زیر پوست شهر رشد می‌كند و بسیاری از وجودش در زندگیشان بی‌اطلاع هستند. درمان ندارد. ترسناك‌ترین بیماری لاعلاج است. ایدز... یكی از تابوهای ایران است و با مطرح شدن در رسانه‌ ملی این تابو توسط وزیر بهداشت می‌شكند.

سلامت نیوز: زیر پوست شهر رشد می‌كند و بسیاری از وجودش در زندگیشان بی‌اطلاع هستند. درمان ندارد. ترسناك‌ترین بیماری لاعلاج است. ایدز... یكی از تابوهای ایران است و با مطرح شدن در رسانه‌ ملی این تابو توسط وزیر بهداشت می‌شكند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل،وزیر بهداشت به گسترش بیماری ایدز اشاره كرده و می‌گوید: «آمار ایدز نگران‌كننده است، 100 هزار نفر ناقل ویروس این بیماری هستند و الگوی ابتلای این بیماری نیز از تزریق، به رفتار پر خطر جنسی تغییر پیدا كرده است كه علت عمده آن افزایش مصرف مواد روانگردان شیمیایی است.»دكتر سیدحسن هاشمی ادامه می‌دهد: «برای جامعه اسلامی ما حتی یك مورد ایدز هم ناگوار است و همه از جمله صدا و سیما و رسانه‌ها باید نسبت به این موضوع حساس باشند. باید حواسمان باشد كه شیوع بیماری‌های عفونی در بین معتادان 5 برابر یك بیمار عمومی دیگر است.»

 دولت برای جلوگیری از انتقال ویروس ایدز، ۹ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است. بیماری كه درمان آن میلیاردها تومان هزینه به جامعه تحمیل می‌كند. بودجه ۹ میلیارد تومان در اختیار بهزیستی قرار گرفته تا سرنگ‌های سالم و كاندوم رایگان در اختیاركسانی كه رفتارهای پرخطر دارند قرار گیرد.

شهیدخت مولاوردی در گفت‌وگو با تعادل این بودجه را بسیار كم می‌داند و بررسی برای افزایش این بودجه را خبر می‌دهد.

ایدز یا سندرم نقص ایمنی اكتسابی، نوعی بیماری است كه در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی ایجاد می‌شود. بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممكن است برای مدت كوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه كند. به همین دلیل معمولا این بیماری تا یك دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود كه به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود. هر چقدر كه بیماری پیشرفت یابد، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌كند و باعث می‌شود كه افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت فرصت‌طلب و تومور دچار شوند، البته معمولاً در افرادی كه دستگاه ایمنی آنها به خوبی عمل می‌كند تاثیرگذار نیست. در نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد كه شمار سلول‌های به كمتر از ۲۰۰سلول در هر میكرولیتر می‌رسد.

از زمان كشف این ویروس در سال 1981 تاكنون 36 میلیون نفر در دنیا به دلیل ابتلا به بیماری ایدز جان خود را از دست داده‌اند و طبق آماری كه سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌كند؛ در سال 2012 حدود 106 میلیون نفر به این بیماری دچار هستند. از این تعداد 101 میلیون در آریكا هستند. یكی به ازای هر 6 نفر یك نفر به بیماری ایدز مبتلا هستند.

  تغییر راه انتقال به ایدز

ایدز، از آن «مگو»هاست. بیماری‌ای كه بسیاری نه از درمان كه حتی از فاش شدنش هم می‌ترسند. انتقال از طریق سرنگ‌های آلوده و رفتارهای پرخطر بیشتر از هر چیزی «ایدز» را بدنام كرده است. آخرین آمارها نشان می‌دهد بیش از 30درصد مبتلایان به ایدز در كشور از طریق رفتارهای پرخطر به ویروس HIV آلوده شده‌اند. زنگ خطری كه وزارت بهداشت آن را به صدا در آورد و از كارشناسان و رسانه‌ها خواست درباره آن اطلاع‌رسانی كنند. از سوی دیگر اما پیشگیری از ایدز بسیار آسان است.

اما مهم‌ترین مسله این است كه جوانان ما راه‌های مقابله با این ایدز را بلد نیستند. به گفته محمدمنیر صفی‌الدین رییس دفتر یونیسف در ایران می‌گوید: «بر اساس مطالعه‌یی كه وزارت بهداشت انجام داده فقط ۱۶ درصد دختران و ۲۰درصد پسران راه‌های مقابله با ایدز را می‌دانند یعنی ۸۰ درصد آنها در این خصوص اطلاعاتی ندارند. » اما یونیسف همچنان امیدوار است چالش‌هایی كه نظام آموزشی ایران با آن روبرو است را از سر راه بردارد.

ایدز حتی كودكان كار را هم از قلم نینداخته است. علی اكبر سیاری معاون وزیربهداشت نسبت به خطر انفجار مجدد ایدز به دنبال تغییر الگوی انتقال این بیماری هشدار داده و می‌گوید كه یكی از بزرگ‌ترین گروه‌های اجتماعی در معرض انتقال ویروس ایدز كودكان كار و خیابانی هستند. براساس مطالعه‌یی كه روی ۱۰۰۰ كودك خیابانی صورت گرفته شیوع ایدز در این كودكان ۴. ۵ درصد است. یعنی شیوع ایدز در كودكان كار و خیابانی ۴۵ برابر جمعیت عادی است.

  ایدز در كمین ۲۵ ساله‌ها

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی آماری جدید از ابتلا به بیماری ایدز را منتشر كرد كه نشان می‌دهد ابتلا از طریق رابطه جنسی، رشدی نگران‌كننده داشته است. عباس صداقت گفت: براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ اول فروردین 94 مجموعا بیش از ۲۹ هزار نفر افراد مبتلا در كشور شناسایی شده‌اند كه 88درصد آنان را مردان و 12درصد را زنان تشكیل می‌دهند.

وی گفت: تاكنون 6990نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 6202نفر از افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی فوت كرده‌اند. 45.6درصد از مبتلایان بهHIV كه سن زمان شناسایی آنان مشخص بوده در گروه سنی 34- 25 سال قرار داشته‌اند كه بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند. به گفته دكتر صداقت علل ابتلا به HIV در بین كل مواردی كه از سال 1365 تاكنون در كشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترك در مصرف‌كنندگان مواد (66.6درصد)، رابطه جنسی (14.5درصد) و انتقال از مادر به كودك (1.4درصد) بوده است و راه انتقال در 16.7درصد از این گروه نامشخص مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha