یک فوق تخصص خون اطفال با بیان اینکه ۸ مرکز فعال پیوند مغز استخوان در کشور وجود دارد، گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه ضرورت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

سلامت نیوز:یک فوق تخصص خون اطفال با بیان اینکه ۸ مرکز فعال پیوند مغز استخوان در کشور وجود دارد، گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه ضرورت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.


 به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازفارس، حسن ابوالقاسمی  درباره میزان انجام عمل پیوند مغز استخوان در کشور اظهارداشت: مرکز اصلی پیوند مغز استخوان در کشور بیمارستان شریعتی است و در اواخر دهه 80 با ایجاد معاونت تحقیقات ریاست جمهوری، ستاد سلول‌های بنیادی شکل گرفت و برنامه ریزی شد تا مراکز پیوند در کشور شکل بگیرد که خوشبختانه اکنون حدود 8 مرکز فعال در کشور وجود دارد.


وی در ادامه افزود: البته تعداد این مراکز هنوز کافی نیست و سرمایه‌گذاری در این حوزه به این دلیل که پیوند مغز استخوان عملی پرهزینه است، ضرورت دارد. البته روند پیشرفت در این سال‌ها خوب بوده و اخیراً نیز مرکز پیوند در بیمارستان مفید افتتاح شد که در حوزه کودکان مورد نیاز بود اما نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر وجود دارد.


این فوق تخصص خون و انکولوژی با اشاره به اینکه سه مرکز پیوند اطفال کشور در تهران وجود دارد، افزود: بیمارستان شریعتی، بیمارستان محک و بیمارستان کودکان مفید در تهران فعال هستند و در حوزه ارائه خدمات در این زمینه به بزرگسالان نیز بیمارستان طالقانی فعالیت می‌کند که گاهی در آن پیوند اطفال نیز انجام می‌شود.


وی درباره وضعیت جراحی پیوند مغز استخوان ایران در سطح دنیا بیان کرد: با وجود اینکه یکی از بزرگ‌ترین مراکز پیوند مغز استخوان دنیا یعنی بیمارستان شریعتی را در اختیار داریم اما نیازمند رشد در این زمینه هستیم و نیاز به توسعه بیشتر وجود دارد به این دلیل هنوز هستند کسانی که امکان پیوند مغز استخوان برای آنان وجود ندارد.


ابوالقاسمی، درباره روند انجام عمل پیوند مغز استخوان گفت: اجداد سلول‌های خون ساز بدن در مغز استخوان قرار دارد و وقتی این سلول‌ها به بلوغ می‌رسند وارد رگ‌های محیطی می‌شوند و کار خود را انجام می‌دهند بنابراین وقتی می‌خواهیم به سلول‌های اجدادی دسترسی پیدا کنیم دو روش وجود دارد.


وی ادامه داد: یکی از این روش‌ها این است که سوزن را وارد مغز استخوان می‌کنیم دیگر اینکه از سلول‌های بنیادی خون محیطی استفاده می‌شود یعنی سلول‌هایی را که در مغز استخوان هستند و می‌توان آن را تحریک کرد تا وارد خون محیطی شوند و از دستگاه مخصوص "آفرزیس" گرفته شده، به بیمار پیوند می‌شود و گاهی اوقات از بیمار گرفته شده به خود وی پیوند می‌شود.


این فوق تخصص خون اطفال تاکید کرد: در این رابطه گاهی از بیمار نمونه گیری شده و شیمی درمانی انجام می‌شود که به آن اتولوگ گفته می‌شود گاهی نیز از فرد دیگری نمونه گرفته می‌شود که از نظر سیستم بافتی با بیمار تقارب و نزدیکی داشته باشد و بهترین نمونه از آن خواهر و برادر است که به آن پیوند نوع آلوژن گفته می‌شود.


ابوالقاسمی اظهار کرد: نمونه گیری از مغز استخوان به این معنی نیست که تکه‌ای از مغز استخوان گرفته می‌شود بلکه سوزنی به مغز استخوان وارد شده که خون مغز استخوان را می‌کشد و بعدا تزریق انجام می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha