چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸

کشته شدن یک داربست‌کار در اثر برق گرفتگی، کشته شدن یک کارگر مقنی بر اثر تخریب چاه، کشته شدن کارگر رستوران در اثر گاز چاه، کشته شدن دو کارگر مرغداری بر اثر سقوط، مرگ یک کارگر نظافت‌چی و مجروح شدن چهار کارگر بر اثر انفجار، تنها بخشی از حوادث کارگری است که طی هفته‌های گذشته اتفاق افتاده است.

سلامت نیوز: کشته شدن یک داربست‌کار در اثر برق گرفتگی، کشته شدن یک کارگر مقنی بر اثر تخریب چاه، کشته شدن کارگر رستوران در اثر گاز چاه، کشته شدن دو کارگر مرغداری بر اثر سقوط، مرگ یک کارگر نظافت‌چی و مجروح شدن چهار کارگر بر اثر انفجار، تنها بخشی از حوادث کارگری است که طی هفته‌های گذشته اتفاق افتاده است.

 گزارش سازمان تامین اجتماعی
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، اوایل تابستان، دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی گزارشی را درباره حوادث کارگری در سال 93 منتشر کرد. براساس این گزارش نزدیک به 19 هزار کارگر در سال 93 دچار حادثه کار شده‌اند. بر این اساس از 18 هزار و 916 بیمه شده که دچار حادثه کار شده‌اند، 97 درصد مرد و سه درصد سامل زن هستند. این در حالی است که تعداد بیمه‌شدگان زن به مرد 23 درصد است.


این گزارش نشان می‌دهد از مجموع آسیب‌دیدگان حوادث کار 17 هزار و 551 نفر معادل 92 درصد از آنها بهبود کامل یافته، 458 نفر از کار افتاده شده و 121 نفر نیز فوت کرده‌اند. همچنین 786 نفر غرامت نقص عضو دریافت کرده‌اند. این گزارش به این نکته اشاره کرده است که بی‌احتیاطی با 12 هزار و 930 نفر معادل 64 درصد، در صدر علت حوادث ناشی از کار قرار دارد. تهران و اصفهان بیشترین میزان حوادث کارگری را به خود اختصاص داده‌اند. اصفهان با یک هزار و 731 مورد و تهران با یک هزار و 515 مورد این رکورد را به‌دست آورده‌اند. البته کمترین میزان حادثه نیز به استان‌های خراسان شمالی و سیستان‌وبلوچستان با 75 و 83 نفر اختصاص یافته است. براساس این گزارش آمار ناشی از کار در سال 1393 نسبت به دوره مشابه پارسال سه درصد کاهش را نشان می‌دهد. حمید حاج‌اسماعیلیان، فعال کارگری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به اینکه حوادث کارگری در ایران چهار برابر استانداردهای جهان است، می‌گوید: «ضعف نظارت و بازرسی کار و نبود امکانات و رعایت نکردن استانداردها باعث وجود این میزان از حوادث در سطح کشور است.»


به‌گفته این فعال کارگری، چند نوع بنگاه در کشور وجود دارد که دارای بیشترین تعداد کارگران در سطح کشور هستند. از میان این بنگاه‌ها، بنگاه‌های ساختمانی از بنگاه‌های فعال در کشور هستند و جذب نیروی کار بالایی دارند. همین امر باعث شده است که حوادث کار ناشی از کار ساختمانی نیز افزایش یابد. معادن یکی دیگر از بنگاه‌های اقتصادی است که حوادث ناشی از کار آمار بالایی را در آن به خود اختصاص داده است. به‌گفته او، طی سال‌های گذشته، به دلیل پیاده‌سازی اصل 44 در بخش معادن، بخش زیادی از پیمان‌کاران به دلیل سود بیشتر بسیاری از استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند. در سایر بخش‌های کشور نیز بخش اعظم حوادث کار به دلیل عدم رعایت استاندارد‌های لازم است.


به اعتقاد اسماعیلیان، جامعه ما هنوز دارای فرهنگ لازم در زمینه کار نیست. در واقع بهداشت حرفه‌ای در محیط‌های کاری به‌ویژه محیط‌های کارگری فراموش شده است. یک بند از قانون کار کارفرمایان الزام به رعایت استانداردهای لازم در محیط‌های کاری است؛ ولی به دلیل نبود فرهنگ کار و عدم نظارت‌های کافی این اصل اساسی در بیشتر موارد به فراموشی سپرده می‌شود. اسماعیلیان می‌گوید: «به جایی رسیده‌ایم که به‌جای هزینه در آموزش، پیشگیری و ترویج فرهنگ کار، چندین برابر آن را صرف هزینه‌های درمان و از کار افتادگی می‌کنیم.»


حسین طلا، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درباره حوادث کارگری در محیط‌های کاری می‌گوید: «یکی از وظایف وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی صیانت از مشاغل موجود است. موضوع ایمنی کار یکی از این موارد است. در جامعه ما ایمنی کار در جاهای مختلف ضروری است.» به‌گفته طلا، بی‌اطلاعی از قانون و آموزش‌های لازم در کارگاه‌های مختلف و معادن به میزان لازم وجود ندارد. اگر این آموزش‌ها وجود دارد، ولی میزان آموزش با تعداد کارگاه‌ها و کارگران تناسبی ندارد. دلیل دیگر نبود بازرسی کافی است. بازرسان وزارت کار بیش از آنکه فعالیت‌های پیشگیرانه انجام دهند، به یک وقایع‌نگر تبدیل شده‌اند. به این معنی که بازرسان بعد از حادثه به محیط کار مورد نظر رفته و حادثه اتفاق افتاده را رصد می‌کنند. یعنی بیشتر بازرسان بعد از آنکه فردی از چرخه کار خارج شد، دست به‌کار می‌شوند. از سوی دیگر بیشتر این بازرسان علاوه بر کار خود به شغل‌های دوم روی می‌آورند؛ به‌عنوان مثال، به‌عنوان کارشناسان بیمه فعالیت می‌کنند که همین باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن فعالیت‌های آنها در حوزه بازرسی می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha