سرپرست بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی وزیر بهداشت از پیگیری اصلاح قوانین برخورد با متخلفان دارویی و غذایی (مكمل‌های ورزشی و غذایی) از طریق معاون پارلمانی وزیر بهداشت خبر داد و با بیان این كه برخی از این قوانین مربوط به سال‌های 1334 است، گفت: بیش از صدها تن اقلام دارویی، غذایی، آشامیدنی و بهداشتی قاچاق در سه استان مرزی كشور طی سال گذشته منهدم شدند.

دكتر سیاوش گل محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه به علت وجود بازارچه در مناطق مرزی، امكان و احتمال قاچاق مكمل‌های ورزشی از این مرزها بیشتر است،‌ اظهار كرد: بعضا داروهای ضد درد از طریق استان‌های بوشهر و هرمزگان و در حجم كمتری از طریق مرزهای عراق به كشور قاچاق می‌شوند. همچنین از طریق مرزهای شرقی (پاكستان و افغانستان) غالبا مواد مخدر و تمجیزك وارد كشور می‌شود؛ با این حال در شش ماه اخیر كشفی از مرزهای شرقی در خصوص آمپول تمجیزك نداشته‌ایم.

وی، با اشاره به صدور بخشنامه‌ای در اردیبهشت ماه 88 درباره نحوه عرضه داروهایی با احتمال سوء مصرف گفت: براین اساس مقرر شد داروهایی چون استامینوفن كدئین، آنتی هیستامین‌ها و برخی دیگر از داروها در داروخانه‌ها بدون نسخه عرضه نشوند و در صورت وجود نسخه حداكثر میزان مجاز برای تجویز استامینوفن كدئین 30 عدد تعیین شد.

سرپرست بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان اینكه پس از صدور این بخشنامه فروش شركت‌ها و داروخانه‌ها به حد قابل كنترلی درآمد، افزود: اما در عین حال شاهد تخلف برخی از داروخانه‌ها هم بودیم كه پس از تشكیل پرونده به كمیسیون ماده 11 ارجاع داده شدند.

دكتر گل محمدی با بیان اینكه به موجب سیاست‌های سخت گیرانه اتخاذ شده، میزان عرضه داروی خارج از شبكه هم از سال 83 تا88 كاهش چشمگیری داشته است، افزود: پیش از این داروهای مكمل، جنسی و بعضا مخدر در داروخانه‌ها، مراكز عطاری رواج فراوانی داشت.

وی، مبارزه با قاچاق و صدور مجوز برای ورود داروهای مجاز را دو سیاست اصلی وزارت بهداشت برای كنترل و جلوگیری از ورود اقلام قاچاق برشمرد و افزود: هم اكنون بسیاری از اقلام و مكمل‌های ورزشی و رژیمی با مجوز و به طور رسمی وارد كشور می‌شود.

سرپرست بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، ادامه داد: آمارها حاكی از آن است كه میزان عرضه داروهای خارج شبكه از سال 84 تا ابتدای 88 كاهش 80 درصدی داشته است.

دكتر گل محمدی، با بیان اینكه مبارزه با عطاری‌ها و مراكز غیرمجاز عرضه داروهای ورزشی با همكاری تعزیرات حكومتی، اتحادیه صنوف، نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و وزارت بهداشت انجام می‌شود،‌ گفت: تاكنون برخوردهای خوبی در سایر استان‌ها به انجام رسیده است. همچنین مقرر شده مانور مشتركی با همكاری سه دانشگاه علوم پزشكی تهران، شهید بهشتی و ایران برای جمع آوری داروهای عرضه شده در خارج از شبكه و یا مكمل‌های رژیمی و غذایی (عطاری‌ها و مغازه‌ها) برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha