کارشناس شنوایی‌شناسی، گفت: خرید سمعک برای هر گوش کم‌شنوا در حدود ۲ میلیون تومان هزینه در بردارد که بیمه‌ها کمتر از ۶۰ هزار تومان این مبلغ را پرداخت و حتی بیمه‌های تکمیلی نیز در این خصوص کمک بسیار ناچیزی می‌کنند.

سلامت نیوز:کارشناس شنوایی‌شناسی، گفت: خرید سمعک برای هر گوش کم‌شنوا در حدود ۲ میلیون تومان هزینه در بردارد که بیمه‌ها کمتر از ۶۰ هزار تومان این مبلغ را پرداخت و حتی بیمه‌های تکمیلی نیز در این خصوص کمک بسیار ناچیزی می‌کنند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس حسن عبدالله‌زاده ادیولوژیست و کارشناس شنوایی‌شناسی گفت: به طور متوسط خرید سمعک در حدود 2 میلیون تومان برای هر گوش کم‌شنوا هزینه در بردارد که بیمه‌ها کمتر از 60 هزار تومان این مبلغ را پرداخت می‌کند؛ در نظر داشته باشید یک مادر که فرزندش ناشنواست باید در حدود 4 میلیون تومان هزینه کند که پوشش نداشتن بیمه‌ها بر این موضوع، خانواده‌های ناشنوایان را با مشکلات اساسی رو‌به رو کرده است.


وی افزود: حتی بیمه‌های تکمیلی نیز در این خصوص کمک بسیار ناچیزی دارند و به سمعک به عنوان یک کالای لوکس نگاه می‌کنند.
عبدالله‌زاده ادامه داد: این مشکلات باعث می‌شود که نیازمندان برای تأمین سمعک به سمت فروشندگان بدون پروانه و مجوز روی بیاورند که محصولی به جز سمعک بی‌کیفیت و غیراستاندارد در پی نخواهد داشت.


وی با اشاره به اهمیت و ضرورت کیفیت در انتخاب سمعک، ادامه داد: در نظر داشته باشید برای هر میزان کم‌شنوایی باید از یک نوع سمعک مخصوص استفاده کرد و اگر این سمعک استاندارد نباشد نه تنها مفید نیست بلکه موجب آسیب به شنوایی و پیشرفت کم‌شنوایی نیز خواهد شد.


وی اظهار داشت: اهمیت کیفیت سمعک را می‌توان در کودکان زیر 3 سال مشاهده کرد؛ اگر برای این کودکان از سمعک غیراستاندارد استفاده شود تا موقع به حرف افتادن متوجه آسیب نخواهید شد و این آسیب زمانی مشخص می‌شود که کودک کلمات را اشتباه تلفظ می‌کند.


وی ضمن تاکید بر مشورت با پزشکان متخصص و شنوایی شناسان، توصیه کرد: باید سمعک‌ها را از مراکز معتبر و توسط شنوایی‌شناس تهیه و استفاده کرد؛ در حال حاضر دو گروه از سمعک‌ها به صورت قاچاق وارد بازار می‌شوند، گروه اول سمعک‌هایی هستند که از فیلترهای نظارتی وزارت بهداشت عبور نکردند و مجوز ورود به بازار را ندارند و در نتیجه این سمعک‌ها فاقد کیفیت و استاندارد بوده و قابلیت استفاده را نیز نخواهند داشت.


این کارشناس شنوایی‌شناس، ادامه داد: گروه دوم شامل سمعک‌هایی هستند که نمایندگی‌هایی دارند ولی افراد سودجو اقدام به واردات غیرمجاز آن‌ها می‌کنند که غالباً فاقد گارانتی و خدمات پس از فروش هستند.


وی در پایان ضمن اشاره به لزوم غربالگری و انجام تست‌های شنوایی، تصریح کرد: به مردم توصیه می‌کنم که برای انجام تست شنوایی حتماً به پزشک متخصص و شنوایی‌شناس مراجعه کرده و برای گرفتن خدمات و خرید سمعک نیز از دفاتر شنوایی‌شناسی سراسر کشور استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha