محققان برای نخستین بار با استفاده از نانوپزشکی مبتنی بر تولید طبیعی نانوذرات در سلول‌های زنده در حال انجام آزمایش‌های بالینی تشخیص سرطان در مراحل اولیه هستند.

گروهی از پژوهشگران موسسه سرطان Winthrop P. Rockefeller در دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس برای اولین بار در حال انجام آزمایش‌های بالینی تشخیص سرطان در مراحل اولیه هستند.

دکتر ولادیمیر ژاروف، مدیر آزمایشگاه‌های نانوپزشکی و لیزر کلاسیک فیلیپس در دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس و مسوول پروژه تشخیص زودهنگام سرطان برخلاف تحقیقات قبلی خود که بر استفاده از نانوذرات سنتزی طلا برای هدفگیری سلول‌های سرطانی با قابلیت جابه‌جایی بالا متمرکز بوده است.

گروه وی در حال حاضر از مفهوم دیگری از نانوپزشکی که مبتنی بر تولید طبیعی نانوذرات در سلول‌های زنده است، استفاده می‌کند.

خاصیت ذاتی این نوع از نانوذرات کمک به تشخیص خطرناک‌ترین نوع سرطان بدخیم پوستی (ملانوما) است که در همان مراحل اولیه بیماری تا نقطه غیرقابل علاجی پیشرفت می‌کند.

این آزمایش بالینی بر روشی پایه‌گذاری شده است که قبلاً توسط دکتر ژاروف و همکارش اِکاترینا گالانژا توسعه یافته و به نام photoacoustic flow cytometry درون‌تنی شناخته می‌شود. این روش امکان شناسایی و شمارش انواع مختلفی از سلول‌ها از جمله سلول‌های سرطانی و سلول‌های سیستم ایمنی بدن را به محققان می‌دهد.

حدود 90 درصد از مرگ‌های مربوط به سرطان (مخصوص ملانوما) از جابه‌جایی سلول‌های سرطانی و ایجاد تومورهای جدید در بافت‌های دیگر بدن نتیجه می‌شوند.

ژاروف و گالانژا ابتدا سطح بی‌خطری از انرژی لیزر را به دست بیمار می‌تابانند. با کنترل دقیق نور لیزر تابیده شده، این تابش در عمق بدن نفوذ کرده و سلول‌های ملانومای حاوی نانوذرات ملانین را تا حدی گرم می‌کند.

انبساط سریع این نانوذرات موجب ایجاد یک موج ماورای صوت می‌شود که از بدن خارج شده و توسط یک تقویت کننده ماورای صوت دریافت می‌شود. مطالعات اولیه نشان داده است که حساسیت این روش بسیار بالا بوده و می‌تواند یک سلول منفرد ملانوما را از میان یک میلیارد سلول خونی شناسایی کند.

گالانژا می‌گوید در صورت تشخیص زودهنگام سلول‌های سرطانی در جریان خون می‌توان آنها را با استفاده از لیزر از بین برده و در نتیجه از گسترش سرطان جلوگیری کرد.

دکتر ژاروف برنده کمک هزینه تحقیقاتی موسسه ملی سرطان به مبلغ کلی 5/1 میلیون دلار شده است که در عرض پنج سال به وی اعطا خواهد شد.

او می‌گوید: «تا جایی که ما می‌دانیم، این اولین کاربرد بالینی فن‌آوری مبتنی بر نانوپزشکی در تشخیص غیرمخرب سلول‌های سرطانی منتشرشونده است. ما از دریافت این جایزه بسیار هیجان‌زده هستیم و این مبلغ گروه ما را که متشکل از پزشکان، مهندسان زیست‌پزشکی، زیست‌شناسان و بهترین سرطان‌شناسان دنیاست، حمایت خواهد کرد تا تحقیقات خود را ادامه دهیم.»

هزینه این کار تحقیقاتی توسط موسسه ملی سرطان (آمریکا) تأمین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha