انتشار خبر پرداخت وام به بازنـشـسته‌های تأمین اجتماعی در اوایل آبان بسیاری از بازنشستگان را خوشحال کرد.

سلامت نیوز: انتشار خبر پرداخت وام به بازنـشـسته‌های تأمین اجتماعی در اوایل آبان بسیاری از بازنشستگان را خوشحال کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اگرچه 2یا 3میلیون تومان در شرایط فعلی اقتصادی نمی‌تواند پول قابل توجهی باشد اما برای بسیاری از بازنشستگان این وام حكایت همان «كاچی» است كه همیشه بهتر از «هیچی» بوده است. البته سازمان تأمین اجتماعی نیز در شرایطی اقدام به پرداخت این وام كرد كه نزدیك به هزار میلیاردتومان مطالبه‌اش از دولت همچنان وصول نشده باقی مانده است. با این همه برخی از متقاضیان دریافت این وام در تماس با همشهری از مواجهه با مشكلاتی می‌گویند كه دست آنها را از رسیدن به این كمك كوتاه كرده است. هرچند مدیركل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید مرحله اول پرداخت این وام‌ها در بیشتر شعب به پایان رسیده اما كمترین فایده مرور مشكلات متقاضیان، پرهیز از تكرار در تجربه‌های آینده است.

    وام‌های كم برای متقاضیان زیاد

یكی از مهم‌ترین مشكلات در این زمینه محدودیت در پرداخت وام‌ها به متقاضیان بود. علی دماوندی از بازنشسته‌های تأمین اجتماعی كه 30سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد، می‌گوید: «در شعبه25 به من گفتند كه این شعبه25 با هزار حقوق‌بگیر بازنشسته تنها 70سهمیه وام دارد،اولویت پرداخت هم با كسانی است كه زیر 700هزار تومان دریافتی دارند. شما به من بگویید با روزی ۳۰ هزار تومان مستمری بازنشستگی چطور باید در خانه را به روی عروس و داماد و نوه باز كنم؟»

یكی از بازنشسته‌های تأمین اجتماعی كه به شعبه این سازمان در بندر انزلی مراجعه كرده هم می‌گوید:«شعبه تأمین اجتماعی این شهر كه تا چند روز منكر اختصاص وام بود، بعد از چند روز كه در سایت تأمین اجتماعی خبر وام منتشر شد، گفتند در هفته جاری در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد. یكی از كارمندان كانون بازنشستگی انزلی نیز به من گفت كه كل سهمیه استان گیلان 1100نفر است و احتمالا 100تا 120سهمیه وام به شهر انزلی تعلق می‌گیرد.» محتوای چندین تماس و پیام مشابه با روزنامه نیز مربوط به همین تعداد كم سهمیه وام‌ها در شعب می‌شود.

    شیوه‌های مختلف در شعب متفاوت

عمده مشكلات گزارش شده به همشهری مربوط به تفاوت معیار‌ها و شیوه‌های پرداخت این وام در شعب مختلف تأمین اجتماعی می‌شود. به آقای سعیدی بازنشسته تأمین اجتماعی كه به شعبه28 تأمین اجتماعی مراجعه كرده در مورد شرایط دریافت این وام چنین گفته‌اند؛ قرعه‌كشی تعیین می‌كند چه كسانی وام دریافت می‌كنند. او می‌گوید: «آنها به همه می‌گفتند كه ۲۰ روز دیگر نتایج قرعه‌كشی مشخص می‌شود. مسئولان تأمین اجتماعی در خبرهایی كه منتشر كرده‌اند در این مورد چیزی نگفته‌اند.» اما آقای عطارها دیگر بازنشسته‌ای كه به شعبه18 تأمین‌اجتماعی مراجعه كرده می‌گوید: «كارمند این شعبه گفت كه اولا این وام 2میلیون تومان است ثانیا اگر شما بیماری صعب‌العلاج یا جراحی داشته باشید و یا شهریه دانشگاه فرزندتان را بخواهید بدهید این وام به شما تعلق می‌‌گیرد و برای همه این موارد باید فاكتور بیاورید.» شعبانی بازنشسته‌ای كه 30سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد به شعبه9 تهران مراجعه كرده و با این فرمول مواجه شده است كه باید بازنشسته زیر 700تومان بگیرد و سابقه پرداخت زیادی داشته باشد. او می‌گوید كسی كه دریافتی كمی دارد نمی‌تواند سابقه زیادی داشته باشد و عملا 2موضوع متناقض را شرط دریافت وام گذاشته‌اند. درحالی‌كه مدیركل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید عمده تصمیم‌گیری در مورد جزئیات وام به شعب تأمین اجتماعی و كانون‌های بازنشستگی واگذار شده، متقاضیان این وام می‌گویند بهتر بود با اعمال و اعلام معیار‌های مشخص، راه برخورد‌های سلیقه‌ای در شعب مسدود می‌شد و از ابتدا مسئولان تأمین اجتماعی تعیین می‌كردند این وام دقیقا به چه كسانی تعلق می‌گیرد.

    پاسخ تأمین اجتماعی

مدیركل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با همشهری و در پاسخ به برخی از گلایه‌های مطرح شده درخصوص وام تامین‌اجتماعی می‌گوید:«همه تلاش ما این است كه مسائل و مشكلات مستمری بگیران كه صاحبان اصلی سازمان تأمین اجتماعی هستند به حداقل برسد. در شرایط فعلی اقتصادی هدف این بود كه یك خدمت حداقلی به بازنشستگان عزیز ارائه شود و البته مدعی حل همه مشكلات نیستیم.با توجه به محدودیت منابع، ارائه تعداد وام بیشتری به متقاضیان در دستور كار قرار گرفت و به همین دلیل مجبور به قرار دادن ضرایبی برای دریافت این وام شدیم.»

امیر عباس تقی پور با تأیید اینكه ممكن است مشكلاتی در این روند وجود داشته باشد، توضیح می‌دهد:«100میلیارد تومان برای این طرح درنظر گرفته شده بود كه در مرحله اول 40میلیارد تومان فقط به مستمری بگیران تعلق گرفت. این وام بدون ضامن و با حداقل بوروكراسی به متقاضیان اهدا شد. با توجه به تعداد مستمری بگیران و بازنشستگان سهمیه بندی شده و سهمیه شعب مختلف یكسان نبوده است.چون تعداد وام‌ها خیلی زیاد نبود، خیلی در شرایط پرداخت ریز نشدیم و ملاك پرداخت براساس تصمیم شعب با مشورت كانون‌های بازنشستگی بوده است.البته برخی اولویت‌های اصلی مانند دریافت نكردن وام در مراحل قبلی یا حداقل بگیر بودن در همه شعب رعایت شده است. » به گفته تقی پور، زمان دقیق آغاز پرداخت مرحله بعدی این وام مشخص نیست اما حداكثر تا پایان امسال و به همه بیمه‌شدگان پرداخت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Mahnaz ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    Salam:vam 2melioni bazneshastegan Che zamani pardakht mishe.