جمله ویژگی‌هایی كه می‌توان درباره این موضوعات به آن اشاره كرد این است كه آسیب‌های اجتماعی و جرایم، مرز سنی نمی‌شناسند و بالاترین فراوانی افراد درگیر آسیب‌های اجتماعی و جرایم هم در سنین جوانی و بالاتر از آن است. اما بروز بعضی اتفاقات نشان می‌دهد كه باید نگران گسترش آسیب‌های اجتماعی و جرایم در سنین پایین‌تر باشیم.

به گزارش سلامت نیوز، حسن موسوی‌‌چلك-رییس انجمن مددكاران اجتماعی ایران در روزنامه اعتماد نوشت: از جمله این موارد می‌توان به وجود تعداد زیاد كانون‌های اصلاح و تربیت در كشور در مقایسه با دو یا سه دهه قبل و كاهش سن گرایش افراد به مصرف مواد مخدر اشاره كرد كه بر اساس اعلام مسوولان ذی‌ربط در دوره‌های مختلف، سن شروع مصرف مواد مخدر و دخانیات به ١٥ سال نزدیك شده است. از طرف دیگر باید به برخی پدیده‌ها از جمله ازدواج زیر ١٥ سال افراد هم توجه كرد. گرچه در قانون، ازدواج زیر ١٣ سال ممنوع شده است مگر با مصالحی كه در قانون تعریف شده، اما امروز این موضوع مورد پذیرش كارشناسان حوزه‌های مختلف است كه سن ١٥ سالگی یا زیر ١٥ سال، نمی‌تواند سن مناسبی برای همسر شدن یا مادر شدن باشد. نكته دیگر بروز گسترش آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی است؛ فضایی كه بیشتر مورد اقبال سنین نوجوانی و جوانی است و نباید از آسیب‌های آن غافل شد. تاملی بر برخی حوادثی كه در چند وقت اخیر در جامعه به وقوع پیوست، از قبیل قمه‌كشی كودك ١١ ساله و خودكشی كودك ١١ ساله و دانش‌آموزی كه چندی قبل معلم خود را كتك زد، نشان می‌دهد كه نمی‌توان نسبت به شاخص سلامت روانی اجتماعی كودكان و نوجوانان بی‌تفاوت بود.

اینكه كودك ١١ ساله با قمه اقدام به زورگیری می‌كند نشان می‌دهد جامعه باید نسبت به وقوع این نوع جرایم حساسیت بیشتری نشان دهد. گرچه جرایم در این سنین و به این شكل، فراوانی زیادی ندارد اما گاهی مواقع، فراوانی اندك بعضی آسیب‌ها و جرایم در سنین پایین هم می‌تواند هشداری را به مسوولان، والدین، مربیان، معلمان و دست‌اندركاران این حوزه بدهد. فراموش نكنیم كه برای زندگی كردن در جامعه، بیش از هر چیز نیاز داریم تا سواد اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی خود را برای بهتر زیستن افزایش دهیم و از طرفی، مهارت‌های لازم برای تصمیم‌گیری، كنترل خشم، روابط بین فردی، مقابله با هیجان‌ها و استرس‌ها، افزایش خودآگاهی و مهارت‌هایی از این دست را در جامعه نهادینه كنیم كه افراد با توانایی و آگاهی بیشتر، در مواجهه با مشكلات بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند. به همین دلیل بر این باوریم كه وقوع حتی یك اتفاق در یك سن را باید جدی گرفت و لذا هم بر اساس قوانین موجود و سیاست‌های كلی نظام و هم بر اساس وظایفی كه دستگاه‌های متعدد مرتبط با این موضوع بر عهده دارند، باید تمهیدات لازم برای داشتن نوجوانان و جوانانی سالم، جامعه‌پذیر، هنجارمند و شهروندانی مسوول فراهم شود. فراموش نكنیم كه جوان و نوجوان امروز، مدیر و كارشناس و راهبر فردای جامعه ما هستند.

افرادی كه در سنین كودكی، جرم و خشونت و آسیب اجتماعی را تجربه می‌كنند بدون شك نمی‌توانند نیروی موثری برای چرخه توسعه كشور باشند. ضمن اینكه آشنایی نوجوانان و جوانان با منابع اجتماعی می‌تواند زمینه‌ای را فراهم كند تا در صورت تعرض به حقوق شهروندی‌شان، به جای اقدام خودسرانه، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی اقدام كنند. نكته‌ای كه نمی‌توان از آن غافل شد این است كه در طول زندگی هر فردی ممكن است در جایی یا در مكانی یا در زمانی نسبت به حقوق این فرد بی‌توجهی از سر عمد یا سهوی صورت گیرد. راه مواجهه با این بی‌وجهی، انتقام فردی و تعیین تكلیف از مجاری غیرقانونی نیست. یادگیری این نكته می‌تواند احترام به قانون و در عین حال احترام به حقوق شهروندان را در جامعه نهادینه كند و در این صورت ضمن برخورد با خاطیان، قانون نیز محترم شمرده خواهد شد و شهروندان با اطمینان پیگیر حقوق خودشان خواهند بود و با اطمینان از اینكه حقوق‌شان مورد تعرض قرار نخواهد گرفت و از حمایت قانونی برای دستیابی به حقوق‌شان بهره‌مند می‌شوند، می‌توانند با امنیت روانی اجتماعی بیشتری در جامعه زندگی كنند و در دستیابی به این بایدها، هم مسوولان و هم خانواده‌ها مسوول هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha