سن شروع حساسیت چشمی 4 تا 5 سالگی است و معمولا آمار مبتلایان پسر نسبت به دختران بیشتر است. اما شدت بیماری ربطی به جنسیت ندارد و بیشتر به سن و جغرافیای محل زندگی در ارتباط است.

سلامت نیوز: سن شروع حساسیت چشمی 4 تا 5 سالگی است و معمولا آمار مبتلایان پسر نسبت به دختران بیشتر است. اما شدت بیماری ربطی به جنسیت ندارد و بیشتر به سن و جغرافیای محل زندگی در ارتباط است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر فیروزه رحیمی، فوق تخصص قرنیه در خصوص حساسیت چشمی که در فصل‌هایی مانند پاییز و بهار شایع می‌شود به سلامانه، گفت: «حساسیت چشمی در اصطلاح علمی، كراتوكونژكتیویت ورنال نامیده می‌شود؛ یکی از انواع مختلف حساسیت در دنیاست که در برخی افراد به شکل مزمن بروز می‌کند و دوطرفه ملتحمه در پلک فوقانی و اطراف قرنیه چشم را درگیر می‌کند اما واگیر ندارد. یعنی اگر دستی که با آن چشمتان را خارانده‌اید به پوست یا چشم کس دیگری برخورد کند، نفر دوم هم به اشک ریزش و قرمزی چشم و ... مبتلا نمی‌شود.»

وی در ادامه افزود: «حساسیت چشمی در سه ماه ابتدایی سال تشدید می‌شود اما برخی از افراد تا پاییز هم با این مشکل دست به گریبان هستند. به طور معمول حساسیت چشمی، عارضه جانبی ندارد اما در موارد شدید می‌تواند منجر به لک قرنیه شود.»

این فوق‌تخصص قرنیه در خصوص سن شیوع بیماری در افراد توضیح داد: «سن شروع حساسیت چشمی 4 تا 5 سالگی است و معمولا آمار مبتلایان پسر نسبت به دختران بیشتر است اما شدت بیماری ربطی به جنسیت ندارد و بیشتر به سن و جغرافیای محل زندگی در ارتباط است. به طوری که افرادی که در حاشیه کویر زندگی می‌کنند، ممکن است دچار شدیدترین نوع حساسیت چشمی شوند.»

رحیمی همچنین یادآور شد: «با افزایش سن معمولا از شدت بیماری کاسته و گاهی در دوران جوانی و اغلب در دهه دوم عمر به طور کامل ناپدید می‌شود.»

دکتر رحیمی اضافه کرد: «علائم این بیماری اغلب به صورت خارش چشم بروز می‌کند و گاهی با ریزش اشک، سوزش چشم و سنگینی و تورم پلک‌ها همراه می‌شود اما به هرحال خارش چشم علامت مشخصه این نوع از حساسیت است. البته بعضی وقت‌ها چشم بیمار ترشحات سفیدرنگ و نخی شکلی دارد.»

وی در پایان با تاکید بر اینکه حساسیت چشمی ارتباطی با بروز آب مروارید ندارد، گفت: «احتمال بروز آب مروارید در شرایطی است که افراد برای خلاصی از شر خارش چشم بدون تجویز پزشک به مصرف کورتون در مقدار زیاد پناه ببرند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha