چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶

بروز دو حادثه سقوط جرثقیل در دو هفته باعث شد تا در مورد «تاوركرین‌ها» سوالات فراوانی مطرح شود. اینكه آیا جرثقیل‌ها نیز باید گواهینامه داشته باشند یا خیر یا اینكه چند درصد از آنها ایمنی دارند و چه كسی باید پاسخگوی حادثه‌دیدگان باشد وسوالاتی از این دست، باعث شده تا ترسی ناشناخته از این غول‌های آهنی در بین شهروندان ایجاد شود. پاسخ‌های محمد سالاری، رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در مورد این جرثقیل‌ها در نهایت می‌تواند تاكیدی باشد براین نگرانی‌ها. چرا كه وقتی كه بدانیم یكی از جرثقیل‌های سقوط كرده گواهینامه ایمنی هم داشته، آن‌وقت حق داریم كه به ایمنی همه جرثقیل‌های تهران شك كنیم.

سلامت نیوز: بروز دو حادثه سقوط جرثقیل در دو هفته باعث شد تا در مورد «تاوركرین‌ها» سوالات فراوانی مطرح شود. اینكه آیا جرثقیل‌ها نیز باید گواهینامه داشته باشند یا خیر یا اینكه چند درصد از آنها ایمنی دارند و چه كسی باید پاسخگوی حادثه‌دیدگان باشد وسوالاتی از این دست، باعث شده تا ترسی ناشناخته از این غول‌های آهنی در بین شهروندان ایجاد شود. پاسخ‌های محمد سالاری، رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در مورد این جرثقیل‌ها در نهایت می‌تواند تاكیدی باشد براین نگرانی‌ها. چرا كه وقتی كه بدانیم یكی از جرثقیل‌های سقوط كرده گواهینامه ایمنی هم داشته، آن‌وقت حق داریم كه به ایمنی همه جرثقیل‌های تهران شك كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، این روزها با حوادثی كه در مورد جرثقیل‌های ساختمانی یا همان تاور كرین‌ها اتفاق افتاده است، این تجهیزات به یكی از دغدغه‌های شهروندان بدل شده است، واقعا چه سازمان یا نهادی باید روی ایمنی و استاندارد بودن این جرثقیل‌ها نظارت داشته باشد ؟

براساس قانون همگی این جرثقیل‌ها باید یا از اداره استاندارد یا از وزارت كار گواهینامه خاصی را برای تایید ایمنی‌شان دریافت كنند. اما متاسفانه كمتر از ٢٤ درصد از جرثقیل‌های بزرگ تهران این گواهینامه را دارند. ضمن اینكه اپراتورهای این جرثقیل‌ها نیز باید گواهینامه ویژه‌ای را بگیرند كه در حال حاضر به جز كمتر از ٣٠ درصد اپراتورها، بقیه آنها فاقد این گواهینامه هستند.

خب وظیفه چه سازمان یا ارگانی است كه با این تخلفات برخورد كند؟

اول آنكه سازمان نظام مهندسی و مهندسین ناظر آن، موظف هستند كه در تمامی مراحل نصب و استفاده از تاوركرین‌ها حضور ونظارت داشته باشند. علاوه براین مهندسین ناظر باید نظارت كنند تا شركت‌های صاحب صلاحیت، این جرثقیل‌ها را نصب كنند.

آماری در مورد تعداد تاوركرین‌های فعال در تهران دارید؟

بله. براساس اعلام شهرداری در حال حاضر ٩٧٨ جرثقیل در تهران مشغول به كارند.

‌ گفتید كه تنها ٢٥ درصد اینها گواهینامه دارند. جرثقیلی كه چند روز قبل در تقاطع نیایش و ستاری سقوط كرد هم جزو تاوركرین‌های بدون گواهینامه بوده است؟

نكته جالب همین‌جاست. در تاریخ ٢٢ مهرماه، هم جرثقیل گواهینامه دریافت كرده است و هم اپراتور آن! این مساله نشان می‌دهد كه شركت‌هایی كه گواهینامه‌های این جرثقیل‌ها را صادر می‌كنند هم چندان قابل اعتماد نیستند و باید برنحوه انتخاب و عملكرد آنها نیز نظارت كرد.

‌ آماری از سقوط جرثقیل‌ها در تهران دارید؟

آمار خاصی نداریم ولی تا جایی كه می‌دانم طی دو سال قبل حدود سه تا چهار حادثه ناشی از جرثقیل داشته‌ایم.

و متوسط طول عمر اینها چقدر است؟

نكته همین‌جاست. اكثر این تاوركرین‌ها ساخت دهه ٧٠ و ٨٠ میلادی است. یعنی ٢٠ تا ٣٠ سال سن دارند. از طرفی جنس این جرثقیل‌ها از جنس فولاد است كه عمر مفید مشخصی دارد. بنابراین باید در مورد عمر جرثقیل‌های مورد استفاده هم تجدید نظری جدی صورت بگیرد.

موضوع بعدی بحث مقصرین این حوادث است. در بروز این رخدادها چه كسی مقصر است؟ پیمانكار، شهرداری، نظام مهندسی و مهندسین ناظریا مالك؟

مهندسین ناظر باید برشیوه نصب و جانمایی جرثقیل نظارت كنند وپیمانكار هم گواهینامه‌های لازم را برای جرثقیل واپراتور آن بگیرد وشهرداری هم نظارت داشته باشد كه اگر این تاوركرین‌ها گواهینامه ندارند از ادامه كار آنها جلوگیری به‌عمل ‌آید. در همین مورد شهرداری از حدود دو ماه قبل به تمام جرثقیل‌ها اخطار داده كه اگر گواهینامه نداشته باشند از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد. در نهایت اگر حادثه‌ای رخ دهد باید تمام این افراد و سازمان‌ها در مقابل مراجع قضایی و كمیته‌های انضباطی پاسخگو باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha